2020-06-17, 16:41
Medlem
Fikasugets avatar
Hej!
Jag är en person som odlar växter och kommer därför i kontakt med olika sorters gödsel.
Jag har två frågor.
1. Oavsett om jag gödslar med animaliska produkter (gödsel/bajs, benmjöl eller blodmjöl) eller med gröngödsling (nässelvatten) så har de alla gemensamt att de luktar illa. Riktigt illa! Är det en slump att produkterna som är bra för en växt alla luktar illa? Ibland brukar jag skoja och säga att om det inte luktar ve och fasa mår inte växterna bra av det. Och jag önskar att det vore osant av mig att säga så! 😜
2. Oavsett om det är hönsgödsel eller jäst nässelvatten jag har fått på min hud så luktar det illa mycket länge och av väldigt lite vätska. Är det så att skit luktar mycket för att vi ska uppmärksamma det (vet dock inte vad skiten skulle vinna på det) , eller luktar skit egentligen inte så illa men eftersom det är evolutionärt bra att vara uppmärksam och tycka illa om bajslukt (på grund av risk för att bli dålig av mat, vatten osv som kommit i kontakt med det) så har människor blivit hyperkänsliga för den lukten? 🤔
Jag antar att jag undrar om jag ska framföra klagomålen till min hjärna eller om jag kan fortsätta skälla på själva lukten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in