Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-19, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Oki. Det är ett aktiebolag, och det blir enda bilen.
Har ett AB för egen del, en bil på leasing, en annan ägd av företaget. Äger också en bil privat.
Nuvarande leasingbil används inte privat, den kommer att rulla cirka 3000 mil per år, den föregående var förmånsbil, dock betald direkt utan leasing. Det jag vill visa med det är att det kan vara smådetaljer som avgör vad som är lönsamt, körs det lite privat, då är det sällan lönsamt, men var gränsen går får man kalkylera kring i varje fall. Är förmånsvärdet för högt är det bättre att ha en bil i företaget och en annan privat. Sedan beror det förstås på om företagets transportbehov är dagliga eller koncentrerade till några längre resor, i det senare fallet troligen bättre att hyra bil för varje tillfälle.
Citera
2020-06-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har ett AB för egen del, en bil på leasing, en annan ägd av företaget. Äger också en bil privat.
Nuvarande leasingbil används inte privat, den kommer att rulla cirka 3000 mil per år, den föregående var förmånsbil, dock betald direkt utan leasing. Det jag vill visa med det är att det kan vara smådetaljer som avgör vad som är lönsamt, körs det lite privat, då är det sällan lönsamt, men var gränsen går får man kalkylera kring i varje fall. Är förmånsvärdet för högt är det bättre att ha en bil i företaget och en annan privat. Sedan beror det förstås på om företagets transportbehov är dagliga eller koncentrerade till några längre resor, i det senare fallet troligen bättre att hyra bil för varje tillfälle.

Tack för info. Basically så kommer bilen fungera som vilken privat bil som helst. Det kommer vara min enda bil. Jobbar inom IT så kör inte mkt i tjänsten utan sitter mest och glor på mitt kontor.
Citera
2020-06-19, 23:14
Medlem
Citat:
hej,

Skulle någon kunna hjälpa mig förstå det här med förmånsvärde etc? Jag ska skaffa en bil på företaget. De som jag kikat mest på har varit Audi q5 och Tesla Model 3 och då fått fram priser i svängarna:

q5: 6000kr + 5000kr förmånsvärde
Model 3: 8000kr + 3500kr förmånsvärde

Är den totala kostnaden då rent och slätt de summorna ihopslagna?

Som jämförelse kör jag just nu privat en bil som kostar mig ~5500kr/mån för lån, helförsäkring och diesel.
De bilar ni spekulerar på, är de nya eller begagnade?
Varför diesel?
Om, Tesla, var kommer den att "tankas", hemma, på företaget eller på annat håll? Det är stor skillnad på vad du kan få ta ut från företaget för el om det är en företagsbil eller förmånsbil.
Citera
2020-06-19, 23:15
Medlem
Citat:
De bilar ni spekulerar på, är de nya eller begagnade?
Varför diesel?
Om, Tesla, var kommer den att "tankas", hemma, på företaget eller på annat håll? Det är stor skillnad på vad du kan få ta ut från företaget för el om det är en företagsbil eller förmånsbil.

Nya bilar.
Diesel? Det är bara på min nuvarande privata som jag har diesel
Citera
2020-06-19, 23:18
Medlem
Citat:
Nya bilar.
Diesel? Det är bara på min nuvarande privata som jag har diesel
Bra, för diesel lönar sig sällan vid så låg körsträcka. Har en elbil och en bensindriven på företaget för egen del. El är billigt, tyvärr blir det högt pris på bilen istället.
Citera
2020-06-19, 23:34
Medlem
Citat:
hej,

Skulle någon kunna hjälpa mig förstå det här med förmånsvärde etc? Jag ska skaffa en bil på företaget. De som jag kikat mest på har varit Audi q5 och Tesla Model 3 och då fått fram priser i svängarna:

Som jämförelse kör jag just nu privat en bil som kostar mig ~5500kr/mån för lån, helförsäkring och diesel.
Antar att du anlitar redovisningskonsult för viss del av ekonomin i företaget, har du konsulterat denne om bilköp?
Citera
2020-06-19, 23:50
Medlem
Citat:
Oki. Det är ett aktiebolag, och det blir enda bilen.

Har du räknat på vad de olika ägarformerna innebär ifråga om momsavdrag?
Citera
2020-06-19, 23:54
Medlem
Citat:
hej,

Alla kostnader för bilen (avgifter, underhåll, försäkringar etc.) blir avdragsgilla och kan dras av direkt (det finns vissa "aber" här, kolla med din redovisningskonsult om t.ex. momsen).

För att kunna använda bilen obegränsat privat så höjs din lön med förmånsvärdet och detta medför höjd skatt och arbetsgivaravgift. Dessutom kan man inte tillgodoräkna sig förmåner om man vill räkna på 3:12-reglerna. Används bilen i tjänsten utgår milersättning för drivmedel (som du betalar privat).
Citera
2020-06-20, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eponymos
Alla kostnader för bilen (avgifter, underhåll, försäkringar etc.) blir avdragsgilla och kan dras av direkt (det finns vissa "aber" här, kolla med din redovisningskonsult om t.ex. momsen).

För att kunna använda bilen obegränsat privat så höjs din lön med förmånsvärdet och detta medför höjd skatt och arbetsgivaravgift. Dessutom kan man inte tillgodoräkna sig förmåner om man vill räkna på 3:12-reglerna. Används bilen i tjänsten utgår milersättning för drivmedel (som du betalar privat).

Det är just momsen som gjort leasing så populärt hos företag, köp av personbil medger i de flesta fall ingen rätt till momsavlyftning alls, med leasing så får halva leasingkostnaden lyftas, men då bör inte service mm läggas in, den får ju fullt avdrag tillämpas på om det betalas separat. Det är också orsaken till att det vid köp (eller leasing) av ny bil inte bör bakas in vinterhjul, de köps istället och omfattas av direktavdrag.
Citera
2020-06-20, 09:00
Medlem
Citat:
På vilka grunder avrådes ts från leasing? Eller är det att ha den som förmånsbil du avråder från?
Ts har knappast något intresse av att det skall bli en noll-lösning för företaget, snarare att så mycket som möjligt skall betala med ej skattade medel.
Det framgår i min text varför jag avråder från leasing. Vill främst varna för leasing med garanterat restvärde eftersom det brukar bli dyrt att avbryta. Bättre att ett avbrott baserad på faktiskt värde (i alla fall för hybrider och elbilar).
Citera
2020-06-20, 09:03
Medlem
Citat:
Min lön är något över 55k och det är mitt företag. Självklart är det billigare att köra en begagnad bil men är inte ute efter billigast möjliga, samt att leasing verkar ganska bekymmersfritt om man inte mördar bilen under leasingtiden.
Ok. Jag trodde att du var anställd med lägre lön. Eftersom du ska köra så lite kan väl bilen gå som tjänstebil (företagsbil) och inte förmånsbil? Då slipper du ju förmånsbeskattning helt. För körjournal bara ifall Skatteverket börjar ställa frågor:-)
Citera
2020-06-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Det framgår i min text varför jag avråder från leasing. Vill främst varna för leasing med garanterat restvärde eftersom det brukar bli dyrt att avbryta. Bättre att ett avbrott baserad på faktiskt värde (i alla fall för hybrider och elbilar).
Dyrt att avbryta? Tror att du ser på privatleasing i första hand. Det fasta restvärdet är satt för att du skall lösa bilen när perioden gått ut, då till ett förutbestämt pris oavsett antal tillryggalagda mil eller eventuella skador, för privatleasing brukar istället upplägget innebära att bilen skall lämnas igen efter att tidsperioden för leasing passerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in