• 1
  • 2
2006-04-28, 20:22
Medlem
heiheis avatar
Jag har blivit sjukt sugen p att kpa en orgel och jag har hittat en yamaha orgel frn typ 60 talet som man pluggar in ghetto style med kontakt och grejjer s har den typ dubbla tangenter (uppe och nere) Sen har den tangenter dr nere vid fotpedalarna ocks, men vad jag undrar r om det r vrt det, allts r det kul? Min far sa till mig att om det inte r en hammondorgel r det inte vrt det eftersom det r en stor skillnad p dem bda.

Vad jag nu skulle behva svar p r detta:
r det stor skillnad?
Kommer jag troligtvis ha lika kul med en vanliga Yamah Elorgel?
Vilken r den stora skillnaden?

Tack fr mig!
Citera
2006-04-28, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heihei
Jag har blivit sjukt sugen p att kpa en orgel och jag har hittat en yamaha orgel frn typ 60 talet som man pluggar in ghetto style med kontakt och grejjer s har den typ dubbla tangenter (uppe och nere) Sen har den tangenter dr nere vid fotpedalarna ocks, men vad jag undrar r om det r vrt det, allts r det kul? Min far sa till mig att om det inte r en hammondorgel r det inte vrt det eftersom det r en stor skillnad p dem bda.

Vad jag nu skulle behva svar p r detta:
r det stor skillnad?
Kommer jag troligtvis ha lika kul med en vanliga Yamah Elorgel?
Vilken r den stora skillnaden?

Tack fr mig!

Hammond r ett mrke helt enkelt. Det mest erknda orgelmrket dessutom och i kombination med en Leslie s r det oslagbart. Men ska du bara lattja runt lite och lra dig i frsta hand s r det kanske inte tillrdigt att slnga ut 15-20 lakan i ett svep.
Citera
2006-04-29, 01:05
Medlem
heiheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Hammond r ett mrke helt enkelt. Det mest erknda orgelmrket dessutom och i kombination med en Leslie s r det oslagbart. Men ska du bara lattja runt lite och lra dig i frsta hand s r det kanske inte tillrdigt att slnga ut 15-20 lakan i ett svep.
Tack fr svaret men du har nd inte besvarat mina frgor, den som jag tittat p (elorgel allts) r inte alls dyr
Citera
2006-04-29, 01:57
Bannlyst
Yamaha r INTE hammond.

Yamaha r nog fr dig mer prisvrt. Kp en yamaha och lek loss, r det kul, kp en hammond, r det inte kul, slj yamahan och frlora inget.
Citera
2006-04-29, 02:01
Medlem
heiheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Yamaha r INTE hammond.

Yamaha r nog fr dig mer prisvrt. Kp en yamaha och lek loss, r det kul, kp en hammond, r det inte kul, slj yamahan och frlora inget.
Jo det var s jag tnkte men frsk grna besvara mina frgor lite mer konkret, dvs vad r den stora skillnaden tex.
Citera
2006-04-29, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heihei
Jo det var s jag tnkte men frsk grna besvara mina frgor lite mer konkret, dvs vad r den stora skillnaden tex.

Jag skrev ju vad skillnaden var. Hammond r Hammond och Yamaha r Yamaha, svrare n s r det inte. Tv olika mrken, och Hammond r det som r det mest klassiska och anvnts av storfrsarna.
Citera
2006-04-29, 18:29
Medlem
heiheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Jag skrev ju vad skillnaden var. Hammond r Hammond och Yamaha r Yamaha, svrare n s r det inte. Tv olika mrken, och Hammond r det som r det mest klassiska och anvnts av storfrsarna.
S mekaniken r det ingen skillnad p? Kommer jag troligtvis ha lika kul med en yamaha eftersom jag bara anvnder den i eget syfte, s att sga?
Hur r ljudkvaliten? Ngon skillnad dr?
Citera
2006-04-29, 22:32
Bannlyst
Provspela och lyssna. Det r det viktigaste. Gillar DU ljudet s r det bra ljud!

