2020-06-20, 12:01
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
+1

Lokalt kan de dock bestämma sig för att lägga ner. Jag tittar misstänkt på min lokala som börjar närma sig att ha så få filmer/tv-serier att vinylhyllorna är lika omfattande.
Va?

OnT: Med tanke på vilka ägare Mediamarkt har så lär de ju vinna oavsett hur länge de ska hålla ut. Så länge de inte bestämmer sig för att det inte är värt det så lär de vinna. Metro AG har ju en extremt stor kassa.
Skulle kunna vara så att Mediamarkt i Sverige har "lån" till moderbolaget och således ger sin vinst till moderbolaget men i form av ränta. Vet inte hur det fungerar. Men har jobbat på ett stort företag som skickade sina vinster till moderbolaget så ett tag.
Senast redigerad av DoungA 2020-06-20 kl. 12:06.
Citera
2020-06-20, 12:27
Medlem
godhetsapostelns avatar
Netto slängde in handduken i sverige. Wallmart slängde in handduken i Tyskland. Jag tror att Media Markt kastar in handduken tämligen snart (inom ett år).
Jag gör det för det har varit flera indikationer på att det varit på gång.

I en annan diskussion ställdes frågan vilket stort företag som går i KK nästa gång. Jag skrev Guitarcenter och Gibson. Guitarcenter lever fortfarande men Gibson ställde in betalningarna 4 veckor senare.
Citera
2020-06-20, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Netto slängde in handduken i sverige. Wallmart slängde in handduken i Tyskland. Jag tror att Media Markt kastar in handduken tämligen snart (inom ett år).

I en annan diskussion ställdes frågan vilket stort företag som går i KK nästa gång. Jag skrev Guitarcenter och Gibson. Guitarcenter lever fortfarande men Gibson ställde in betalningarna 4 veckor senare.
Gibson ställde in betalningarna till vilka? Kunderna eller leverantörerna?
Citera
2020-06-20, 14:20
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln

Ditt inlägg makes no sense.
Gibson hade problem 2018. Men löste dem efter att de ansökt om konkursskydd. Har för mig att nån gick in med stålar till dem och nu är det ett välmående företag igen. Så din logik och argumentering haltar ju rejält. Att Mediamarkt dessutom ägs av Metro AG gör att de knappast lär kursa om de fortfarande tror att de kan slå ut konkurrenter i Sverige. Annars lär de sälja av kedjan i Sverige bara helt enkelt. Men kursa lär de inte göra. Metro AG har ett extremt stort kapital. De hade mer eller mindre kunnat sälja allt för 1 krona och bara pumpa in pengar i ett helt år utan att få slut på resurser.
Citera
2020-06-20, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Mediamarkt i Sverige har alltid gjort röda siffror men precis som med Lidl så är koncernen stark.
Netonnet är starka för att de kör med lågprismärken vilket i sig är smart då jag som kan produktion vet att det som sitter i en Anderson är exakt samma sak som i en Samsung. Bara skal och programvara som skiljer.
Elgiganten däremot går inte speciellt bra de heller och med tanke på MMs ägare så lär det vara Elgiganten som lär förlora det tysta krig som förekommer mellan dem.

Det beror på vilka produkter du jämför! En andersson o en samsung i samma prisklass. Ja kanske det. Annars no way!
Citera
2020-06-20, 20:56
Medlem
subjectcloseds avatar
Telefonoperatören 3 körde ju också röda siffror i väldigt många år innan de gick plus.

Det är en investering som behövs för att slå undan konkurenterna och få en nisch på en ny marknad.

