Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Jo, men i en sekt tänker du inte själv, eftersom du är hjärntvättad. Därför hade jag ingripit där. Personerna i sekt tänker inte själva!
Vad vet du om hur människor i sekt fungerar? Tror du alla styrs av sektledaren i precis allt de gör?? Att de inte har en egen personlighet längre? Jisses, tagga ner lite nu va! Du drar verkligen alla över en och samma kam.
Citat:
Hur vet du det? Har du varit i den situationen? Ja, det kanske det gör, men jag kan grubblar i vanliga livet om man räddar personen också, om man ser hur han lider i livet. Hade det då inte varit bättre att låta honom dö istället för att se hur han lider i olika situationer i livet. Läs det inte som sjukdomar utan som annat som finns hur han lider. Mobbning och dylikt
Jag kan bara tala utifrån mig själv, och jag vet att i en sådan situation skulle jag aldrig sitta bredvid och bara se på. Jag är för mycket vän för det.
Citat:
Jag tycker inte det är fel att spekulera om vad som hänt. Men vi bör se Stryplekar som en frikänd man, eftersom tingsrätten kom fram till det. Visst, vi alla kan ha åsikter om vad som har hänt där ute i skogen. Men om vi dömer stryplekar från våra egna åsikter och moral så tycker jag att vi ute på hal is. Den sanna sanningen kommer vi nog aldrig få reda på. Den enda som vet exakt vad som hände där ute är Stryplekar.
Jaså, är vi ute och åker skridskor nu också? Jag tycker mer det verkar som att rätten mörkat någonting istället, och som du säger, vi får aldrig reda på vad, i alla fall inte på ca 40 år. Tills dess får jag glida omkring på mina skridskor antar jag.
Citat:
Men som tur är inte vårt rättsystem uppbyggt på det sättet. Det krävs bevis för att man ska bli dömd. Jag har det hellre så än på andra hållet. Det ska vara svårt att bli dömd, och det är åklagaren som ska bevisa den åtalade skyldig, och enligt domstolen i Finland så hade inte åklagaren tillräckligt med bevis. Men visst jag kan hålla med om att det är lite märkvärdigt att det är 40cm tjockt hemligstämplat. Bara det gör att man börjar spekulera om vad det kan vara för något. Men jaja
Även om det finns en dom som friar så betyder det inte att den måste vara riktig och att man inte får ifrågasätta de saker man finner konstiga. Om vi ska gå enligt din åsikt så ska man bara hålla käften så fort någon blir dömd, bara lyfta på hatten och låta livet rulla vidare.
Vi tar din goda vän, din bästa vän som ett exempel. Du sitter bredvid honom i soffan lite tyst då han gråter samtidigt som han skär upp handlederna. Blodet skvätter på dina kläder och du flyttar dig bara en bit bort så att du inte ska få kläderna förstörda. Du kanske går ut i badrummet istället för att snabbt försöka få bort skiten medan han ligger där ute på golvet och gråter. Sakta bli han svagare och tillslut somnar han in. Då skiter du i alltsammans och går hemåt. Han är ju död nu, så då är det bara att sticka hem igen. Du har gjort allt du kunde, nämligen ingenting.
Dagen efter får du reda på att din bästa vän överlevde. Grannen hittade honom och fick honom till sjukhus och han lyckades överleva. Väl i sjuksängen mår han lite bättre och kanske inser sitt misstag. Han dumpar dig som vän rakt av eftersom du bara sket fullständigt i honom och gick hem istället.
När han skrivs ut från sjukhuset så står helt plötsligt polisen utanför och griper honom för mord, på nån gammal alkis i nån park.
Alkisen blev mördad vid samma tidpunkt som din kompis låg framför dina fötter och förblödde i lägenheten, så du vet att din vän inte kan vara mördaren. Skitsamma, han blir dömd till 8 års fängelse i rätten och du vet ju att han är totalt oskyldeg, men nu har ju rätten sagt att han har gjort det, så du skiter i det hela och går som vanligt hemåt igen. Han är ju fan skyldig, det lilla svinet.