2006-05-04, 03:28
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Total frihet torde vara lika med någon form av totalt kaos. Eftersom det enbart är i totalt kaos där man har alla möjligheter för sig. Men detta är som sagt extremt hypotetiskt tänkande.
Vissa ser det som frihet att lösgöra sig från materien eftersom de anser att den är helt mekanisk och styrs av lagar. Man är då inte fri om man lyder under universums lagar. Då är frihet att bli ett med eller att själv bli det universum (materien) inte är.
Vissa ser det som frihet att lösgöra sig från materien eftersom de anser att den är helt mekanisk och styrs av lagar. Man är då inte fri om man lyder under universums lagar. Då är frihet att bli ett med eller att själv bli det universum (materien) inte är.
Har du inga grejer och har du ingen vilja att skaffa dig grejer då är du slav. Vi snackar nu om hur det går till här på jorden. Se dig omkring, öppna ögonen, låt ljuset strömma in!!! Varför tror du min stora idol USA, dagens Rom, staten per excellans, är i Irak - olja förstås. Tunnorna skall strömma in med jämn takt. Det är viktigt! Ingen fan får komma emellan, hjulen skall snurra, så att vi - just du och jag - skall kunna vara fria. Så att dom underbara fabrikerna skall kunna spotta ur sig ett nytt moderkort åt mig så att jag blir fri att göra vad jag vill. Tänk vad härligt det är att kunna meka med sina grejer och bygga upp sin tillvaro i frihet, och tänk vad hemskt det vore att berövas denna möjlighet. Alla personer kan förverkliga sina drömmar genom tekniken, jag har min dröm om vad jag vill göra och det håller mig uppe; även du och alla andra kan ge sig in i det fantastiska äventyret. Vi har mycket goda förutsättningar här uppe i skandinavien tack vare statens förutseende. Jag tycker inte ni skall undergräva detta genom att låta som en samling kommunaltanter. Ett enkelt sätt att mäta välstånd och frihet på är att kolla in damer som har varit och handlat: en amerikansk kvinna har två rågade matkassar, medan en svensk tjej tyvärr får nöja sig med en halvfull. Och varför tror du att amerikanska män är så populära? Nej, nej, nej, ni måste göra en helvänding och sluta med dom där drömmerierna "om en annan tillvaro". Det är här och nu, korten är lagda, det är bara att spela på, det finns inget alternativ, revolvern ligger på bordet.