2008-09-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det har finskan också, och modern språkforskning är ganska enig om att finska inte är släkt med turkiska språk, även om man trodde det förr i världen.

Så turkiska och finska är inte alls släkt?
Finska, ungerska samt samiska har väl samma ursprung och de kommer ju från asien så dom måste ju vara en aning släkt med turkiska språk (uraliska-språkgruppen)
Citera
2008-09-20, 13:49
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemail
Så turkiska och finska är inte alls släkt?
Finska, ungerska samt samiska har väl samma ursprung och de kommer ju från asien så dom måste ju vara en aning släkt med turkiska språk (uraliska-språkgruppen)
Så eftersom både svenska och baskiska kommer från Europa, måste de språken "vara en aning släkt"? Samma sak med afrikaans, khoekhoe och isiZulu, alla tre kommer ju från (södra) Afrika och måste alltså "vara en aning släkt"...

De enda språken i mina två exempel som faktiskt är släkt är svenska och afrikaans, två språk från de motsatta ändarna av två olika kontinenter... Och nej, finska och turkiska är inte släkt, på något sätt.
Citera
2008-09-26, 21:40
Medlem
Hamilkar, kan en ungrare förstå en turk och vise versa?
Citera
2008-09-26, 22:23
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Nej. Jag har kopierat in en text som visar på hur stora skillnaderna är, först på ungerska, sedan på turkiska och avslutningsvis på svenska.

Minden emberi lény szabadon születik és egyenlő méltósága és joga van. Az emberek, ésszel és lelkiismerettel bírván, egymással szemben testvéri szellemben kell hogy viseltessenek.

Bütün insanlar hür, haysiyet ve haklar bakımından eşit doğarlar. Akıl ve vicdana sahiptirler ve birbirlerine karşı kardeşlik zihniyeti ile hareket etmelidirler.

Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De är utrustade med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av broderskap.
Citera
2008-09-27, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Nej. Jag har kopierat in en text som visar på hur stora skillnaderna är, först på ungerska, sedan på turkiska och avslutningsvis på svenska.

Minden emberi lény szabadon születik és egyenlő méltósága és joga van. Az emberek, ésszel és lelkiismerettel bírván, egymással szemben testvéri szellemben kell hogy viseltessenek.

Bütün insanlar hür, haysiyet ve haklar bakımından eşit doğarlar. Akıl ve vicdana sahiptirler ve birbirlerine karşı kardeşlik zihniyeti ile hareket etmelidirler.

Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De är utrustade med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av broderskap.

*Tack för en bra beskrivning
Citera
2008-11-15, 02:57
Medlem
Nu när ämnet är slutdiskuterat, passar jag på att fråga den som vet: är det folket i norra irak som idag kallar sig för turkmener http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._UNPO_flag.png (irakiska turkmener), samma folk som huvudbefolkningen i Turkmenistan?

Anledningen till min undrar är VARFÖR man IMMIGRERAR TILL IRAK!?
Citera
2008-11-15, 14:40
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Nu när ämnet är slutdiskuterat, passar jag på att fråga den som vet: är det folket i norra irak som idag kallar sig för turkmener http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._UNPO_flag.png (irakiska turkmener), samma folk som huvudbefolkningen i Turkmenistan?

Turkmen är generellt bara en turk som bor utanför Turkiet. Frågan om de är "samma" beror på hur du ser på (etnisk) identitet, men de härstammar delvis från samma folkvandringar som förde turkarna från inre Asien västerut in i Persien och Mellanöstern, vilket även är sant för turkarna i republiken Turkiet och Azerbaycan.

Citat:
Anledningen till min undrar är VARFÖR man IMMIGRERAR TILL IRAK!?

Landet kanske var trevligare på den tiden, viz:

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Seljuq_Empire
Citera
2008-11-15, 14:44
Moderator
Ruskigbusss avatar
Är det bara jag som tycker det påminner lite om norska?

För något år sedan körde jag från Uppsala till Stockholm - och rattade runt efter nån station, rätt vad det var så hörde jag en röst som jag klart tyckte pratade norska, men jag begrep inte ett ord?! Förbryllad lät jag stationen stå på tills jag äntligen fick höra något om turkiet och sedan spelades det någon turkisk låt.
Citera
2008-11-15, 15:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Man kan till Aquabots språkexempel tillägga att en ungrare heller inte kan förstå en finne, trots att de språken bevisligen är släkt. Språken skiljer sig åt ungefär lika mycket som svenska och ryska - en språkvetare kan se likheterna, men de duger inte på något sätt till att förmedla någon förståelse.
Citera
2009-01-24, 21:20
Medlem
Av länderna i Västturkistan (avser turkmenistan, özbekistan, kirkyzistan samt södra kazakstan) är väl Kazakstan de turkiska land som blivit mest sovjetifierat och än idag så är det ryska arvet inflytandet väldigt stort, är det så att ryssarna försöker göra om kazakstan till en rysk stat ? jag menar kazakerna har ju ofta namn som låter pur-ryska, samt en turkisk/muslimsk klang på namnen: som "Alijyev" Muhammedov etc, Dessutom pumpas ju ryssar in i landet för att späda ut befolkningen likt Kinas korrupta regering exporterar sina han-kineser västra Kina där musmlimska turkar (knappt) dominerar än så länge. | Undrar hur illa det är med språket. Enligt Wikipedia pratat hela 90% av befolkningen ryska medan endast drygt 65% talar kazakiska, och hur mycket är påverkat av ryskan? . , det säger antagligen sig självt att jag är anhängare till pan-turkismen , och anser därför att Kina måste köras ut från ÖstTurkiet/Uyguristan ("xinjiang") respektive måste de ryska influenserna tas bort från de gamla sovjetiska turkistan. Därför jag antyder därför; "hur illa" det är
Senast redigerad av Cemail 2009-01-24 kl. 22:12.
Citera
2009-01-25, 02:30
Medlem
Osmanska var turkiska, föregångaren till dagens Turkiet-turkiska med inslag av persiska, arabiska och franska. För mig är osmanskan ganska invecklad och lite aristokratisk, lite som när man läser äldre svenska texter. Atatürk såg till att mycket arabiskt rensades bort till förmån för turkiskan.

Omöjligt för mig att förstå andra turkspråk utöver enstaka ord som känns igen i meningar, turkmenska är lite lättare att förstå. Men sen är jag också döv inför extremskånska
Citera
2015-09-09, 16:55
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Förstår en "västturk" uiguriska och vice versa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in