• 1
  • 2
2006-05-01, 18:38
Medlem
alves avatar
Jag tycker han är värd en tråd då han utgett så mycket svensk litteratur inom olika paranormala ämnen. Såg precis att han gick bort förra året, mycket tråkigt. Han hade väl flera böcker på gång om jag inte missminner mig?

Vad tycker ni om Dénis Lindbohm? Kunde ni ta till er det han skrev, eller var det bara svammel? Några personliga erfarenheter av de råd och tips han gav? Kanske någon som har tillverkat ett tredimensionellt pentagram som han beskrev i flera av sina böcker?

Själv tycker jag han är bland de bästa författare jag läst inom området eftersom han själv innehar ett kritiskt och granskande sinnelag som var till stor fördel när han förklarade saker för oss läsare.

Här finns en länk om man är intresserad av hans böcker.
Citera
2006-05-02, 11:32
Medlem
bunshins avatar
Jag har läst en utav hans böcker, men det var en jäkla massa år sedan.

Kan du beskriva det tredimensionella pentagrammet lite närmare?
Citera
2006-05-02, 13:19
Medlem
alves avatar
Han beskriver pentagram i flera av sina böcker, men allra bäst i Vägen genom pentagram. Han går in på dess matematiska, paranormala och fysiska egenskaper, och han ger sina funderingar på varför det anses ha kontakt med andra världar.

Det spännande med ett tredimensionellt pentagram är att det blir lättare för oss att förstå att det tvådimensionella, såväl som det tredimensionella, pentagrammet bara är en bild av någonting annat. Eftersom ett pentagram bevisligen har utsträckning i fler dimensioner än våra tre rumsdimensioner kan vi alltså inte uppfatta det i sin originalform, utan det blir en symbol precis som jesuskorset fungerar som symbol för någonting större.

Här finns en kortare beskrivning med bilder av hans eget bygge. Av vad jag minns så redovisade han ingen jättestor händelseutveckling som kom av pentagrammet, men det fungerade faktiskt som en "radio" mellan olika världar/dimensioner. Han gjorde inga större experiment heller tror jag, det var inte riktigt syftet, utan uppmuntrade istället oss läsare att ta vid där han slutat. (Har inte läst just dessa böcker på ett tag, minns lite dåligt vad gäller hans experiment.)

Vilken bok läste du?
Citera
2006-05-02, 13:37
Medlem
bunshins avatar
Tack för länken och informationen

Citat:
Ursprungligen postat av alve
Vilken bok läste du?

Jag tror att det var Magins system, men jag är inte säker. Fast det var som sagt flera år sedan och jag hade bara lånat boken.
Citera
2006-05-02, 13:50
Medlem
alves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunshin
Tack för länken och informationen

Jag tror att det var Magins system, men jag är inte säker. Fast det var som sagt flera år sedan och jag hade bara lånat boken.

Inga problem. Den boken har jag själv inte läst. Vet att den är eftersökt av flera stycken, eftersom den inte nytrycks är den svår att få tag på. Så var glad att du har läst den
Citera
2007-06-02, 03:06
Medlem
alves avatar
Jag har haft mailkontakt med en person och sett andra på nätet som bestämt sig för att bygga ett pentagram enligt Lindbohms instruktioner som jag länkade till: http://www.smargden.se/denis/Penta/Index.html , men jag har aldrig sett eller hört om något resultat. Är det någon här som försökt sig på ett tocken däringa bygge?
Citera
2007-06-02, 11:12
Medlem
Pads avatar
Det där tredimensionella pentagramet, borde inte det bli en D12?

http://en.wikipedia.org/wiki/Dice#Non-cubical_dice

I så fall är det ju härmed bevisat vad rollspel leder till...
Citera
2007-08-14, 21:25
Medlem
http://www.sasser.net/forum/viewtopic.php?t=1773

Kanske kan vara intressant.
Citera
2007-09-01, 03:33
Medlem
alves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh_
http://www.sasser.net/forum/viewtopic.php?t=1773

Kanske kan vara intressant.