Sjlv lskar jag min yamaha, till grannarnas stora frtvivlan.
Citera
2006-04-30, 01:21
Medlem
heiheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Provspela och lyssna. Det r det viktigaste. Gillar DU ljudet s r det bra ljud!

Sjlv lskar jag min yamaha, till grannarnas stora frtvivlan.
Om jag inte har tillgng till en hammond d? Freslr du att jag bara prvar Yamaha och ser om jag gillar den?

Frlt om jag lter otrevlig, verkligen inte meningen men jag vill bara ha mina svar Min far tjatade vid matbordet idag om att "r det ingen HAMMOND s kommer den inte in i huset, det r HAMMOND du ska ha fr det r ett speciellt ljud och en speciell mekanik som ingen annan kommer i nrheten av" och anledningen till att jag frgar r fr att samma person sagt "Spela i Dur inte i Moll" nr jag spelar en oktav lgre n vad som r normalt. Han r allts lite envis och okunnig med andra ord och jag vill bara veta vad den stora skillnaden r.

Men som sagt, frlt om jag verkat otrevlig, verkligen inte det som var meningen och tack fr alla svar!
Citera
2006-04-30, 12:38
Medlem
mugabes avatar
Det gr ju inte att sga att hammond automatiskt r bttre n yamaha. Hammond har en orgel som heter B3 som r helt fantastisk. De har ven en massa andra varianter som man kan tjafsa om ifall man gillar eller inte hur lnge som helst. B3an har iallafall sk tonhjul som skapar ljudet. Nyare varianter frsker hrma ljudet p konstgjort vis med blandade resultat. Jag vet inte hur yamahaorgeln fr fram sina ljud, men jag tycker att du ska stta dig ner vid orgeln och spela lite... tycker du om det du hr, kp den. Hade din farsa haft lite koll s hade han ju inte sagt en sn idiotgrej som "kr i dur, inte i moll"... han vill bara flasha med att han knner till ett orgelfabrikat. Men frsk att hitta en B3a att spela p, det r helt fantastisk. Synd bara att jag r en gitarrkille ingen fena p tangenter...
Citera
2006-04-30, 12:50
Medlem
PastorFredriks avatar
Hammonds B3 som r orglarnas berorgel r 150 kilo vlljud med en konstruktion som hrstammar frn fre andra vrldskriget.. den behver regelbunden service och r DYR.

Om du gillar det vibrerande hederliga orgelljudet r det viktigaste en riktig hgtalare; leslie/vibratone/whatever som lter medelst motordrivna roterande horn -- vibrato och tremolo p mekanisk vg.
Gr att f till hyfsat med digitala effekter, men inget klr knslan i ett kta lesliekabinett.
Citera
2006-04-30, 13:05
Medlem
heiheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mugabe
Det gr ju inte att sga att hammond automatiskt r bttre n yamaha. Hammond har en orgel som heter B3 som r helt fantastisk. De har ven en massa andra varianter som man kan tjafsa om ifall man gillar eller inte hur lnge som helst. B3an har iallafall sk tonhjul som skapar ljudet. Nyare varianter frsker hrma ljudet p konstgjort vis med blandade resultat. Jag vet inte hur yamahaorgeln fr fram sina ljud, men jag tycker att du ska stta dig ner vid orgeln och spela lite... tycker du om det du hr, kp den. Hade din farsa haft lite koll s hade han ju inte sagt en sn idiotgrej som "kr i dur, inte i moll"... han vill bara flasha med att han knner till ett orgelfabrikat. Men frsk att hitta en B3a att spela p, det r helt fantastisk. Synd bara att jag r en gitarrkille ingen fena p tangenter...

Haha tack fr ditt svar, uppskattas!
Ska ka och provspela idag kanske!

Talar om hur det gick sen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in