Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-05-01, 12:54
  #1
Medlem
tigertompas avatar
Tja

Jag skriver min skolgång här inne sen, men måste plugga nu.

Men det kan vara kul att höra andras skolgång här inne.
Citera
2006-05-01, 13:28
  #2
Medlem
Kalasjnikovs avatar
grundskolan: lekstuga
gymnasiet: lekstuga
högskolan: (pågår nu, ber att få återkomma med svar)
Citera
2006-05-01, 15:55
  #3
Medlem
grundskolan: omotiverande, tråkig
gymnasiet: nivåhöjning men lätt att läsa in till ett bra betyg
högskolan: sanslöst svår (dock har jag tre år kvar så jag ber om att få återkomma)
Citera
2006-05-01, 15:59
  #4
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
grundskolan: lekstuga
gymnasiet: lekstuga
högskolan: (pågår nu, ber att få återkomma med svar)
Håller med..borde vara bättre strukturerat och mindre svammel
Citera
2006-05-01, 16:43
  #5
Medlem
Deannas avatar
Låg- och mellanstadiet: Ganska så kul. Det var spännande att lära sig nya saker.
Högstadiet: Hemsk, man fick ju nästan aldrig syssla med något roligt. Hatade verkligen alla praktiska ämnen, lärde mig sällan något nytt i de teoretiska ämnena. Hatade de flesta ointelligenta jävlar i min klass och flera av lärarna.
Gymnasiet: Superkul! Bodde så gott som i skolan. Valde ett program som jag verkligen trivdes med.. Började med att utmana lärarna i kunskapstävlingar under deras lektioner. Trots att jag sällan läste böckerna som ingick i ämnet, fick jag ganska höga betyg..
Komvux: Både heltid, deltid, distans. Tråkigt, här behövde man inte ens anstränga sig för att få MVG.. (ja förutom Fysik B där jag spikade två prov, skrev VG på sista provet med 39 gradersfeber, fick VG i betyg, det svider fortfarande)..
KY-datatekniker. Lekstuga.. Bilspel, porrsurf, tv-tittande. Ja det var inte någon givande utbildning.. Men visst, jag hade himla kul.
Högskola: Här befinner jag mig nu, har läst 3 år.. (läste ioförsig basåret för 8 år sedan, men det räkar jag inte in).. Jag trivs ganska bra inom den akademiska världen. Första gången under min skolgång som jag känner att jag får ut något av studierna förutom ett betyg.

Idag är jag 28, började plugga då jag var 7. Har alltså aldrig slutat plugga efter 1an i lågstadiet. Dock har jag jobbat i flera år och pluggat distans/kvällstid.. Jag kommer nog aldrig sluta plugga..
Citera
2006-05-01, 17:20
  #6
Medlem
Hercule Poirots avatar
Grundskolan: Enkelt.
Gymnasiet: Ganska Enkelt. Lite bättre än grundskolan på grund av fester och brudar.
Högskolan: Oseriöst. Många elever som läser för läsandets skull. Lärarna är oengegerade.
Citera
2006-05-01, 17:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Grundskolan: Enkelt.
Gymnasiet: Ganska Enkelt. Lite bättre än grundskolan på grund av fester och brudar.
Högskolan: Oseriöst. Många elever som läser för läsandets skull. Lärarna är oengegerade.

Vilken högskola läste du på?
Citera
2006-05-01, 18:15
  #8
Medlem
Brandbils avatar
Jag är ändå rätt nöjd med min skolgång. Grundskolan gick stundom lite långsamt och i grymnasiet var det härligt att slippa elever som behöver allt förklarat för sig tio gånger. Framför allt grundskolan kändes för kommunistisk på så vis att alla skulle vara lika bra (dåliga), störbarnen fick hjälp och de som låg i framkant fick mycket lite stimulans.

Både gymnasiet och grundskolan var ganska ineffektiv, många kunde nog ha gjort det på kortare tid om sådant upplägg fanns.

Högskolan varierar väldigt. Vissa kurser är slappa och andra är slitiga. Matten tar generellt mest tid, både för mig och mina studiekamrater.

Positivt om högre studier är i alla fall att man verkligen har chansen att påverka och välja själv. Det finns inte många gränser även om kvalitén på en del kurser kan vara lite sämre. Ska man klaga över något där så är det väl betygsnivåerna som alltid blir lite tokiga innan man byter system samt bristen på pengar överallt. Personligen skulle jag kunna tänka mig lite avgifter för att öka nivån, men alla har inte råd och då blir det lätt orättvist.

Trots en del brister gillar jag svenska utbildningssystemet. En möjlig förbättring är att sortera mer efter elevers kapacitet redan i grundskolan. Det tror jag att privatskolor kommer att driva fram lagom tills jag skaffar barn (~10år). Jag ser också gärna att man lägger estetiska ämnen under något slags "elevens val" så de som vill kan få göra annat.
Citera
2006-05-01, 19:03
  #9
Avstängd
Dotoars avatar
Lågstadiet:
Kristen lärarinna som hjärntvättade oss i tre år genom att tvinga på oss morgonpsalmer och gudaberättelser. Sket i att redogöra för människans evolution eftersom hon inte trodde på det, och hade en karta över Israel uppsatt i klassrummet bland världskartan och sverigekartan. Men då visste man ju inte bättre och tyckte hon var bra, men i efterhand förstod man bättre.