Jag har faktiskt sökt efter den där diskussionen några gånger. Jag var närvarande när den startades och har undrat hur det slutade. Så länken var mycket uppskattad.

Även om en person där hade gjort ett ambitiöst bygge hade inga direkta resultat nåtts. Nedslående. Kanske krävs större kunskaper om pentagrammet för att paranormala fenomen ska äga rum. Förmodligen också en tanke om vad man vill åstadkomma.
Citera
2007-09-01, 06:56
Medlem
coolbreezes avatar
Jag har läst nattens lösen för en herrans massa år sedan. Jag tyckte den var otroligt bra! Minns att det bl a beskrev någon som gjorde ett pentagram i cykelrummet i hyreshuset och framkallade en demon som sedan fick liv. Spännande och välskriven!

Eden utan Eva (eller nåt sånt) handlar om att det finns bara kvar en man på jorden. Bra skriven.

Mörker över Malmö. Ett av hans förstlingsverk. Beskriver hur ett barn kommer att börja med narkotika och hur författaren kämpar med denna ondska för att bli kvitt och hantera den. Kanske lite för förenklade lösningar, som han lägger hela ansvaret på själva droghandeln. Kom håg att jag tyckte det var konstigt att han inte funderade över sitt eget bidrag, och mer aktivt borde fundera över varför han hade så svårt att älska den här sonen, istället för att vara så bestraffande.
Citera
2007-09-06, 00:39
Medlem
alves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolbreeze
Jag har läst nattens lösen för en herrans massa år sedan. Jag tyckte den var otroligt bra! Minns att det bl a beskrev någon som gjorde ett pentagram i cykelrummet i hyreshuset och framkallade en demon som sedan fick liv. Spännande och välskriven!

Eden utan Eva (eller nåt sånt) handlar om att det finns bara kvar en man på jorden. Bra skriven.

Mörker över Malmö. Ett av hans förstlingsverk. Beskriver hur ett barn kommer att börja med narkotika och hur författaren kämpar med denna ondska för att bli kvitt och hantera den. Kanske lite för förenklade lösningar, som han lägger hela ansvaret på själva droghandeln. Kom håg att jag tyckte det var konstigt att han inte funderade över sitt eget bidrag, och mer aktivt borde fundera över varför han hade så svårt att älska den här sonen, istället för att vara så bestraffande.

Hans romaner är fängslande även de. Själv har jag läst Eko över bron som är en självbiografisk historia, Blå tornet och någon mer. Han låter ofta filosofiska dilemman och existensiella funderingar ta stor plats. Det är uppfriskande att läsa något som är rakt på, men i ärlighetens namn ska väl sägas att hans språk inte är helt och hållet lämpat för romaner. Det vore kul att läsa verk från hans ungdom då han skrev erotiska historier. Jag har svårt att tänka mig hur Dénis skulle skriva en sådan, därför intressant.

Vilken skulle du främst rekommendera av de tre du har läst?
Citera
2007-09-09, 20:34
Medlem
Har ingen aning om vem denne denis är, har aldrig läst något av honom och bryr mig uppriktigt inte heller. All respekt dock, inte mitt bord bara.

Såg hur som haver ritningar på ett pentagram.. Ett 3D-penta... häftigt tyckte jag och började bygga.

När jag var klar ställde jag skapelsen på bordet, släckte lampan.. blundade, tittade, gick i ett par cirklar runt den, testade lite ord, satan? 666? belzebub?.. Jag satte den på huvudet..
DÅ! hände en sak.. katten satte sig och stirrade på mig ett tag.. Tro det eller ej, men jag kan svära på att han skakade på huvudet och suckade innan han vände sig om och gick ut i köket..

Kan meddela att blompinnar och gaffa (man tar vad man har hemma va?) inte funkar... Alls...

http://jasse.dampbarn.org/Blandat/P1020729small.JPG

Återstår väl bara att vänta till spöktimmen och se om något händer då!

/J
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in