Citat:
Ursprungligen postat av
Mysch
Hallå Flashback.
Jag som en medelsvensson (med normalt bra betalt jobb på ca 22-30k i månaden efter skatt)
ska försöka spara pengar för vill kunna köpa en villa om några år.
Jag har hitills lyckats spara ihop 45k på två år(väldigt dåligt, men jag är en storslösare tyvärr så detta är bra för att vara jag)
Hitills lägger jag mitt sparande bara på ett Sparkonto hos Swedbank, sen har jag några tusenlappar på diverse Fonder.
Ge mig tips på vad jag ska göra med mitt sparande för att det ska öka markant (såklart ska jag börjar med att inte slösa för mycket) Jag lägger ungefär 5-9000k varje månad på sparkontot. Men ibland så drar jag ifrån den när matkontot tar slut för månaden (lägger ungefär 4500 varje månad i den)
Jag tror det bästa tipset till dig är disciplin. 5-9k i månaden blir inte 45k efter 24 månader...
Skapa ett ISK på Avanza.
Använd deras portföljgenerator och starta ett automatiskt månadssparande i fonder.
På detta sätt blir pengarna också svårtillgängligare eftersom det tar några dagar att få ut dem från Avanza vilket är bra för folk med dålig självdisciplin.
Dra ner på onödiga utgifter. Klarar du inte ett matkonto med 4,5k i månaden bör du ta dig en funderare.
Ett tips från
https://rikatillsammans.se/betala-di...aller-an-idag/
Citat:
Lite krasst skulle jag beskriva att de flesta människors ekonomiska process ser ut som nedan:
Man jobbar hårt under månaden
Man får lönen utbetald den 25:e varje månad
Man roar sig med att betala räkningar, lån och andra fasta utgifter
Därefter köper man mat och andra förnödenheter som behövs för det vardagliga livet
Sedan köper man det som man önskar sig men inte riktigt behöver
Slutligen så sparar man det som blir över
[...]
Vad jag föreslår istället är principen som redan Babylonierna listade ut:
Få in din lön i slutet av månaden
Betala dig själv först (minst 10% men hellre mer)
Betala alla andra i form av lån , räkningar och andra fasta utgifter
Köp mat, andra förnödenheter och det som du behöver
Köp det som du önskar dig
EDIT: Och sedan återrapporterar du till tråden var tredje månad.