Mellanstadiet:
Bra lärare men ganska trist överlag. Blev lätt mobbad av några stycken och hela grejen med mellanstadiet kändes inget vidare faktiskt.

Högstadiet:
Helt klart bästa tiden hittills, såhär i backspegeln! Då fann man sin identitet till slut och insåg att man inte var som andra, och att det var en bra sak. Stundom intressanta ämnen och en första antydan till eget initiativ i och med "elevens val". Valde själv teknik bland annat.

Gymnasiet:
3 naturtekniska år, effektivt bortkastade på ett groende musikintresse. Valde det baserat på en illusion om att bli ingenjör vilket kom på skam ungefär halvvägs in på ettan. Likväl en bra tid, om än inte enbart baserat på själva skolgången.

Högskolan:
Här är jag nu och ska väl inte ge mig på att bedöma något innan jag tagit mig igenom alltihop men jag misstänker att jag om ett antal år kommer se tillbaks på denna tid som mycket lyckad. Återkommer år 2016.
Citera
2006-05-01, 20:52
  #10
Medlem
ccjjs avatar
Grundskolan var en fröjd. Har nästan bara fina minnen från den tiden. I lågstadiet hade vi också en bra lärarinna som gärna uppmuntrade de mer begåvade. Under mellanstadiet var det tvärtom. Idioterna upptog all tid och utbildningen anpassades till deras nivå. Inte för att jag brydde mig, jag kunde ju ha kul och snacka bort lektionerna istället och ändå få lovord från läraren på kvartssamtalen
Högstadiet var en jävla underlig tid. Folk kom i puberteten, började supa och knulla. Internet var nytt med allt vad det innebar, tanka ner skolarbeten, porr, Napster. Björn Rosengren pumpades i korridorerna på medhavda bandspelare.
Undervisningen höll inte så hög nivå och jag tyckte det fanns så mycket onödigt skit vi lärde oss. Betygen som krävdes för att gå natur på gymnasiet medförde visserligen att man fick glida med viss ansträngning under sista året för att klara gränsen.

Gymnasiet var också en underhållande tid med många nya bekantskaper. Seriositeten låg på en helt annan nivå än i grundskolan och lärarna höll relativt hög standard. Tyvärr tycker jag också här att det var för mycket menlöst skit som lärdes ut. Utbildningen hade kunnat gå på ett och halvt år istället för tre om man tog bort ämnen som musik och religion. Fast vad hade man kunnat göra istället? Man hade knappast varit mogen för högskola och ett jobb hade varit väldigt svårt att skaffa. Det bästa hade varit att byta ut dessa ämnen mot sådant som har mer relevans för vad man behöver kunna i framtiden. Jag hade gärna läst ekonomi och kanske högre studier i engelska istället.

Högskolan har jag endast ett halvårs erfarenhet av men kan säga att det är en helt annan sak än gymnasietiden som var som dagis i jämförelse.
Citera
2006-05-01, 21:10
  #11
Medlem
Sakens avatar
Lågstadiet - Förträngt, minns mest att vi sjöng, spelade fotboll och att det inte var speciellt svårt

Mellanstadiet - Skitkul, gick i en liten klass där vi var ett gäng sammansvetsade ligister som lekte oss igenom denna period. Vår lärare testade en annorlunda pedagogik, typ frihet under minimalt ansvar. När jag ser tillbaka på det så undrar man varför de som gick i min klass har klarat sig mycket "bättre" än de som gick i parallellklasser med klassisk föreläsningsundervisning. Kanske var den kreativa miljön och uppmuntrandet av fritt och kritiskt tänkande bättre än korvstoppning.

Högstadiet - Första året var tufft men någonstans i mitten hade man hunnit bygga upp tillräckligt med livsviktig status för att det skulle vara rätt slött. Betygen inför gymnasiet höjde jag så drastiskt sista terminen att jag fick stipendie. (vilket säger lite om nivån och hur lätt det är om man bara anstränger sig, jag svingade mig tämligen lätt upp till MVG i de flesta ämnen från G de tidigare 3 terminerna)

Gymnasiet - Skitkul, gick på en liten konfessionell friskola med superba lärare. grym sammansvetsning och egentligen ganska låga krav på prestation, men när jag jämför med kompisar från kommunala gymnasier så hade vi rätt tuffa krav i jämförelse. (vår matte/fysik/digital teknik/analoga elektronikkretsar-lärare tämligen hård i sin betygsättning (han fick höja mer än halva klassens betyg efter att de flesta som skulle få VG fick klara MVG på ett nationellt Matematik D-prov) vilket var lite tungt då jag hade honom i 11 kurser. Att han tidigare hade forskat och undervisat på KTH samt otroligt god retoriker gjorde att man diggade hans kurser mest)

Högskolan: Inte lika krävande som jag trodde, läser min 4:e termin nu och har kunnat både jobba vid sidan av och läst kvällskurser. Tycker nivån och tempot i högskolan kan och bör vridas upp betydligt.
Citera
2006-05-01, 21:21
  #12
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Tycker nivån och tempot i högskolan kan och bör vridas upp betydligt.

varför? Då kanske man inte har möjlighet att jobba vid sidan om. Ibland är det ett måste..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback