2020-06-19, 20:00
Medlem
hej,

Skulle någon kunna hjälpa mig förstå det här med förmånsvärde etc? Jag ska skaffa en bil på företaget. De som jag kikat mest på har varit Audi q5 och Tesla Model 3 och då fått fram priser i svängarna:

q5: 6000kr + 5000kr förmånsvärde
Model 3: 8000kr + 3500kr förmånsvärde

Är den totala kostnaden då rent och slätt de summorna ihopslagna?

Som jämförelse kör jag just nu privat en bil som kostar mig ~5500kr/mån för lån, helförsäkring och diesel.
Senast redigerad av ExtraKebabsas 2020-06-19 kl. 20:03.
Citera
2020-06-19, 22:23
Medlem
Gissar på att bilen betalas med bruttolön och är en nollkostnad för företaget?
Förmånsvärde används för att beräkna skatten för att du har "förmånen" att använda bilen privat.
Jag avråder dig från företagsleasing såvida du inte har en lön på minst 55 000 kr per månad. Köp en bättre begagnad bil och lämna in för reparation och service. Mycket billigare och du kan dra dig ur närsomhelst.
Citera
2020-06-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
hej,

Skulle någon kunna hjälpa mig förstå det här med förmånsvärde etc? Jag ska skaffa en bil på företaget. De som jag kikat mest på har varit Audi q5 och Tesla Model 3 och då fått fram priser i svängarna:

q5: 6000kr + 5000kr förmånsvärde
Model 3: 8000kr + 3500kr förmånsvärde

Är den totala kostnaden då rent och slätt de summorna ihopslagna?

Som jämförelse kör jag just nu privat en bil som kostar mig ~5500kr/mån för lån, helförsäkring och diesel.
Det saknas åtskilliga detaljer för att komma vidare. Leasing är en ren finansieringsform, har inget med förmånsvärde att göra. Vanligtvis (för finansiell leasing) betalas initialt en första förhöjd hyra, sedan en månatlig avgift under leasingperioden (vanligtvis 3 år), slutligen har bilen ett restvärde som leasingtagaren förbinder sig att lösa den för. Alla andra kostnader på bilen tillkommer på samma sätt som om den vore köpt, skatt, försäkring, service mm.

Är det en bil som huvudsakligen kommer att användas privat?
Är det ditt eget företag, eller anställd där?
Citera
2020-06-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Förmånsvärde används för att beräkna skatten för att du har "förmånen" att använda bilen privat.
Jag avråder dig från företagsleasing såvida du inte har en lön på minst 55 000 kr per månad. Köp en bättre begagnad bil och lämna in för reparation och service. Mycket billigare och du kan dra dig ur närsomhelst.

På vilka grunder avrådes ts från leasing? Eller är det att ha den som förmånsbil du avråder från?
Ts har knappast något intresse av att det skall bli en noll-lösning för företaget, snarare att så mycket som möjligt skall betala med ej skattade medel.
Senast redigerad av Nordiad 2020-06-19 kl. 22:51.
Citera
2020-06-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det en bil som huvudsakligen kommer att användas privat?
Är det ditt eget företag, eller anställd där?

Det är operationell leasing, helförsäkring ingår. Bilen kommer användas privat och det är mitt eget företag.
Citera
2020-06-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg

Min lön är något över 55k och det är mitt företag. Självklart är det billigare att köra en begagnad bil men är inte ute efter billigast möjliga, samt att leasing verkar ganska bekymmersfritt om man inte mördar bilen under leasingtiden.
Citera
2020-06-19, 22:49
Medlem
Citat:
Det är operationell leasing, helförsäkring ingår. Bilen kommer användas privat och det är mitt eget företag.

Varför inte finansiell leasing? Det är i särklass mest vanligt som företagsleasing.
Hur mycket kommer det att köras i tjänsten respektive privat?
Hur sker motsvarande transporter idag?
Citera
2020-06-19, 22:51
Medlem
Citat:
Varför inte finansiell leasing? Det är i särklass mest vanligt som företagsleasing.
Hur mycket kommer det att köras i tjänsten respektive privat?
Hur sker motsvarande transporter idag?

Jag vet inte? Är finansiell leasing bättre?

Kör ytterst lite i tjänsten. Tjänsteresor görs i nuläget med privata bilen.
Citera
2020-06-19, 22:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte? Är finansiell leasing bättre?

Kör ytterst lite i tjänsten. Tjänsteresor görs i nuläget med privata bilen.
Ok! Hur lång körsträcka estimeras för den privata delen?
Citera
2020-06-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ok! Hur lång körsträcka estimeras för den privata delen?

Troligtvis inte över 1000mil/år.
Citera
2020-06-19, 22:57
Medlem
Citat:
Troligtvis inte över 1000mil/år.
Kan göra det tveksamt om alls företaget skall äga bilen, men inte helt omöjligt.

Med konventionellt leasing så betalar du den faktiska kostnaden för försäkring, service mm. De första tre åren gäller delkasko, så troligen inte så hög kostnad. Det blir antagligen totalt sett billigare att finansiera med konventionell leasing och betala det som tillkommer separat då körsträckan är låg.
Vad är det för företagsform? Äger företaget fler bilar?
Citera
2020-06-19, 23:01
Medlem
Citat:
Kan göra det tveksamt om alls företaget skall äga bilen, men inte helt omöjligt.

Med konventionellt leasing så betalar du den faktiska kostnaden för försäkring, service mm. De första tre åren gäller delkasko, så troligen inte så hög kostnad. Det blir antagligen totalt sett billigare att finansiera med konventionell leasing och betala det som tillkommer separat då körsträckan är låg.
Vad är det för företagsform? Äger företaget fler bilar?

Oki. Det är ett aktiebolag, och det blir enda bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in