• 1
  • 2
2006-04-25, 23:03
Medlem
Angående militära anläggningar...
Jag gjorde lumpen som Insatssoldat / Transportskydd, där fick man se massor av militära skyddsobjekt.
En del uppenbara, men även en del ute på Öar osv.
Vaktade bla ett skyddsobjekt ute på en Ö., menas det var arbetare där, dom var tvugna att ha några som skydda dom medans dom jobbade där.
Fick bla se hur det såg ut inne i berget, utanpå var allt gammalt, och såg rätt öde ut, men fan va rent och snyggt det var inne i berget.

Men min fråga är, har denna sida www.hitta.se/SatPage.aspx rätt att visa utmärkta sattelitbilder över diverse militära skyddsobjekt, som är fyllda av vapen, ammo osv?
Jag vet ju var de flesta objekt ligger, och vad dom innehåller i sydsverige, dock så vet jag var jag ska leta någonstans på den sattelitsajten, men det känns endå fel på något sätt att visa så detaljerde bilder över skyddsobjekten.

Kan jag sätta dit den sajten om jag går vidare med detta?
Denna bilden talar ju om vad man INTE får göra enligt lagen 1990:217
http://www.avlid.net/seg/images/skyddsobjekt.jpg
Denna sidan
- Avbildar, Mäter, Fotografera och beskriver skyddsobjekten, dom bryter väl mot lagen?
Det finns ju inte sattelitbilder med 10x förstoring över hela sverige på den sidan, men på många skyddsobjrekt är de det, skrämmande.
Citera
2006-04-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balron
Kan jag sätta dit den sajten om jag går vidare med detta?
Det här var ju uppe i pressen för en dryg vecka sedan. Det handlade om att Eniros flygfoton är retuscherade av Lantmäteriet. De har folk som "inte gör annat" än att sudda ut skyddsobjekt genom att låta dem smälta in i omgivande terräng, typ skog. DOCK så omfattas tydligen inte satellitbilder av samma lagstiftning.
Citera
2006-04-26, 00:44
Medlem
Vad är det du är orolig för egentligen? Satelliten kan inte råna lagret, så var inte orolig, och om någon vanlig dödlig försöker går larmet och sådana som du kommer förhoppningsvis rusande.

Om sådana som du får bestämma innebär det att hela tjänsten med satellitbilder försvinner. En underbar tjänst där 99.99999999999999999999999999999999999% inte har ett skit att göra med något militärt. Vill du det eller?
Citera
2006-04-26, 03:38
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
och sådana som du kommer förhoppningsvis rusande.

....eller en nazist med pappas hemvärns AK4:a!!
Citera
2006-04-26, 09:23
Medlem
T-bone-s avatar

Eller denna snubben kanske

EDIT: ganska OT där...
Citera
2006-04-26, 12:38
Medlem
Någon som har länk till eniro/hitta där man kan se militära skyddsobjekt som har suddats ut? (ok lite ironiskt att man ska se nåt som inte går att se men ni fattar )
Citera
2006-04-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragonlord130
Någon som har länk till eniro/hitta där man kan se militära skyddsobjekt som har suddats ut? (ok lite ironiskt att man ska se nåt som inte går att se men ni fattar )

FRA har suddats (Sveriges signalspaningsorganisation). Jag kan tänka mig att en del annat, som känsliga radarstationer (av modellen indragbara med pansarlucka i marken) etc. har suddats ut också. Men jag har själv sett förråd och bergsanläggningar på hitta/eniro så visst finns dem.

Men som sagt, jaha man ser skiten men vad ska man göra åt det? Det är ju inte precis som att dörrarna står vidöppna, eller att man förvarar automatkarbiner i ett litet förråd i skogen längre. Allt av "stöldvärde" centralförvaras numera i de stora bergsanläggningarna. Lyckas man bryta sig in där obemärkt ska man fan ha en eloge. Det som finns i förråden ute i skogen är väl snarare av arten hjälmar, kängor, spadar etc. och möjligtvis en och annan prismaladdning och dylikt som förvisso är farlig men som knappast är lätt att bära med sig därifrån.

Även dessa förråd är dels larmade så militäre med skarpladdat eller snuten kommer rusande direkt, dels brukar det finnas en tillsyningsman (typ någon civilist som bor bredvid) som larmar om någon ses snokande omkring i området. Nu låter det som att jag har haft planer på att råna ett förråd men så är det knappast, allt jag skrev är allmänbildning och öppen information från Försvarsmakten själva
Citera
2006-04-27, 21:20
Medlem
tandlöss avatar
Bok

I den här boken kan man hitta det mesta. Massor med fina färgfoton dessutom.

Leif Högberg, Jan Erik Ohlsson
MILITÄR UTFLYKT!
En vägvisare till militärhistoriska sevärdheter i Sverige
256 s, 15 x 21 cm, rikt ill. i färg, kartor, mjuk pärm
Citera
2006-04-28, 02:48
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tandlös
I den här boken kan man hitta det mesta. Massor med fina färgfoton dessutom.

Leif Högberg, Jan Erik Ohlsson
MILITÄR UTFLYKT!
En vägvisare till militärhistoriska sevärdheter i Sverige
256 s, 15 x 21 cm, rikt ill. i färg, kartor, mjuk pärm

Tack för tipset!! Verkar mkt intressant, ska se om jag kan hitta den någonstans.

Mvh,

ddball
Citera
2006-04-28, 09:35
Medlem
Senators avatar
Vart förråd ligger är ju inte nån större hemlighet för de som har i uppgift att ha kunskaper om det. Så länge man inte kan se aktuell förrådsstatus är allt lugnt. Ni skyddade ju tex inte förrådet från upptäckt, utan från obehörigt tillträde med diverse tillägg, som fotoförbud etc.

Mvh
Citera
2006-04-28, 12:57
Medlem
Som någon skrev så är det helt ok med satellitbilder:

Citat:
Lag (1993:1742) om skydd för landskapsinformation

Spridning

6 § Flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, kartor i större skala än 1: 100 000 samt andra sammanställningar av landskapsinformation över svenskt territorium får inte spridas utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Tillstånd skall ges, om spridning kan ske utan att det kan antas medföra skada för Sveriges totalförsvar.
Tillstånd krävs dock inte för kartor och flygbilder som framställts före år 1900.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får medge undantag från kravet på tillstånd.

7 § Bestämmelserna i 6 § första stycket första meningen gäller inte för bilder eller liknande registreringar av landskapsinformation som har framställts endast med hjälp av satelliter, under förutsättning att det därvid erhållna materialet inte har ställts samman med annan landskapsinformation över svenskt territorium.
Citera
2006-04-28, 13:11
Medlem
Svensk lag gäller i sverige, och rent juridiskt slutar svenskt territorium på höjden där vi inte längre kan fösvara oss (ca 25 km om man räknar rb77). Orkar inte leta upp källa men det var en sak vi fick lära oss i lumpen som anledning till att vi flyger JAS över gottland lite då och då.

Om sateliterna skulle vara i svenskt territorium skulle dom fortfarande behöva söka tillstånd av regeringen om man läser lagbokscitatet ovan.

Citat:
...första stycket[6§] första meningen [dvs inte: "Tillstånd skall ges, om spridning kan ske utan att det kan antas medföra skada för Sveriges totalförsvar."]...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in