2020-06-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det kan finnas 20 kassor men man använder alltid bara 1. Det ser inte bra ut.

Precis, en kassalinje med 8-10 kassor som alla är stängda (man får betala i infodisken istället) ser inte ut som en verksamhet som går så bra som det planerades för.
Citera
2020-06-21, 16:48
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Det sades när de introducerades att de skulle gå med förlust flera år i Sverige för att få bort konkurrenterna. Men det verkar gå sådär.

Vad man kan konstatera är att de inte tillhandahåller en särskilt bra produkt. Deras priser är ok men inte tydligt bättre än konkurrenterna. Deras varuhus är enorma men används knappt. Det kan finnas 20 kassor men man använder alltid bara 1. Det ser inte bra ut. Det kryllar av personal men ingen är hjälpsam. Om du mot förmodan får hjälp efter att ha blivit hänvisad fyra gånger för att det "inte är min avdelning" så kommer du till sist fram till en person som inte kan något väsentligt om produkterna.

Mediamarkt kommer att gå i konkurs därför att de är inte bra på vad de gör. Och det är helt rätt att sådana företag ska gå i konkurs till förmån för bättre företag. Det gynnar konsumenten.
Precis. Strategin har inte fungerat. Vad gör man då? Jag tror på reträtt. Den som lever får se.
Citera
2020-06-21, 18:56
Medlem
När MM etablerades så var det för att slå ut konkurrenter, och visst lyckades de. Onoff, Expert och Siba har plockat ner skyltarna. Men samtidigt drog internetförsäljningen genom på allvar med massor av nya aktörer. Så MMs pris för marknadsandelar i butiksförsäljningen har varit mycket dyrköpt för mängden kunder har ju minskat.

Deras internetförsäljning är väl rätt mager, de har ju inget särskilt att erbjuda. I butikerna känns det rätt öken, onödigt stora ytor med mycket gammal skit som inte säljer. Som andra sagt känns antalet kassor som ett skämt och de har reducerat i en del butiker. Men Elgiganten har ofta bara en kassa t.ex, det är lagom.

Tror det i allmänhet är svårt att slå igenom med tyska märken i Sverige, finns exempel på de som lyckats men det är en töntstämpel utan like som de visserligen försökt slå mynt på men verkar ha lagt ner nu.

Summerat, de hänger säkert kvar för de har tyska ägare som utgår från hur det fungerar på tyska marknaden. Där går butikerna hyfsat och nätförsäljningen är rätt begränsad. Tyskarna vill ju inte betala med kort.
Citera
2020-06-21, 22:27
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Citat:
Elgiganten har haft riktigt skarpa erbjudanden senaste åren på Black Friday och liknande men även annars. Jag vet inte om de tjänar pengar på det men jag har själv köpt flera saker som sålts till mycket bra pris även vid jämförelse med både svenska och utländska näthandelsföretag. Det är inte särskilt vanligt dock utan går ett par månader i alla fall mellan varje "superdeal".
Har betydligt positivare intryck av Elgiganten än MediaMarkt. Har iofs råkat ut för okunnig/ointresserad personal hos Elgiganten men det finns ett antal Elgiganten att välja på i den stad jag bor. Nästa butik hade både engagerad och kunnig säljare. För två år sedan hade man ett erbjudande som lät för bra för att vara sant: Det var ett samarbete med Viasat. Om man tecknade tvåårsavtal på fiber-TV eller parabolvarianten fick man betala 650:- för digitalboxen, fick hela TV-utbudet kostnadsfritt i 6 mån. Därefter kunde man gå ned på basutbud 200:-/mån resterande 18 mån. Dessutom presentkort på Elgiganten för 2.000:-. Det har fungerat klanderfritt. Först nu, efter två år kommer prisförändring av månadsavgiften.
Citera
2020-06-21, 22:40
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoZHackenbush
Har betydligt positivare intryck av Elgiganten än MediaMarkt. Har iofs råkat ut för okunnig/ointresserad personal hos Elgiganten men det finns ett antal Elgiganten att välja på i den stad jag bor. Nästa butik hade både engagerad och kunnig säljare. För två år sedan hade man ett erbjudande som lät för bra för att vara sant: Det var ett samarbete med Viasat. Om man tecknade tvåårsavtal på fiber-TV eller parabolvarianten fick man betala 650:- för digitalboxen, fick hela TV-utbudet kostnadsfritt i 6 mån. Därefter kunde man gå ned på basutbud 200:-/mån resterande 18 mån. Dessutom presentkort på Elgiganten för 2.000:-. Det har fungerat klanderfritt. Först nu, efter två år kommer prisförändring av månadsavgiften.