ONOFF blev ju mest bara OFF..
Citera
2020-06-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollpungen
Det beror på vilka produkter du jämför! En andersson o en samsung i samma prisklass. Ja kanske det. Annars no way!
Vilka modeller har du jämfört..?
Citera
2020-06-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Mediamarkt i Sverige har alltid gjort röda siffror men precis som med Lidl så är koncernen stark.
Netonnet är starka för att de kör med lågprismärken vilket i sig är smart då jag som kan produktion vet att det som sitter i en Anderson är exakt samma sak som i en Samsung. Bara skal och programvara som skiljer.
Elgiganten däremot går inte speciellt bra de heller och med tanke på MMs ägare så lär det vara Elgiganten som lär förlora det tysta krig som förekommer mellan dem.

Ok. Men Elgiganten går med vinst och har gjort det de senaste åren, vilket MM inte gjort.
Citera
2020-06-20, 23:28
Medlem
mediamarks koncerns taktik är att göra röda siffror till dom fått alla andra kedjor i Sverige att konka, dom har råd.
Citera
2020-06-21, 05:07
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Kanske för Mediamarkt har resurser att plocka ur? DE är väl större än Elgiganten?
Så de som någon nämnde ändrar gröna siffror till bli röda, för de förflytta vinsten. Inte ovanligt att stora företag gör så...

Mediamarkt är inte en del av Metro längre, bolaget delades upp för ett par år sedan:

"Ceconomy AG came into being on 12 July 2017 as the consumer electronics division and the food retail division of Metro AG were demerged into two separate companies, each with their own stock-market listing on the MDAX. Since 24 September 2018 Ceconomy is listed in the SDAX. The food retail business is still known as Metro AG.[2]"

Ceconomy går inte särskilt bra, aktien hade problem långt innan Corona, egna kapitalet ca 7 miljarder, goodwill 5 miljarder. Så de har knappast några enorma resurser att slösa på Media Markt i Sverige...

Förutom förlusterna så har ju många Mediamarkt butiker haft sjunkande försäljning i många år - Jämför med Elgiganten där försäljningen ökat mycket senaste 10 åren och förlust har vänts till vinst.
Citera
2020-06-21, 13:58
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det sades när de introducerades att de skulle gå med förlust flera år i Sverige för att få bort konkurrenterna. Men det verkar gå sådär.

Vad man kan konstatera är att de inte tillhandahåller en särskilt bra produkt. Deras priser är ok men inte tydligt bättre än konkurrenterna. Deras varuhus är enorma men används knappt. Det kan finnas 20 kassor men man använder alltid bara 1. Det ser inte bra ut. Det kryllar av personal men ingen är hjälpsam. Om du mot förmodan får hjälp efter att ha blivit hänvisad fyra gånger för att det "inte är min avdelning" så kommer du till sist fram till en person som inte kan något väsentligt om produkterna.

Mediamarkt kommer att gå i konkurs därför att de är inte bra på vad de gör. Och det är helt rätt att sådana företag ska gå i konkurs till förmån för bättre företag. Det gynnar konsumenten.
Citera
2020-06-21, 13:59
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Mediamarkt är inte en del av Metro längre, bolaget delades upp för ett par år sedan:

"Ceconomy AG came into being on 12 July 2017 as the consumer electronics division and the food retail division of Metro AG were demerged into two separate companies, each with their own stock-market listing on the MDAX. Since 24 September 2018 Ceconomy is listed in the SDAX. The food retail business is still known as Metro AG.[2]"

Ceconomy går inte särskilt bra, aktien hade problem långt innan Corona, egna kapitalet ca 7 miljarder, goodwill 5 miljarder. Så de har knappast några enorma resurser att slösa på Media Markt i Sverige...

Förutom förlusterna så har ju många Mediamarkt butiker haft sjunkande försäljning i många år - Jämför med Elgiganten där försäljningen ökat mycket senaste 10 åren och förlust har vänts till vinst.
Elgiganten har haft riktigt skarpa erbjudanden senaste åren på Black Friday och liknande men även annars. Jag vet inte om de tjänar pengar på det men jag har själv köpt flera saker som sålts till mycket bra pris även vid jämförelse med både svenska och utländska näthandelsföretag. Det är inte särskilt vanligt dock utan går ett par månader i alla fall mellan varje "superdeal".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in