2020-07-30, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hofbrau
Fast det är ju lite så nu redan, om det inte finns en bränslepump eller ens en matbutik som har öppet längre än till säg 19, ja då är det döden.

Finns å andra sidan andra hålor med sådana fasciliteter, men där bor nog mest folk som t.ex. pendlar till större ort eller där en större väg går igenom mot annat håll.

I det fallet tänker jag spontant på t.ex. Heby eller Morgongåva där jag var på jobb förra veckan, hade inte riksvägen gått igenom där så hade det nog varit rena Pripyat där.

(Å andra sidan så stänger Ica i Morgongåva redan 17 så....)

Fast nu går riksvägen genom där samt det finns tågförbindelse direkt med Uppsala. Bil Heby - Uppsala ska gå på 45 min så detta är två mindre bra exempel. Det här är ju två idyller även om ja de också har drabbats av nutidens belastningar.
Citera
2020-07-30, 09:53
Medlem
StefanDavidssons avatar
Jag har nu besökt Hällefors och jävlar anamma. Det var ju verkligen deprimerande på riktigt. Tomma butikslokaler, hus och lägenheter överallt. De människor man såg verkade knappt vid liv. Förmodligen mycket antidepressivt och opiater?

En och samma byggnad innehöll Ica, apotek, vårdcentral, ”friskotek”, arbetsförmedlingen, Systembolaget, bibliotek och säkerligen några fler jag glömmer nu.

Käkade motvilligt på en pizzeria med väldigt oklar och smutsig inredning. Satt några tavlor med typ karibiska havet-motiv på en vägg och två olika tapeter på en annan. Pizzan smakade väl faktiskt okej ändå men det är ju möjligt att mina smaklökar var helt satta ur spel av både bakfylla men framförallt den avgrundsdjupa ångest Hällefors framkallar i sig själv.
Citera
2020-07-30, 15:17
Medlem
Mohacs1521s avatar
Undrar hur den gemene bruksorten ser ut om 50 år? Allmänt känt att invånartalen i dessa samhällen minskar för varje år, samtligt som tidig barnafödsel inte är ovanligt. En märklig doft av inavel.

Säffle är mitt bidrag. Liknar valfri by i Vitryssland.
Citera
2020-07-30, 15:45
Medlem
Wheeler88s avatar
Jag åkte till fjällen på "inlandsvägen" utmed där såg man hur urbaniseringen förstört samhällen. Fanns lite större ställen som Filipstad/kristinehamn osv. men mellan dessa mindre bruksorter hujeda mig.
Senast redigerad av Wheeler88 2020-07-30 kl. 15:47.
Citera
2020-08-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Alltid lika fascinerande med människor som har besökt en typisk semesterort på sommaren och jämför den med något genomsnittsindex för helår i landet.
Åk tillbaka i november så får vi se hur munter du känner dig.

(FB) Hur är det att bo i Västervik?
Det är ingen bruksort, men det finns några i området.

Har någon nämnt Gunnebo?

Säger någon "jag var i Stockholm i somras och gick runt i Gamla stan", tror du då att någon tror att det är likadant där året runt?
Citera
2020-08-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igongbankadtv
Det är ingen bruksort, men det finns några i området.

Har någon nämnt Gunnebo?

Säger någon "jag var i Stockholm i somras och gick runt i Gamla stan", tror du då att någon tror att det är likadant där året runt?

Det är aningen mer acceptabelt i Gamla stan, off season.
Jag tycker faktiskt att det är en ovanligt tråkig "old town" med internationella mått.
Riktiga stockholmare förknippar den också med typ någon hopplös östeuropeisk pianopedagog eller liknande som denne har tvingats gå till under barndomen. Dessa bor alltid i Gamla stan, knappt några andra människor.
Citera
2020-08-02, 00:56
Medlem
Gaffelpärms avatar
Högsby fyfan vilken jävla håla. 80-90% kulturberikare
Citera
2020-08-02, 05:36
Medlem
krigfOrings avatar
Vattholma?
Citera
2020-08-02, 07:47
Medlem
Haubits77Bs avatar
Norrsundet.
Citera
2020-08-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Blackstad ligger i Kalmar län i Småland nära gränsen till Östergötland.
Tror även Gamleby ligger inom Kalmar län

Stämmer, fast de är bonnorter egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag har nu besökt Hällefors och jävlar anamma. Det var ju verkligen deprimerande på riktigt. Tomma butikslokaler, hus och lägenheter överallt. De människor man såg verkade knappt vid liv. Förmodligen mycket antidepressivt och opiater?

En och samma byggnad innehöll Ica, apotek, vårdcentral, ”friskotek”, arbetsförmedlingen, Systembolaget, bibliotek och säkerligen några fler jag glömmer nu.

Käkade motvilligt på en pizzeria med väldigt oklar och smutsig inredning. Satt några tavlor med typ karibiska havet-motiv på en vägg och två olika tapeter på en annan. Pizzan smakade väl faktiskt okej ändå men det är ju möjligt att mina smaklökar var helt satta ur spel av både bakfylla men framförallt den avgrundsdjupa ångest Hällefors framkallar i sig själv.

Är det mycket mångkultur där?

Hällefors har i alla fall försökt profilera sig med konst och design och Grythyttan med mat.
Senast redigerad av Igongbankadtv 2020-08-02 kl. 15:48.
Citera
2020-08-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohacs1521
Undrar hur den gemene bruksorten ser ut om 50 år? Allmänt känt att invånartalen i dessa samhällen minskar för varje år, samtligt som tidig barnafödsel inte är ovanligt. En märklig doft av inavel.

Säffle är mitt bidrag. Liknar valfri by i Vitryssland.

Finns det riktiga bruksorter där invånarantalen ökar?

Säffle borde jobba mer på att se ut som en stad. Åmål gör det, Åmål kan, men Säffle är inte lika bra på det.

Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det är aningen mer acceptabelt i Gamla stan, off season.
Jag tycker faktiskt att det är en ovanligt tråkig "old town" med internationella mått.
Riktiga stockholmare förknippar den också med typ någon hopplös östeuropeisk pianopedagog eller liknande som denne har tvingats gå till under barndomen. Dessa bor alltid i Gamla stan, knappt några andra människor.

Beror sig väl på vad man vill ha. Jag "accepterar" inte Gamla stan, jag vill ha något mer än Gamla stan där.
Citera
2020-08-02, 15:42
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Finspång

Där snackar vi hålan gud glömde.
Maken på lantisby och en skvätt inavel gör denna lilla by till en pärla
för folk som vill studera hur bonniga folk kan vara. När man slår på stort
i den stan och ska flasha så går man till bowlinghallen och äter en planka med
en stor stark.

Det är Finspång i ett nötskal.
Citera