Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Jag vet inte om det är mig det är fel på, men personligen anser jag att det är väldigt mycket ädlare att rädda någons liv än att bidra till denne någons död.
Respekt för individen framför respekten för individens nycker, är min devis i liknande fall.
Huruvida en diagnostiserad mental defekt är ett frikort från sociala konventioner kan debatteras.
Själv tycker jag att det inte skall få vara det, och att nödvindiga åtgärder skall vidtas för att förhindra sådant.
Med den logiken kan en psykopat inte fällas för mord, eller någon som blir våldsam av alkohol inte fällas för misshandel. Var går bortförklaringarnas gräns?
Visst, det kan jag hålla med om det går att diskutera diagnoser, men jag tycker inte att man kan jämföra diagnos och alkohol på samma sätt. En diagnos sätter man på någon, meda alkohol så har du ett val att dricka eller inte. Du kan inte välja om du får en diagnos.
Jag tycker också att man ska ta sitt straff, men man få utgå från individen är min ståndpunkt.
Citat:
Jag kan naturligtvis inte vara säker eftersom den situationen lyckligtvis inte har uppstått i mitt liv, men jag har inte ett tvivel i mitt sinne:
Om en minderårig kvinna försöker begå självmord "efter att ha klätt på sig", med allt vad den meningen insinuerar, skulle jag försöka hindra henne, med våld om så krävs.
Ett faktum som folk tycks ha missat är att det under rättegången kom fram att Jessica inte tog en dödande överdos av psykofarmaka, utan dödsorsaken var en annan.
Detta enligt rättsläkaren.
Nej, precis man kan aldrig vara säker på vad man skulle ha gjort i den situationen. Du hade kanske gjort som stryplekar? Visst, läkaren tycker att han behöver vård. Det kan jag hålla med om, men jag anser personligen att man aldrig kan hindra en människa från att göra det hon/ han vill. Du kan aldrig ha kontroll över en annan människa, om inte den andra människan vill det. Och om man vet att en annan människa ha självmordstankar och tänker genomföra dessa, så hade jag också viljat stannat vid hennes sida än att få reda på någon annan att hon hade begått självmord. Det hade gett mig mer ångerst att få reda på av någon annan att hon hade dött. Men innan hon hade bestämt sig så hade jag försökt prata med folk om hur jag skulle hantera situationen.
Visst, hennes dos var kanske inte var dödsorsaken, men samtidigt så behöver det inte betyda att Stryplekar gjorde det.
Citat:
Ursprungligen postat av Fäckju
Hur tänker du människa? . Det har ingeting med respekt att göra. Tjejen va sjuk och behövde vård inte nån nekrofil som visar henne "respekt" och låter henne ta sitt liv. Det sjuka är att han fortfarande kallar henne hans flickvän.
Tro fan att han satte på henne när hon va död, det var hans stora dröm och nu hade han chansen så varför skulle han inte göra det. Bara att han har dom fantasierna borde spärra in han på livstid jag vill då inte ha nån sån som granne. Och det kan jag nästan lova att 99% av världens befolkning inte heller vill ha.
Gjort allt för att rädda henne???? Om han gjort det så hade han inte suttit och kollat på henne när hon dog och sen låte henne ligga i skogen i 3 dagar
Lätt att säga att man gjort allt för att rädda någon efter att man sätt någon dö.
Nu vet jag inte vad som hände ute i skogen och jag har bara läst en del av det som finns på nätet. Men jag drar den slutsatsen att den killen skall ha jävligt mycket vård och skall inte vara ute i samhället och han skall inte ha tillgång till nån dator så han kan ragga upp mer sjuka småflickor.
Manon varför försöker han få dig att inte ta ditt liv medans han av "respekt" lät 17 åringen ta sitt liv. Han respekterar inte din vilja.
Döm inte någon från du vet exakt vad som hände. Du spekulera hejvilt om det ena om de andra om en annan människa och dra egna slutsatser. De tycker jag inte är någon vidare bra människosyn.
Som sagt man vet inte vad man gör i en sådan situation, och dessutom blir det ännu svårare om man har en diagnos tror jag. Därmed inte sagt att människor med diagnoser ska ungå straff om de gör något brottsligt.
Vi vet inte vad som hände i skogen, därför tycker inte att man ska kommentera vad som hände där ute i skogen alls.. Ingen vet exakt vad som hände mer än stryplekar och hans dåvarande flickvän.
Sen andra småsjuka flickor m.m. Vad säger att dessa flickor är sjuka? Visst, killen behöver vård de har man kommit fram till. Det fick han inte i Finland vilket är förjävligt.
Varför ska han inte få ha tillgång till en dator. Fantasi och verklighet är två skilda saker. Vissa fantasier vill man förverkla vissa vill man ha som fantasier. Är jag då sjuk som har sjuka fantasier om att t.ex blir Dominerad av en tjej i en avlägsen plats där jag får äta, bo och sova. Där hon ibland lämnar mig åt mitt öde.
Jag har också fantasi om att spela rysk rulette inför en tjej som typ gör olika saker inför mig typ varje gång jag överlever en runda.