• 1
  • 2
2020-06-18, 18:51
Medlem
Myschs avatar
Hallå Flashback.

Jag som en medelsvensson (med normalt bra betalt jobb på ca 22-30k i månaden efter skatt)
ska försöka spara pengar för vill kunna köpa en villa om några år.

Jag har hitills lyckats spara ihop 45k på två år(väldigt dåligt, men jag är en storslösare tyvärr så detta är bra för att vara jag)

Hitills lägger jag mitt sparande bara på ett Sparkonto hos Swedbank, sen har jag några tusenlappar på diverse Fonder.

Ge mig tips på vad jag ska göra med mitt sparande för att det ska öka markant (såklart ska jag börjar med att inte slösa för mycket) Jag lägger ungefär 5-9000k varje månad på sparkontot. Men ibland så drar jag ifrån den när matkontot tar slut för månaden (lägger ungefär 4500 varje månad i den)
Citera
2020-06-18, 18:55
Medlem
Lägg dom i fonder som inte har någon avgift. Ex. Avanza Zero.
Citera
2020-06-18, 18:55
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriserik
Lägg dom i fonder som inte har någon avgift. Ex. Avanza Zero.

Finns på Swedbank? eller måste jag överföra till Avanza?
Citera
2020-06-18, 19:03
Medlem
nakamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch

Du måste överföra till Avanza. Det är på god tid att du skaffar dig ett ISK (Investeringssparkonto) om du inte redan har ett! En sak du bör göra är att inte lägga alla ägg i samma korg. Lås på om lite fonder och sprid ut.
Citera
2020-06-18, 19:04
Medlem
Citat:

Kanske lika bra att ha sparkontot något mer oåtkomligt?
Citera
2020-06-18, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Du måste överföra till Avanza. Det är på god tid att du skaffar dig ett ISK (Investeringssparkonto) om du inte redan har ett! En sak du bör göra är att inte lägga alla ägg i samma korg. Lås på om lite fonder och sprid ut.
Det är gratis att öppna ISK el KF hos Avanza. Fördelen är att du slipper skatta för vinsten, istället betalar man en schablonavgift i skatt.
Citera
2020-06-18, 20:50
Medlem
Citat:
Hallå Flashback.

Jag som en medelsvensson (med normalt bra betalt jobb på ca 22-30k i månaden efter skatt)

Jag har hitills lyckats spara ihop 45k på två år(väldigt dåligt, men jag är en storslösare tyvärr så detta är bra för att vara jag)

Hitills lägger jag mitt sparande bara på ett Sparkonto hos Swedbank, sen har jag några tusenlappar på diverse Fonder.

Ge mig tips på vad jag ska göra med mitt sparande för att det ska öka markant (såklart ska jag börjar med att inte slösa för mycket) Jag lägger ungefär 5-9000k varje månad på sparkontot. Men ibland så drar jag ifrån den när matkontot tar slut för månaden (lägger ungefär 4500 varje månad i den)
Det finns inga genvägar. Visst, du kan få lite avkastning på sparkapitalet om du köper aktier eller aktiefonder men lika gärna förlora. Det viktiga för dig är att börja spara mer. Just nu ligger du på ca 2000 kr i månaden om du fått ihop 45' på två år.

Fundera lite över vart dina pengar tar vägen. Kolla kontoutdraget så ser du varje utgiftspost. Är det så att du brukar vara på shoppingcenter varje helg och handla och ta en svindyr fika? Eller går du på fotboll och sveper några biror? Är det ett bilintresse som kostar eller skräpmat? Du får fundera på vårt pengarna tar vägen och spara hårdare om du ska få in insatsen till en bostad.

Börsen ger i genomsnitt runt 6% i avkastning per år. Med dina 45 000 så ger det knappt 3000 kr per år men innebär en viss risk att du förlorar stora belopp. Ökar du sparandet med 1000 kr i månaden så blir det garanterat 12 000 kr per år. Betydligt viktigare för dig att öka sparandet så att du kan köpa din villa.
Senast redigerad av Mynicname 2020-06-18 kl. 20:56.
Citera
2020-06-18, 21:00
Medlem
glajarns avatar
Ska du börja spara till ett hus så är det nog på tiden att du börjar se över dina utgifter om du bara har sparat 45.000 kr på 2 år.
Den dagen du köper hus så ska du 15% i kontant insatts+ avgifter för ev pantbrev och lagfarts kostnader+upplägg av lån.

Börja med att ta bort sparkontot från Swedbank då sparräntan är obefintlig.
Kolla upp någon nisch bank med insättningsgaranti och börja föra över pengar dit varje månad. Börjar du inte se över dina utgifter nu så kommer du aldrig klara av att bo i ett hus överhuvudtaget utan då får du bo kvar i en hyresrätt.
Citera
2020-06-18, 21:08
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Vad är det för trams! Går utmärkt att ha fonder i den bank man har!
Citera
2020-06-18, 21:18
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Hallå Flashback.

Jag tror det bästa tipset till dig är disciplin. 5-9k i månaden blir inte 45k efter 24 månader...

Skapa ett ISK på Avanza.
Använd deras portföljgenerator och starta ett automatiskt månadssparande i fonder.
På detta sätt blir pengarna också svårtillgängligare eftersom det tar några dagar att få ut dem från Avanza vilket är bra för folk med dålig självdisciplin.
Dra ner på onödiga utgifter. Klarar du inte ett matkonto med 4,5k i månaden bör du ta dig en funderare.

Ett tips från https://rikatillsammans.se/betala-di...aller-an-idag/
Citat:
Lite krasst skulle jag beskriva att de flesta människors ekonomiska process ser ut som nedan:

Man jobbar hårt under månaden
Man får lönen utbetald den 25:e varje månad
Man roar sig med att betala räkningar, lån och andra fasta utgifter
Därefter köper man mat och andra förnödenheter som behövs för det vardagliga livet
Sedan köper man det som man önskar sig men inte riktigt behöver
Slutligen så sparar man det som blir över

[...]

Vad jag föreslår istället är principen som redan Babylonierna listade ut:

Få in din lön i slutet av månaden
Betala dig själv först (minst 10% men hellre mer)
Betala alla andra i form av lån , räkningar och andra fasta utgifter
Köp mat, andra förnödenheter och det som du behöver
Köp det som du önskar dig

EDIT: Och sedan återrapporterar du till tråden var tredje månad.
Senast redigerad av PuncturedBladder 2020-06-18 kl. 21:24.
Citera
2020-06-18, 21:24
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Vad är det för trams! Går utmärkt att ha fonder i den bank man har!
Nu citerade du ett svar på frågan om man kunde köpa Avanza Zero via Swedbank. Det kan man givetvis inte.
Men du Conam kan få ha kvar dina fonder i din storbank och betala högre avgifter än oss andra. Därför tipsar vi också om att flytta pengarna från en storbank när någon frågar.
Citera
2020-06-18, 21:47
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Nu citerade du ett svar på frågan om man kunde köpa Avanza Zero via Swedbank. Det kan man givetvis inte.
Men du Conam kan få ha kvar dina fonder i din storbank och betala högre avgifter än oss andra. Därför tipsar vi också om att flytta pengarna från en storbank när någon frågar.
Helt sant och vist!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in