• 1
  • 2
2020-06-19, 21:44
Medlem
Hur stor roll spelar det för lånelöftets skull om en förälder går in som medsökande till sitt barn vid ett lägenhetsköp? Antag en 25 årig kille som tjänar ca 27 000 kr i månaden och får som ensam sökande ett lånelöfte på 1 600 000 kr. Om nu en förälder kliver in i bilden som medsökande med en månadslön på 40 000 kr, innehavare av en villa och låga skulder. Hur mycket skulle det göra för lånelöftet och hur stort skulle lånelöftet kunna tänkas bli?
Citera
2020-06-19, 21:54
Medlem
Kneppiss avatar
Det går inte säga exakt men om din förälder går in som borgenär med villan och sin lön som säkerhet så gissar jag på att du kommer få ut minst 2 millar till.
Citera
2020-06-19, 21:58
Avstängd
Dimpens avatar
Fråga banken....
Citera
2020-06-19, 22:05
Medlem
DrVonAnkas avatar
Skiljer sig från bank till bank. Om jag var i dina skor skulle jag fråga de som vet svaret på frågan, t.ex. banken du söker lånelöfte hos
Citera
2020-06-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kneppis
Det går inte säga exakt men om din förälder går in som borgenär med villan och sin lön som säkerhet så gissar jag på att du kommer få ut minst 2 millar till.

Går de in som borgenär så kommer det att gå åt skogen, men borgensman skulle kunna hjälpa upp.
Citera
2020-06-19, 22:20
Medlem
Kneppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Går de in som borgenär så kommer det att gå åt skogen, men borgensman skulle kunna hjälpa upp.

Varför skulle det gå åt skogen om vi får tro på vad TS skrivit?
Citera
2020-06-19, 22:22
Medlem
Citat:
Då borgenär är en person som har en fodran, och jag tror inte TS vill ha sämre kreditvärdighet
Citera
2020-06-19, 22:23
Medlem
Citat:

Därför att det TS menar är borgensman. En borgenär är något annat. Det är bara den användarens om vill leka lite smart även fast alla vet vad TS menar.
Citera
2020-06-19, 22:25
Medlem
Kneppiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Därför att det TS menar är borgensman. En borgenär är något annat. Det är bara den användarens om vill leka lite smart även fast alla vet vad TS menar.

SkogSAAben är en gammal gubbjävel, antar att det är lite gött för honom att veta skillnaden... jag gör faktiskt inte det.

Mina lån har jag tagit själv.
Citera
2020-06-19, 22:56
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moneypenny1
Hur stor roll spelar det för lånelöftets skull om en förälder går in som medsökande till sitt barn vid ett lägenhetsköp? Antag en 25 årig kille som tjänar ca 27 000 kr i månaden och får som ensam sökande ett lånelöfte på 1 600 000 kr. Om nu en förälder kliver in i bilden som medsökande med en månadslön på 40 000 kr, innehavare av en villa och låga skulder. Hur mycket skulle det göra för lånelöftet och hur stort skulle lånelöftet kunna tänkas bli?

SBAB tillåter inte förälder som medlånetagare. Enligt dem är en medlånetagare en person som också ska bo i lägenheten tillsammans med dig.

SEB vet jag tillåter föräldrar men där får man oftast låna till en mindre summa än t.ex. SBAB.
https://seb.se/privat/livet/nar-barn...orsta-bostaden
Citera
2020-06-20, 00:35
Medlem
Citat:
SkogSAAben är en gammal gubbjävel, antar att det är lite gött för honom att veta skillnaden... jag gör faktiskt inte det.

Mina lån har jag tagit själv.
Möjligt, men det är en enorm skillnad mellan en boregnär och en borgensman.
En borgensman borgar för att fodran kan betalas.
En borgenär äger fodran, dvs äger skuödsedeln.
En extremt stor skillnad.
Citera
2020-06-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moneypenny1
Har du precis avslutat dina studier och fått ditt första jobb nyligen? Annars blir det nog svårt.

För att få ta med en förälder som medlåntagare måste banken se att du kan bära lånet själv inom en ganska snar framtid. Om du maxar lån på både dig och din mor/far kommer det ta väldigt lång tid innan du är i närheten av att kunna det förmodligen.

Sedan är nästa bit som folk kanske glömmer, föräldrarna går in som medlåntagare till sitt äldsta barn, två år senare kommer nästa unge och ska ha en lgh oxå, då blir det lite svettigare.

I ditt läge hade det nog varit bättre att dina föräldrar lånar upp på sin lågt belånade fastighet, ger dig pengar istället, som du använder som insats. Ni gör sedan upp en avbetalningsplan på ditt privata lån från päronen. Då kan inte banken sätta sig på tvären heller.

Givetvis måste ni skriva papper på detta, om något skulle hända, så inte du får en större del av arvet än syskonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in