• 1
  • 2
2006-04-30, 12:50
Bannlyst
Jag tycker om att kpa bcker p antikvarier och ibland har man tur och hittar en bok som r mrkt lngt under vad den r vrd, eller s hittar man en bok som man "alltid" velat ha till ett bra pris. Jag tnkte att vi kunde bertta om vra bokfynd i den hr trden.

Fr inte s lnge sedan beskte jag ett av mina favoritantikvariat och tittade bland deras utlndska paperbacks. Jag hittar d Raymond Chandlers "The Big Sleep" i dust jacket-utgva frn 1947, utgiven p Zephyr Books. Den r i fint skick, verkar olst men har gulnade kanter och omslaget har ngra mindre skador p ovansidan av ryggen. Jag kollar priset...40 kronor. Jag kpte den sjlvklart, det r ju trots allt mindre n vad en nytryckt pocket kostar.

Hromdagen satt jag och kollade p Barnes & Nobles hemsida och kom p att jag skulle ska p den. Jag hittar exakt den utgvan, i ngot smre skick n min, fr $28.88, vilket r ungefr fem gnger s mycket som jag betalade. Inte mycket i kronor och ren, men ett roligt fynd.
Citera
2006-04-30, 14:32
Medlem
Rakiis avatar
Bor bara en bit ifrn en second-hand butik som har en hel del bra grejjer att bjuda p, drav bcker.

Fyndat b.la. en gammal utgva (mjligtvis frsta svenska) av William Gibsons debutroman Neuromancer fr 10:- samt fr ngra veckor sen fann jag August Strindbergs Giftas, relativt gammal fr en 10:- likas.
Citera
2006-04-30, 14:37
Medlem
rdgs avatar
Hr i Helsingfors finns flera trevliga antikvariat vars innehavare har som praxis att bckerna ska sljas fort, och inte st p hyllorna och samla damm. Fljaktligen r priserrna vldigt facila, inte minst d det gller svenska bcker kan man gra verkliga fynd. Mitt finaste kap r kanske Sten Selanders Det levande landskapet i Sverige frn 1955 i bibliofilupplaga, i klotband av lder och linne. Med en litografi av "Strandparti vid Torekov" som bilaga. Och med frfattarens autograf. Jag betalade 25 gamla mark fr den, cirka 40 kronor.
Citera
2006-04-30, 15:07
Medlem
haloklins avatar
n har jag inte hittat ngon bok som r vrd ngra egentliga pengar i ngon budgetlda; mjligen p grund av att jag inte samlat bcker speciellt lnge. Det enda undantaget skulle vl vara en gammal novellsamling ("All vrldens sllsamma berttelser" utvalda av Frank Heller) i ett fint halvfranskt band som jag hittade fr ett par tior och som kostade 150-250 p ngra andra antikvariat. Ett annat budgetfynd, dock av annan karaktr, var en privatinbunden hrdkokt deckarantologi, mycket vackert inbunden i ett mrkgrnt halvfranskt band med ett mycket stilfullt prmpapper samt en guldtryckt mrkrd lderetikett p ryggen. Allt var av prima kvalitet, originalboken sg knappt ens ppnad ut. D mrkte jag en lustig defekt p boken: ryggetiketten satt upp- och ned! Vilken stackare som band in den boken s vackert, bara fr att falla i den absolut sista fllan . Sjlvfallet kpte jag den nd, och den str nu "rttvnd" i mina hyllor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag betalade 25 gamla mark fr den, cirka 40 kronor.

Den kostar ~1500SEK i bra skick p ett Stockholmsantikvariat enligt antikvariat.net
Citera
2006-04-30, 15:16
Medlem
Arthur Dents avatar
Hm, ngon kanske kan hjlpa mig i denna trd.
Jag har ett ex av Boris Pasternaks Doktor Zjivago. P frsta sidan finns ett mrke dr det str: Detta r ett frhandsexemplar. Obs! Tidigaste publiceringsdatum fr anmlan av denna bok kommer senare att meddelas redaktionen omkring en vecka fre bokens utgivningsdag.r detta ngot man borde f vrderat?
Boken r i ganska risigt skick.
Citera
2006-04-30, 15:24
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Hm, ngon kanske kan hjlpa mig i denna trd.
Jag har ett ex av Boris Pasternaks Doktor Zjivago. P frsta sidan finns ett mrke dr det str: Detta r ett frhandsexemplar. Obs! Tidigaste publiceringsdatum fr anmlan av denna bok kommer senare att meddelas redaktionen omkring en vecka fre bokens utgivningsdag.
r detta ngot man borde f vrderat?
Boken r i ganska risigt skick.

