Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2022-11-13, 22:50
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Ta ut oxfilén ur kylskåpet minst en kvart innan den ska stekas.

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Varför ska man ta ut köttet en kvart innan det ska stekas?
Varför kan man inte salta köttet innan det steks?
Varför inte behålla skalet på potatisklyftorna? 20% av dess vikt försvinner om man skalar.
Oj oj oj. En kvart räcker ju ingenstans...Om kött ska tempereras får du räkna med MINST 30 minuter upp till en timme eller mer beroende på tjocklek, storlek, om den är hel eller skivad. Men en kvart är för lite oavsett.

Det där med salt har diskuterats länge. Det har sagts att man inte ska salta köttet innan då det drar ut vätskan, och det gör det ju med grönsaker och sånt. Därför saltar man t ex gurka innan man gör en tzatziki. För att få ur överflödig vätska.
MEN,
det senaste jag hörde var att man visst ska salta kött! Helst en kvart innan då köttet då bevarar mest köttsaft, blir mörare och saftigare
Citera
2022-11-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Oj oj oj. En kvart räcker ju ingenstans...Om kött ska tempereras får du räkna med MINST 30 minuter upp till en timme eller mer beroende på tjocklek, storlek, om den är hel eller skivad. Men en kvart är för lite oavsett.

Det där med salt har diskuterats länge. Det har sagts att man inte ska salta köttet innan då det drar ut vätskan, och det gör det ju med grönsaker och sånt. Därför saltar man t ex gurka innan man gör en tzatziki. För att få ur överflödig vätska.
MEN,
det senaste jag hörde var att man visst ska salta kött! Helst en kvart innan då köttet då bevarar mest köttsaft, blir mörare och saftigare

En kvart är något jag läst på nätet. Tar ut köttet samtidigt med potatisen, så det blir betydligt längre när jag lagar.

Har testat att salta och peppra innan stekning och att låta bli. Tyckte det blev godare när jag lät bli.
Citera
2022-11-13, 22:56
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
En kvart är något jag läst på nätet. Tar ut köttet samtidigt med potatisen, så det blir betydligt längre när jag lagar.

Har testat att salta och peppra innan stekning och att låta bli. Tyckte det blev godare när jag lät bli.
Barbariskt med kött utan kryddor ☺️. Och salt är ju en erkänd smakbärare som ju tar fram köttsmaken mer, så den skulle jag definitivt inte hoppa 😌
Citera
2022-11-13, 23:04
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
6. Låt den vila under folie i 10 minuter innan servering.
Man kanske ska tillägga då att om man låter köttet vila under folie så fortsätter tillagningsprocessen, vilket i sin tur lätt ger en "överkörd" köttbit om man inte har koll. Måste tas med i beräkningen att köttet inte i så fall ska ha den stekgraden man önskar innan den tjoffas in i folien ☺️
Citera
2025-11-05, 20:02
Medlem
Sladdarens avatar
https://www.ica.se/recept/coeur-de-filet-provencale-722068/

Coeur de filét Provencale
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto