2020-06-18, 12:58
Medlem
Hejsan ska sälja min bil till person med utländskt körkort. Dealen är klar men vet inte hur jag ska gå tillväga med ägarbytet. Någon som har erfarenhet av detta? Han bor i Sverige och jobbar i Sverige
Citera
2020-06-18, 13:13
Medlem
LazerXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macmartin
Hejsan ska sälja min bil till person med utländskt körkort. Dealen är klar men vet inte hur jag ska gå tillväga med ägarbytet. Någon som har erfarenhet av detta? Han bor i Sverige och jobbar i Sverige

Då har han ju uppehållstillstånd och arbetstillstånd och därmed svenskt personnummer väl?
Då är det inga problem i så fall.
Citera
2020-06-18, 13:35
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazerX
Då har han ju uppehållstillstånd och arbetstillstånd och därmed svenskt personnummer väl?
Då är det inga problem i så fall.
Hur är det?
Man behöver väl inte ha körkort,för att köpa en bil?
Men för att köra den..
Citera
2020-06-18, 13:43
Medlem
Citat:

De kan va lite lurigt, ring transportstyrelsen och hör hur du ska göra för att inte riskera hamna i problem.
Citera
2020-06-18, 13:51
Medlem
Citat:

Ja:
  • Kontrollera att du kan kommunicera vettigt med honom
  • Upprätta ett köpeavtal
  • Se till att du får pengarna
  • Se till att bilen registreras på någon annan än dig
  • Se till att köparen kvitterar ut bilen

Missar du på någon av punkterna kan du få problem, annars om du får rätt på alla så är det iaf inte ditt problem längre. Ägarbytet kanske är lite klurigt ifall han inte har ett personnummer, men om han känner någon som han kan skriva bilen på så funkar det också (det viktiga är att du vill inte betala hans P-böter), detta är också ett scenario där utkvittering av bilen är bra för att sen inte skall kunna och komma och säga att han inte fått bilen. Givetvis skall du se till att få pengarna också, men det skall nog gå att lösa också (swish är ett bra alternativ t.ex.)
Citera
2020-06-19, 07:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
På vilket sätt påverkar personens utländska körkort ägarbytet?
Det är väl bara att skriva på pappret som vanligt och skicka in det?
Citera
2020-06-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
På vilket sätt påverkar personens utländska körkort ägarbytet?
Det är väl bara att skriva på pappret som vanligt och skicka in det?
Om han gör det i appen,då funkar det inte. Måste vara svenskt körkort
Citera
2020-06-19, 18:22
Medlem
Finns otaliga trådar om folk som luras såhär.
Gör som postretic säger ,lämna inte ifrån dig bilen förrän pengar är på ditt konto samt registrering av ägandet är på nya ägare .
Citera
2020-06-19, 21:29
Medlem
Sist, men inte minst, se till att det är DU som postar gula blanketten.
Citera
2020-06-19, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snepo
Om han gör det i appen,då funkar det inte. Måste vara svenskt körkort
Appen ej heller användbar om någon av parterna är juridisk person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in