2006-04-27, 14:22
Medlem
Jag la denna post först i Foto, konst & kultur forumet, men inser att den kanske ändå passar bättre här...

Jag skall införskaffa ett nytt videokort till datorn och var helt inställd på en intern Pinnacle Studio 700 PCI Studio 10...

Men så av en slump så kollade jag på externa kort och såg Pinnacle Studio 700 USB Studio 10, vilket fick mig att fundera över om man ville in i datorn och trassla med ett kort, eller om en extern USB lösning var lika bra idag?

- Någon som kan ge råd?
Citera
2006-04-27, 14:58
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Trassla med kort? snäpp-in skruva fast klart! vad skall du huvudsakligen ha detta videokort till? de flesta har idag begränsad nytta av någonting annat än en vanlig firewireport. en sån här använder jag personligen när jag verkligen måste ha in något ifrån en analog källa http://www.dustin.se/dacsaportal/sys...dID=5010069145
fördelen är att då har man ett enhetligt format och materialet i fråga går alltid att redigera efter att jag fångat det. skall du spela in tv-sändningar så finns det betydligt bättre lösningar för det.
Citera
2006-04-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Trassla med kort? snäpp-in skruva fast klart!
Det jag menade var mer när det var dax att uppgradera maskinparken igen, så var det lättare att bara rycka ut en kabel!
Plus jag vet inte om det är med någon breakout box, eller inte (och då är ju USB varianten bättre)... Fast det känns bättre med en intern variant... fast... ja, jag vet inte vilket!

Citat:
vad skall du huvudsakligen ha detta videokort till?

Hämta in material från TV, VHS (analogt) och DV...
Citera
2006-04-27, 23:29
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
jag rekommenderar fortfarande en canopus-produkt istället om du skall fånga analog video, mycket stabilare än allt annat därute och dessutom har de brusborttagning i hårdvara. för dv så duger vilket skräpigt firewire interface som helst. det är ingen som helst skilnad på dem. du kan få ett för 2-300 spänn hos vilken datorhandlare som helst dessa dagar.
Citera
2006-04-28, 00:25
Medlem
Citat:
jag rekommenderar fortfarande en canopus-produkt istället om du skall fånga analog video, mycket stabilare än allt annat därute och dessutom har de brusborttagning i hårdvara. för dv så duger vilket skräpigt firewire interface som helst. det är ingen som helst skilnad på dem. du kan få ett för 2-300 spänn hos vilken datorhandlare som helst dessa dagar.

Men jag behöver ju ta in BÅDE analogt och digitalt..

Sen var inte frågan egentligen vilket märke det skulle vara (och canopus finns ej hos de som jag skall beställa från, de har dock Pinnacle). Frågan handlade om hurvida det skulle vara INTERNT eller EXTERNT?
Citera
2006-04-29, 00:28
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtebror
Men jag behöver ju ta in BÅDE analogt och digitalt..

Sen var inte frågan egentligen vilket märke det skulle vara (och canopus finns ej hos de som jag skall beställa från, de har dock Pinnacle). Frågan handlade om hurvida det skulle vara INTERNT eller EXTERNT?

varför begränsa sig till en leverantör? pinnacle gör hemskt instabila produkter, men om du prompt måste ha pinnacle och det måste vara från den leverantören så är en intern lösning att föredra av kompatibilitetsskäl. fördelen är att bandbredden är högre i pci portarna än vad den är i usb anslutningen samt att irq problem dessa dagar knappast existerar. att fånga in digital video via ett firewire interface, och sedan omvandla detta till mpeg-video eller dylikt och sen dessutom klämma in det på en usb kabel kan omöjligen behålla mycket av inkvaliteten. nej, köp ett firewire kort för din digital-video oavsett vilken lösning du väljer annars, om du nu inte redan har ett 1394 interface på moderkortet vs. kvaliteten blir avsevärt mycket bättre så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in