Mycket bra deal!

Elgiganten är alltid bra tycker jag.
Gillar dock den MediaMarkt som ligger nära mig, trevlig personal och bra planering av lokalen.
Blir av förklarliga själ att jag oftast väljer MediaMarkt över Elgiganten om priset på det jag skall ha är bättre eller lika på MediaMarkt eftersom jag kan promenera dit.
Dock luktar det alltid fis i den västra delen av affären och har gjort det sen dom öppnade. Märkligt att ingen åtgärdat detta.
Citera
2020-06-21, 23:00
Medlem
Noterar att flera diskuterat Media Markts storhet/uthålligt jämfört med Elgiganten. Man ska ju då komma ihåg att Elgiganten tillhör norska Elkjøp, som i sin tur ägs av Dixons. Omsatte nätta 10 400 miljoner pund senaste räkenskapsåret.
Citera
2020-06-22, 06:41
Medlem
Det handlar väl egentligen om ifall ägarna tror på dem långsiktigt, i så fall skjuter de väl till mer pengar och låter dem gå med förlust.
Hur går Mediamarkt i övriga världen? Finns det kapital i moderbolaget att skjuta till?
Citera
2020-06-22, 15:45
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Svensson
Det handlar väl egentligen om ifall ägarna tror på dem långsiktigt, i så fall skjuter de väl till mer pengar och låter dem gå med förlust.
Hur går Mediamarkt i övriga världen? Finns det kapital i moderbolaget att skjuta till?
Kapital finns. Men det hade ju också wallmart när de insåg att de kommer inte att lyckas i tyskland.
Citera
2020-06-22, 15:52
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
När MM etablerades så var det för att slå ut konkurrenter, och visst lyckades de. Onoff, Expert och Siba har plockat ner skyltarna. Men samtidigt drog internetförsäljningen genom på allvar med massor av nya aktörer. Så MMs pris för marknadsandelar i butiksförsäljningen har varit mycket dyrköpt för mängden kunder har ju minskat.

Deras internetförsäljning är väl rätt mager, de har ju inget särskilt att erbjuda. I butikerna känns det rätt öken, onödigt stora ytor med mycket gammal skit som inte säljer. Som andra sagt känns antalet kassor som ett skämt och de har reducerat i en del butiker. Men Elgiganten har ofta bara en kassa t.ex, det är lagom.

Tror det i allmänhet är svårt att slå igenom med tyska märken i Sverige, finns exempel på de som lyckats men det är en töntstämpel utan like som de visserligen försökt slå mynt på men verkar ha lagt ner nu.

Summerat, de hänger säkert kvar för de har tyska ägare som utgår från hur det fungerar på tyska marknaden. Där går butikerna hyfsat och nätförsäljningen är rätt begränsad. Tyskarna vill ju inte betala med kort.
De hade inte ens någon när de lanserade i Sverige. Det var inte "deras affärsmodell". Man skulle till deras varuhus. Problemet var bara att deras varuhus sög balle och folk vill handla på nätet.
Citera
2021-04-10, 23:39
Medlem
https://marijuanapy.com/media-markt-...-to-1000-jobs/

According to earlier information, up to 3,500 jobs could be lost across Europe.
Citera
2021-04-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaitanya
https://marijuanapy.com/media-markt-...-to-1000-jobs/

According to earlier information, up to 3,500 jobs could be lost across Europe.

Det kan behövas med tanke på att det alltid är fler från personalen än kunder i butiken.
Citera
2021-04-13, 19:13
Medlem
https://www.fastighetsvarlden.se/not...nar-gallerian/

FV berättade förra veckan att Mediamarkt hyr 3.300 kvm i Vasakronans Klara Zenit, i ett andrahandskontrakt från Clas Ohlson. Samtidigt står det klart att Mediamarkt istället lämnar den stora förhyrningen om 4.200 kvm längst in i Gallerian, hos AMF Fastigheter.

Vad jag har hört så har man dessutom flyttat sitt huvudkontor och sparkat massa folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in