• 2
  • 3
2020-06-25, 12:02
Medlem
Myschs avatar
https://www.svd.se/isk-fallan-da-ska...ign=2020-06-25

Läste detta idag, vad säger Flashback?

Ska jag strunta i ISK nu helt plötsligt och fortsätta spara på vanligt sparkonto?
Citera
2020-06-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
https://www.svd.se/isk-fallan-da-ska...ign=2020-06-25

Läste detta idag, vad säger Flashback?

Ska jag strunta i ISK nu helt plötsligt och fortsätta spara på vanligt sparkonto?

Vad som avses i den länkade artikeln

"Extra stor anledning att fylla på det vanliga sparkontot kan finnas för dem som hoppat av börsen. Många sparare har agerat på svängningarna på börsen genom att sälja av aktier och fonder, och Sharon Lavie varnar för att då låta pengarna ligga kvar för länge på ISK-kontot.

Anledningen är att ISK-konto schablonbeskattas fyra gånger om året. Schablonskatten baseras på statslåneräntan och för 2020 är schablonskatten 0,375 procent.
"

är att man inte ska ha likvida medel efter en försäljning kvar på sitt ISK. Köp nya papper för dessa pengar eller plocka ut pengarna. Låt dem inte ligga kvar och skvalpa där.

Vad som passar dig bäst är omöjligt att svara på, men någon anledning till att strunta i ISK helt plötsligt finns det inte.
Senast redigerad av Kringelikrok 2020-06-25 kl. 13:13.
Citera
2020-06-25, 16:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Sparform är inte det viktigaste för dig, det viktigaste är att börja spara mer. Om du inte bor en bra bit ifrån en tätort kommer det dröja betydligt längre än ett par år för dig att spara ihop en kontantinsats i det här tempot.

EDIT: Om planen är att köpa hus inom 2-3 år skulle jag vara försiktig med att placera allt i fonder och aktier. Även om börsen stiger på lång sikt så innebär det inte att den gör det på kort sikt.
Senast redigerad av OldFashioned 2020-06-25 kl. 16:22.
Citera
2020-06-26, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det är gratis att öppna ISK el KF hos Avanza. Fördelen är att du slipper skatta för vinsten, istället betalar man en schablonavgift i skatt.

Fast det behöver ju inte vara en fördel. Jag tycker största fördelen är att man slipper bry sig om sin värdepsppershandel när man deklarerar
Citera
2020-06-26, 12:19
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Sparform är inte det viktigaste för dig, det viktigaste är att börja spara mer. Om du inte bor en bra bit ifrån en tätort kommer det dröja betydligt längre än ett par år för dig att spara ihop en kontantinsats i det här tempot.

EDIT: Om planen är att köpa hus inom 2-3 år skulle jag vara försiktig med att placera allt i fonder och aktier. Även om börsen stiger på lång sikt så innebär det inte att den gör det på kort sikt.

Om vi köper villa så blir det där sambon kommer ifrån där en villa kan gå på ungefär 700k- 2 000 000

Vi bor i Göteborg nu och här skulle vi ALDRIG ha råd med en villa på hyffsat kort sikt.

Då får man såfall stå med skulder upp över öronen
Citera
2020-06-26, 12:44
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Om vi köper villa så blir det där sambon kommer ifrån där en villa kan gå på ungefär 700k- 2 000 000

Vi bor i Göteborg nu och här skulle vi ALDRIG ha råd med en villa på hyffsat kort sikt.

Då får man såfall stå med skulder upp över öronen

Spara mer, även om priserna är lägre. Vill du inte ha skulder kommer du behöva spara långt mer än 20 000 per år. Börja försöka spara det tredubbla, det skulle röra sig om 5000 kr i månaden. Det är bättre att spara 5000 än att försöka spara 9000 som du sedan ändå tar ut för att du vill spendera.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in