2006-04-30, 16:45
Medlem
Den borde ju smaka ännu blaskigare o mer kemiskt, så vad är de för shit dom har gjort o tillsatt för att tillfredsställa våra smaklökar?
Citera
2006-04-30, 18:51
Medlem
erikgottfrids avatar
Det är inget som är tillsatt dom gör som vanligt plockar ur fettet och tillsätter sedan den mängd som ska till, svårare än så är det inte . Sen kan det bero på dina smaklökar som tycker bättre om det ena alternativet.

Annars kan du ringa till ARLA eller något annat mejeri och fråga: Ska det behöva vara på det viset? och låta som en viss sverker.
Citera
2006-04-30, 20:18
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Det stämmer inte riktigt, minimjölen är extremt tillsatt med saker. vitaminerna mm överlever inte processen för att göra drickat så magert som det är.
Varför någon dricker mini/lätt förstår jag inte dock. ist för att snåla in på fetter som kroppen behöver så ta och rör på arslet lite ist, ta en promenad, hoppa lite hopprep eller gå och träna. Bättre att dricka ordentlig mjölk och käka grädde i maten än att häva i sig massa socker med coco-cola smak.
Citera
2006-04-30, 23:29
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Det stämmer inte riktigt, minimjölen är extremt tillsatt med saker. vitaminerna mm överlever inte processen för att göra drickat så magert som det är.
Varför någon dricker mini/lätt förstår jag inte dock. ist för att snåla in på fetter som kroppen behöver så ta och rör på arslet lite ist, ta en promenad, hoppa lite hopprep eller gå och träna. Bättre att dricka ordentlig mjölk och käka grädde i maten än att häva i sig massa socker med coco-cola smak.

Du har rätt jag är ute och cyklar utan cykel...
Men man tar bort fettet och tillsätter det igen i rätt mängd det stämmer det vet jag och det gäller på allt. Men att dom inte tillsätter något gäller bara Mellen och standardmjölk,,rätt ska vara rätt
Citera
2006-04-30, 23:39
Medlem
Citat:
Varför någon dricker mini/lätt förstår jag inte dock

Personligen tycker jag mini-mjölken är överlägset godast!
Citera
2006-05-01, 06:13
Medlem
OliTs avatar
Jag är böjd att hålla med, minimjölk smakar avsevärt mycket godare än lättmjölk, den smakar mer mjölk helt enkelt. Det är underligt, speciellt eftersom ingredienslistan inte innehåller några smakförstärkare, lämpligtvis borde mellanmjölk smaka mer, då fett är en smakbärare.
Citera
2006-05-01, 10:39
Medlem
erikgottfrids avatar
Har jämfört lite:

Det står så här i arlas beskrivning av lättmjölken:
Citat:
Ingredienser Lågpastöriserad mjölk fetthalt 0,5% vitamin A och D.
Och så här om Minimjölken
Citat:

Ingredienser
Lågpastöriserad skummjölk fetthalt mindre än 0,1%, vitamin A och D.

Jag tror vi finner svaret i att Minimjölken är gjord på skummjölk. Skummjölk är det som blir efter separeringen av grädde. alltså skummjölk=Mjölk utan fett.
Innan sålde man skummjölk till konsumenterna men nu säljer man Minimjölk sedan 1969(eftersom vanlig skummjölk hade för dåliga näringsvärden). Enligt beskrivning så är Minimjölken lite sötaret i smaken.

Så jag gissar på skummjölken.
Citera
2006-05-01, 13:31
Medlem
Snösparvs avatar
Citat:
ist för att snåla in på fetter som kroppen behöver

Den typen av fett som finns i mjölk är väll helt värdelös och skadlig för kroppen? Eller har jag fel?
Citera
2006-05-01, 14:30
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Den lilla mängd fett man får i sig från mjölk gör varken till eller från. i 1 dl mellan mjölk får man i sig 1.5g fett totalt. Hur stora delar som är mättade, enkelomättade eller fleromättade fettar av det vet jag inte.
Men sålänge man käkar normal varierande kost med mjölk, ost, olja, smör/margarin och rör på sig lite normalt så mår man bra i både kropp och själ.

Sen om man väljer smör eller margarin är en smaksak. smör innehåller mer "skadliga" fetter än margarin. Men å andra sidan så innehåller margarin en massa annat kemiskt skit från framställningen att man blir mörkrädd. Vad som är bäst är nog hugget som stucket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in