2020-06-19, 14:38
Medlem
eller om vi vänder på det, man kan se det som att kall luft sjunker

håller ni dörrar och fönster stängda så sugs varm luft in genom skorstenen genom det lilla undertrycket som skapas av skyddet ftån värmestrålningen. den kyls av och rör sig neråt ut i hemmet. skönt.

har ni källare så märker ni att den kalla luften fyller upp den först men eftersom den oftast är bra tätad så fyller den på uppåt och trycket bort den varma luften men hög densitet.

öppnar du dörren då så "rinner" den kalla, tunga luften ut och letar sig ner i sprickor i marken och fortsätter röra sig mot jordens heta innanmäte, där den värms upp och börjar stiga. nu har du dubbelt så mycket varm luft runt ditt hus samt ett rejält insug eftersom trycket utomhus har skiftat
Citera
2020-06-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Ordentligt tätat? Ett hus ska inte vara helt tätt, då får du problem med fukt, och mögel, som ett brev på posten.

det är bara när man låter fönstren stå på vid gavel hela dagarna man får problem med fukt och mögel eftersom man suger in varm luft som har mycket högre fuktighet
Citera
2020-06-19, 14:43
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
det är bara när man låter fönstren stå på vid gavel hela dagarna man får problem med fukt och mögel eftersom man suger in varm luft som har mycket högre fuktighet
Haha så om huset var hermetiskt tillslutet så hade fuktproblem inte uppstått?
Citera
2020-06-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Aha ok, jag trodde värmeöverföringen skedde via konvektion:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Konvektion
Och inte värmestrålning:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värmestrålning

En fråga angående att korsdrag beror på tryckskillnader: borde inte det ske en tryckutjämning när man öppnar flera fönster också då? Borde inte korsdraget avstanna efter en kort tid?

konvektion är insuget av varmluft som sker pga tryckskillnaden.

korsdrag, alltså att en dörr slår igen eller ett fönster flyger upp plötsligt, sker pga hastiga tryckskillnader i atmisfären när varm luft stigit, och plötsligt utvidgas ännu mer eftersom jordens bana runt solen inte är perfekt cirkulär.

menar du vanligt tvärdrag beror det på att jorden lutar lite i sin bana så luften stiger diagonalt genom din lägenhet som är i vinkel
Citera
2020-06-19, 14:56
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Varför ska du ha takfläktar och luftvärmepumpar igång på när du ändå släpper in hetluft så det blir hett när du har vartenda fönster och dörrar öppna?

Ontopic: Ja, det är riktigt idiotiskt att släppa in luft utifrån som är varmare än luften inomhus.

Blir en bra komb med kyla och rotation på luft. Gillar friheten med att ha öppet och allt i gång.
Citera
2020-06-19, 14:58
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Om du är så dum i huvudet att du inte förstår skillnaden mellan en bil/ett växthus och ett bostadshus så förstår jag att du är ett av alla puckon som sitter med öppna fönster hemma dagtid i värmen! Nu ska jag berätta för dig: Bilar och växthus har i princip obefintlig värmeisolering och värms därför upp kraftigt av solen. Ett (bra byggt) bostadshus har dock rejäl isolering som konserverar den svala luften invändigt OM du ser till att vädra ut nattetid och hålla STÄNGT dagtid.

Det är inte p.g.a avsaknaden av isolering i växthus som det blir varmt i växthuset.

Det är på grund av att växthuset har väggar av ett genomskinligt material, ofta glas, som släpper in energi i form av ljus, vilken när den träffar ytor (ju mörkare ytor desto högre energiomvandling), omvandlas till värmeenergi istället.
Den värmeenergin kan sedan inte enkelt ventileras ut ur växthuset eftersom glasväggarna håller den varma luften innesluten.
Den värmeenergi som försvinner därifrån, försvinner mestadels genom värmeledning genom väggmaterialet samt lite konvektion genom otätheter.

Lite samma princip i en bil p.g.a relativt stora fönsterytor. Men där tillkommer även värmeledning till olika grad beroende på vad bilen har för färg. Ju mörkare lack på bilen, desto större energiomvandling från ljus till värme, och desto större värmeledning genom plåten, in i bilen. Värmeisoleringen är heller inte så god i en bil.

Samma gäller naturligtvis för även hus, även om den relativa fönsterytan blir mindre.
Citera
2020-06-19, 16:01
Medlem
gato12s avatar
När solen ligger på (om morgonen) så har jag en glipa och fördragna gardiner, men på kvällen öppnar jag upp fullt blås.
Skönt när det fläktar
Citera
2020-06-19, 16:43
Medlem
Scalpings avatar
TS har helt rätt. Stör mig också på dessa nollor som klagar på värmen inomhus "trots att de har varenda jävla fönster öppna" så ännu varmare luft kan komma in :-D . Att kolla en inomhustermometer för att se vad som händer är mer än de klarar av. De tror att all luft som blåser är sval bara för att det "känns så" .....i 5 sekunder!!!

Det är värmestrålningen som måste hindras att komma in för att inte värma upp rummen. Markiser, parasoll, persienner, mörkläggningsgardiner hjälper men bäst är nog som man har i sydeuropa - fönsterluckor
Citera
2020-06-19, 16:48
Medlem
JanTalibans avatar
Bland de resonemang, som verkar grunda sig på att vissa här i tråden har pillat sig alldeles för mycket på snoppen under skoltiden, saknar jag detta:

Folk som blåser på en bit kokhet mat är korkade – eftersom andedräkten ned hög sannolikhet är varmare än rumstemperaturen. Maten svalar fortare om man tvärtom skyddar den mot varm andedräkt.

Skämt åsido, här är ett enkelt experiment:

1. Befinn dig i inomhus i ett varmt rum, typ 20-25 °C.
2. Placera armen en bit framför munnen. (Genom att först släppa snoppen.)
3. Blås ut kraftig utandningsluft på armen. Luft som ju kommer från kropp på 37 °C.
4. Känn efter om armen härmed blir svalkad eller uppvärmd.
5. Variera avståndet, och notera vilket (förvånansvärt kort) avstånd som krävs för att utandningsluften ska svalna tillräckligt för att upplevas som svalkande.
Senast redigerad av JanTaliban 2020-06-19 kl. 16:58.
Citera
2020-06-19, 18:19
Medlem
Bittersteels avatar
Blir skitskönt när jag har fönstret öppet. Bor in en stor lägenhet högst upp och det blåser skönt. TS är ute och cycklar.
Citera
2020-06-19, 18:57
Medlem
Luckyhorses avatar
Tycker inte det väger upp allt extra ljud man får in på köpet när man öppnar fönstren. Jag kör luftavfuktare istället, skönare och tystare
Citera
2020-06-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
iomed att luft utvidgas när den blir varm skapas det ett undertryck som suger ner varm luft från övre atmosfären när man öppnar fönstret.

därav bör man lämna dom stängda.
enkel matematik.

Fast det borde ta en stund innan luften har tagit sin ned från den övre atmosfären in i mitt nyss öppnade fönster..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in