• 1
  • 2
2006-05-04, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Total frihet torde vara lika med någon form av totalt kaos. Eftersom det enbart är i totalt kaos där man har alla möjligheter för sig. Men detta är som sagt extremt hypotetiskt tänkande.

Vissa ser det som frihet att lösgöra sig från materien eftersom de anser att den är helt mekanisk och styrs av lagar. Man är då inte fri om man lyder under universums lagar. Då är frihet att bli ett med eller att själv bli det universum (materien) inte är.

Har du inga grejer och har du ingen vilja att skaffa dig grejer då är du slav. Vi snackar nu om hur det går till här på jorden. Se dig omkring, öppna ögonen, låt ljuset strömma in!!! Varför tror du min stora idol USA, dagens Rom, staten per excellans, är i Irak - olja förstås. Tunnorna skall strömma in med jämn takt. Det är viktigt! Ingen fan får komma emellan, hjulen skall snurra, så att vi - just du och jag - skall kunna vara fria. Så att dom underbara fabrikerna skall kunna spotta ur sig ett nytt moderkort åt mig så att jag blir fri att göra vad jag vill. Tänk vad härligt det är att kunna meka med sina grejer och bygga upp sin tillvaro i frihet, och tänk vad hemskt det vore att berövas denna möjlighet. Alla personer kan förverkliga sina drömmar genom tekniken, jag har min dröm om vad jag vill göra och det håller mig uppe; även du och alla andra kan ge sig in i det fantastiska äventyret. Vi har mycket goda förutsättningar här uppe i skandinavien tack vare statens förutseende. Jag tycker inte ni skall undergräva detta genom att låta som en samling kommunaltanter. Ett enkelt sätt att mäta välstånd och frihet på är att kolla in damer som har varit och handlat: en amerikansk kvinna har två rågade matkassar, medan en svensk tjej tyvärr får nöja sig med en halvfull. Och varför tror du att amerikanska män är så populära? Nej, nej, nej, ni måste göra en helvänding och sluta med dom där drömmerierna "om en annan tillvaro". Det är här och nu, korten är lagda, det är bara att spela på, det finns inget alternativ, revolvern ligger på bordet.
Citera
2006-05-04, 04:10
Medlem
pastorns avatar
Jag snubblade in i denna tråd efter att ha noterat dess existens i "senaste inlägg" Determinism, var temat om jag inte missförstått saken. Har ni uppfattat mig korrekt rätt om själva essensen av determinism är att ungå andra faktorers inflytande på ert liv, eller är det mer att betrakta som en loj kommentar till tingens ordning?

M.V.H.
/liberalen
Citera
2006-05-04, 11:36
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkklll
Har du inga grejer och har du ingen vilja att skaffa dig grejer då är du slav. Vi snackar nu om hur det går till här på jorden. Se dig omkring, öppna ögonen, låt ljuset strömma in!!! Varför tror du min stora idol USA, dagens Rom, staten per excellans, är i Irak - olja förstås. Tunnorna skall strömma in med jämn takt. Det är viktigt! Ingen fan får komma emellan, hjulen skall snurra, så att vi - just du och jag - skall kunna vara fria. Så att dom underbara fabrikerna skall kunna spotta ur sig ett nytt moderkort åt mig så att jag blir fri att göra vad jag vill. Tänk vad härligt det är att kunna meka med sina grejer och bygga upp sin tillvaro i frihet, och tänk vad hemskt det vore att berövas denna möjlighet. Alla personer kan förverkliga sina drömmar genom tekniken, jag har min dröm om vad jag vill göra och det håller mig uppe; även du och alla andra kan ge sig in i det fantastiska äventyret. Vi har mycket goda förutsättningar här uppe i skandinavien tack vare statens förutseende. Jag tycker inte ni skall undergräva detta genom att låta som en samling kommunaltanter. Ett enkelt sätt att mäta välstånd och frihet på är att kolla in damer som har varit och handlat: en amerikansk kvinna har två rågade matkassar, medan en svensk tjej tyvärr får nöja sig med en halvfull. Och varför tror du att amerikanska män är så populära? Nej, nej, nej, ni måste göra en helvänding och sluta med dom där drömmerierna "om en annan tillvaro".

Jag talade aldrig om alldaglig frihet utan om abstrakta begrepp om "total frihet" dvs frihet från allt. Men jag håller med dig att vi i vårt vanliga liv inte ska hänga upp oss på "en annan tillvaro" som du uttrycker det. Dock är det roligt (tycker jag) att tänka kring detta.

Frihet är ett sådant begrepp som är oerhört problematiskt. Det förutsätter tex att vi har någon form av fri vilja. Alltså en vilja som inte påverkas av andra utomstående faktorer. Detta ser vi aldrig prov på. Vi kan alltid se kausaliteten i en viljehandling (och därmed agerar den inte helt fritt från utomstående faktorer). Kanske är den delvis fri och vi har val men att den inte är helt fri att göra vilka val som helst. Kanske är vi helt mekaniska? Vi vill gärna tro tt vi har en helt fri vilja att göra vad som helst men å andra sidan kan vi ju inte veta om vi är mekaniska eller ej.

Som sagt talar jag inte om någon lättvinding frihet som "jag kan faktiskt välja om jag ska köpa expressen eller aftonbladet eller ingen tidning alls". Sådana argument är dumma och håller inte alls vid närmare inspektion.

Citat:
Det är här och nu, korten är lagda, det är bara att spela på, det finns inget alternativ, revolvern ligger på bordet.

Alltså är vi ofria att agera utanför vårt sammanhang. Det finns inga alternativ...

Citera
2006-05-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Jag snubblade in i denna tråd efter att ha noterat dess existens i "senaste inlägg" Determinism, var temat om jag inte missförstått saken. Har ni uppfattat mig korrekt rätt om själva essensen av determinism är att ungå andra faktorers inflytande på ert liv, eller är det mer att betrakta som en loj kommentar till tingens ordning?

M.V.H.
/liberalen
Determinism är helt enkelt antagandet att allt, människan och våra hjärnor inkluderade, fullständigt följer lagen om orsak och verkan, eller att för varje orsak finns det en och endast en verkan.
Citera
2006-05-04, 14:10
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collden
Determinism är helt enkelt antagandet att allt, människan och våra hjärnor inkluderade, fullständigt följer lagen om orsak och verkan, eller att för varje orsak finns det en och endast en verkan.

Biologisk determinism är det du beskriver tror jag. Det finns ju olika grenar under "determinism" som begrepp.
Citera
2006-05-05, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Biologisk determinism är det du beskriver tror jag. Det finns ju olika grenar under "determinism" som begrepp.
Hmm, nej. Biologisk determinism är tron att organismers gener (till skillnad från omgivningen) helt bestämmer deras beteenden, grundbegreppet determinism betyder bara att varje orsak kan ha en och endast en verkan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in