Upp till en femtiolapp r min spontana gissning, mest p.g.a skicket. Frmodligen mindre, men vrdet beror p fler saker n de du angett. r det den svenska originalupplagan? r den inbunden eller hftad? Finns eventuellt skyddsomslag? Etc.
Citera
2006-04-30, 15:30
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
Upp till en femtiolapp r min spontana gissning, mest p.g.a skicket. Frmodligen mindre, men vrdet beror p fler saker n de du angett. r det den svenska originalupplagan? r den inbunden eller hftad? Finns eventuellt skyddsomslag? Etc.
Ja, svensk, hftad och utan skyddsomslag.
Men jag gr dock en frtjnst p 40 sek om jag krnger den fr 50 sek. Inte fy skam det
Citera
2006-04-30, 15:41
Medlem
jocke_as avatar
Kpte Salvador Dals Dolda Ansikten fr en tia, ngon som lst den? Kommentarer?
Citera
2006-04-30, 16:26
Medlem
Eremitens avatar
Det mesta i min boksamling kan nog betraktas som fynd, tack vare ett idogt skande p loppmarknader under mnga r.
T.ex:
Dors Bibel fr 100:- (tv folianter utgivna 1877).
Erik Dahlbergs Svecia Antiqua et Hodierna fr 25:- (Nationalupplagan).
En bokhylla r fylld med rikt illustrerade bcker om konst. Kostnad ungefr 20:-/volym.
Mnga numrerade bibliofilutgvor har jag bara betalt ett par kronor fr.

Bokserier som Svenska folket genom tiderna, Folkens historia genom tiderna, Grimbergs Svenska folkets underbara den, Schck & Warburgs Illustrerad svensk litteraturhistoria, Norstedts Litteraturens historia, Beckers Vrldshistoria, Starbcks Sveriges historia, Dumraths Jordens ervring, Bra Bckers Vrldshistoria, Andra vrldskriget, Uppfinningarnas bok m.fl. har kostat mig 5-20:-/volym

Jag har vldigt mnga frfattares samlade/valda arbeten, t.ex. Goethe, Ibsen, Hamsun, Bjrnson, Drachman, Tegnr, Geijer, Topelius, Strindberg, Lagerlf, Heidenstam, Hansson, Frding, Blanche, London, Dickens, Thackeray, Scott etc. Varje volym har kostat 1-10:-/st
Citera
2006-04-30, 17:52
Medlem
Atems avatar
Hittade en frstautgva av Ernst Ahlgrens (Victoria Benedictssons) "Pengar", frn 1885, p en antikaffr (allts inte ett antikvariat). Signerad av frfattaren och dedikerad till ttiotalisten Gustaf af Geijerstam. Butiksinnehavaren hade ingen koll p vad det var och slde den fr 40 kr, eller ngot sdant, till mig. Slde den sedan till en samlare fr en god peng, men frmodligen blev jag vl lite lurad i min tur, av honom.
Citera
2006-05-01, 11:31
Medlem
Hednings avatar
Det jag kommer p direkt r August Strindbergs "Inferno" i originalupplaga (80:-) samt hela Nordisk familjebok fr 50:-.

En bok jag r lite kr i r Bertel Gripenbergs debut "Dikter" som jag fann p Myrornas fr 10:-.
Citera
2006-05-01, 13:37
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning

Det jag kommer p direkt r August Strindbergs "Inferno" i originalupplaga (80:-)
Fy fanken! Det var ett kap.

Jag har sjlv kpt en inbunden Sigfrid Siwertz Gatans drmmar i supervackert skick fr mellan 50 och 100 spnn. Minns inte exakt vad den kostade!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in