2008-08-23, 16:04
Medlem
Enligt min farsa är det stor skillnad på likheterna mellan grammatiken och hur själva språket låter. massor av turkiska samt turkmenska ord är i stort sett identiska, bortsett från några bokstäver ibland. Men språken låter inte så värst lika om man väl lyssnar på dem. Men turkiska och azeri är mer som dialekter.
Citera
2008-08-23, 22:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satyricon
Varför inte läsa kumykiska?
Därför att Dagestan är ett jävla ställe, och sannolikheten att stöta på kumykiska utanför Dagestan närmar sig epsilon.
Citera
2008-08-23, 22:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Funderar lite på turkiska. Hur likt är det andra turkiska språk, typ krimtatarska och azerbadjanska? Kan en krimtatar förstå turkiska till exempel?
Turkiska är mycket likt azerbadjanska och turkmenska, eftersom de tillhör samma undergrupp av de turkiska språken, Oghuz-gruppen. Alla språk inom den gruppen påstås vara inbördes helt förtåeliga.

Krimtatariska tillhör en annan grupp, Kyptjak-gruppen, (där basjkiriska, tatariska, kazakiska, karakalpakakiska, kirgisiska och den tidigare apostroferade kumykiskan ingår) men det har påverkats så mycket av turkiska att också det och turkiska torde vara inbördes förståeliga utan större ansträngning.

Även mellan de stora turkiska grupperna är skillnaderna måttliga. Den enda grupp som verkar skilja sig såpass mycket att det inte är tal om ömsesidig förståelse med andra grupper är Oghur-gruppen, med ett antal balla utdöda språk som hunniskan, (den turkiska) avariskan och den ursprungliga bulgariskan, och med tjuvasjiskan som enda överlevande gruppmedlem.
Citera
2008-08-24, 17:21
Medlem
LiKaShings avatar
Lånar tråden lite.

Jag har hört att koreanskan och japanskan är besläktade med turkiskan. Avlägset besläktade alltså. Nån som vet om det ligger något i det?
Citera
2008-08-24, 18:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Lånar tråden lite.

Jag har hört att koreanskan och japanskan är besläktade med turkiskan. Avlägset besläktade alltså. Nån som vet om det ligger något i det?
Frågan om huruvida koreanska och japanska är besläktade med de altaiska språken (turkiska, mongoliska och tungusiska språk) är en av den komparativa lingvistikens stora stridsfrågor, och det finns vetenskapsmän som både är starkt för och starkt emot. Det finns alltså inget entydigt svar. Saken kompliceras av att somliga lingvister inte ens anser att de altaiska språken är en "äkta" språkfamilj, utan att de obestridliga likheterna mellan språkgrupperna har tillkommit till genom lån, snarare än genom gemensam härstamning.

Ledsen att inte kunna ge ett mer definitivt svar!
Citera
2008-08-24, 21:47
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ledsen att inte kunna ge ett mer definitivt svar!
Tack för svar. Mycket intressant.
Citera
2008-08-25, 16:33
Medlem
Citat:
Lånar tråden lite.

Man kan ana släktskap genom att både turkiskan och koreanskan har liknande vokalharmoni
Citera
2008-08-25, 20:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cemail
Man kan ana släktskap genom att både turkiskan och koreanskan har liknande vokalharmoni
Fast det har finskan också, och modern språkforskning är ganska enig om att finska inte är släkt med turkiska språk, även om man trodde det förr i världen.
Citera
2008-08-26, 19:13
Medlem
LiKaShings avatar
Kan vi passa på att reda ut hur nära besläktade afghanskan och pakistanskan är med turkiska språk?

Såg "The Kite-runner" (Flyga drake) nyligen. Den utspelar sig i Afghanistan och där kallas män "namn"-khan, medan tjejer kallas "namn"-jan. Visst var det så? Det slog mig hur likt japanskans -san det verkar användas, även om japanskans -san används för båda könen.
Citera
2008-08-26, 19:57
Bannlyst
Citat:
Kan vi passa på att reda ut hur nära besläktade afghanskan och pakistanskan är med turkiska språk?

Såg "The Kite-runner" (Flyga drake) nyligen. Den utspelar sig i Afghanistan och där kallas män "namn"-khan, medan tjejer kallas "namn"-jan. Visst var det så? Det slog mig hur likt japanskans -san det verkar användas, även om japanskans -san används för båda könen.

Jani betyder typ "kära" (som i kära du) på många iranska språk, det kan även användas som "älskling" i vissa sammanhang, exempel: Fatima-jan blir "kära Fatima".

Khan är ett efternamn i Afghanistan.
Citera
2008-08-26, 21:05
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmregn
Jani betyder typ "kära" (som i kära du) på många iranska språk, det kan även användas som "älskling" i vissa sammanhang, exempel: Fatima-jan blir "kära Fatima".

Det visste jag inte, då missuppfittade jag.
Citera
2008-08-26, 23:00
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmregn

Det är även en titel som 'herr' eller 'sir'. Jmf. khanom 'fru'. I Iran säger man dock aqa 'herr'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in