2020-06-17, 18:05
Medlem
Hej, jag har sedan 1år tillbaka säkra larm (rekommenderas inte!!).

För cirka 1 månad sedan började utomhussirenen krångla vilket utlöste sabotagelarm. Vid ett tillfälle kom Securitas väktare hit, pga utlöst larm och att ingen svarat när larmcentralen ringt för att kolla läget.

De ska i första hand ringa min sambo och sedan mig.
Problemet är att jag aldrig fick ett samtal, jag ringde upp säkra larm cirka 1min efter larmcentralen påstår att de ringt mig, därför är jag 100% säker att jag inte fått samtalet. Om jag pratar i telefon borde de komma upp en notis i luren om att de ringer, men de skedde inte..

Nu har jag fått en faktura på 2000kr och är i en process med säkra larm gällande bestridan. De påstår att fakturan ska betalas och skickar en logg att de ringt mitt nummer vid 2 tillfällen, men att jag inte svarat. Spontant tänker jag att vem som helst kan skriva en sån logg, det är ju inte något bevis på att ett samtal verkligen skett?

Någon som vet vilka rättigheter jag har? Larmet utlöstes pga att deras produkt har ett ursprungsfel, någon fjäder i produkten har lossat och därav utlöses larmet pga att produkten uppfattar de som sabotage. I första hand borde jag inte behöva betala för en utryckning som uppstått pga att de säljer produkter som har urpsrungsfel. Och för det andra så bör de ringa mig, alternativt ha bättre kontakt mellan Securitas och säkra larm då jag pratade med säkra larm innan väktaren ryckte ut?

Jag har lyckats få igenom en reklamation gällande utomhussirenen, så kommer få tillbaka pengar och få den nedmonterad. Men är inte sugen på att betala en faktura på 2000kr när jag inte kunnat göra bättre från mig?

Någon som vet vilka rättigheter jag har eller tips på vad jag kan göra?

Tack på förhand!

Mvh
Senast redigerad av Rappapaya 2020-06-17 kl. 18:07.
Citera
2020-06-17, 19:42
Medlem
bravehs avatar
Hur svårt är det att svara i telefon? Ni har ju gått med på de villkoren.
Citera
2020-06-17, 19:49
Medlem
Bestrid fakturan helt enkelt. Larmcentralen bör ju veta om att du har en felande larmdosa som kan utlösa sabotagelarm. Ett sabotagelarm är dessutom inte ett falsklarm så de skall ju inte ta utryckningsavgift för att sabotaget har gått.
Det är bara att bestrida som sagt och hänvisa till att du redan har pratat med larmcentralen.

Sedan säger du upp avtalet med den firman pga. att de skickar ut väktare och utryckningsavgift på fel som de själva har orsakat genom fel på utrustning från fabrik.
Citera
2020-06-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Hur svårt är det att svara i telefon? Ni har ju gått med på de villkoren.

Han fick ju inget samtal samt att han var ju i kontakt med larmcentralen innan. Larmcentralen bör sedan se att det är sirenen som larmar sabotage och de skall ha noterat att sirenen är defekt. Därför ska de inte ens skicka någon faktura då väktaren ändå måste kolla så att sabotaget är åtgärdat.
Citera
2020-06-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Bestrid fakturan helt enkelt. Larmcentralen bör ju veta om att du har en felande larmdosa som kan utlösa sabotagelarm. Ett sabotagelarm är dessutom inte ett falsklarm så de skall ju inte ta utryckningsavgift för att sabotaget har gått.
Det är bara att bestrida som sagt och hänvisa till att du redan har pratat med larmcentralen.

Sedan säger du upp avtalet med den firman pga. att de skickar ut väktare och utryckningsavgift på fel som de själva har orsakat genom fel på utrustning från fabrik.

Tack för svaret!
Larmcentralen och säkra larm är två olika "avdelningar". Säkra larm säljer utrustningen men det är Securitas som ringer o gör uttryckningen och de sitter på larmcentralen. Tyvärr kan jag inte säga upp avtalet då jag äger utrusrningen. Vill reklamera allt men har bara fått godkänt att reklamera sirenen.

Men ska bestrida fakturan, har sagt till säkra larm att jag vill göra det, men bör jag göra något annat? De säger bara att jag ska betala.
Senast redigerad av Rappapaya 2020-06-17 kl. 21:39.
Citera
2020-06-17, 21:49
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappapaya
Tack för svaret!
Larmcentralen och säkra larm är två olika "avdelningar". Säkra larm säljer utrustningen men det är Securitas som ringer o gör uttryckningen och de sitter på larmcentralen. Tyvärr kan jag inte säga upp avtalet då jag äger utrusrningen. Vill reklamera allt men har bara fått godkänt att reklamera sirenen.

Men ska bestrida fakturan, har sagt till säkra larm att jag vill göra det, men bör jag göra något annat? De säger bara att jag ska betala.

Du ska inte betala om du vill bestrida. Då ger i praktiken bort pengarna till de om du betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in