2023-08-28, 16:29
Medlem
50 år har gått sedan Norrmalmstorgsdramat ägde rum. Fyra personer togs som gisslan och det så kallade stockholmssyndromet myntades. Vad gör de inblandade i dag?

Ny intervju med Clark Olofsson
”Är en lat jävel som super och röker för mycket”
Hon togs som gisslan – blev kär i kidnapparen

Fick hela löpsedeln häromdagen.
Citera
2023-08-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Det här är ju inget skvaller direkt, men finns mycket att lära av honom, även när man sorterar bort allt som har med kriminalitet att göra. Janne Josefsson framstod som en intellektuellt begränsad tönt, senast jag hörde honom snacka med "Clark" i något tv-program.
Bra att han fick pension i Sverige. Han har väl knappast aldrig varit något hot mot vanligt folk ändå.
Skulle absolut inte ge honom någon av alla de populära diagnoser som florerar på flashback.

Vad menar du nu? Vad skulle man kunna lära sig av honom?
Citera
2023-08-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vad menar du nu? Vad skulle man kunna lära sig av honom?
Alltså, vissa saker som är specifikt för ett yrke eller en livsstil(t.ex. kriminell) är överförbart på andra yrken och livsstilar.
Menar alltså INTE, att endast kriminella har något att lära av honom.
Vill inte lägga pussel åt någon annan och förstöra utmaningen.. Så tänker inte skriva något konkret, eftersom jag inte heller vill hjälpa wannabe-gangsters/araber.

Han ju levt massa år och gjort många olika erfarenheter, studerat, skrivit minst 1 bok. Även Svartenbrandt hade en hel del kloka grejer(även om det kanske var omedvetet för honom själv) att komma med. God vana av att ha ångest och vara isolerad, exempelvis.

Janne verkar ju mer eller mindre fastnat i sorgliga förgånga händelser och ser ju nästan, helt okomplicerat, lag och moral som samma sak. Måste nästan intala sig själv att han "lyckats" trots att han framstår som deprimerad och en sådan som behöver tröst.
Citera
2023-08-29, 10:30
Medlem
Citat:
Alltså, vissa saker som är specifikt för ett yrke eller en livsstil(t.ex. kriminell) är överförbart på andra yrken och livsstilar.
Vill inte lägga pussel åt någon annan och förstöra utmaningen.. Så tänker inte skriva något konkret, eftersom jag inte heller vill hjälpa wannabe-gangsters/araber.

Han ju levt massa år och gjort många olika erfarenheter, studerat, skrivit minst 1 bok. Även Svartenbrandt hade en hel del kloka grejer(även om det kanske var omedvetet för honom själv) att komma med. God vana av att ha ångest och vara isolerad, exempelvis.

Janne verkar ju mer eller mindre fastnat i sorgliga förgånga händelser och ser ju nästan, helt okomplicerat, lag och moral som samma sak. Måste nästan intala sig själv att han "lyckats" trots att han framstår som deprimerad och en sådan som behöver tröst.

Men Clark kan väl inget alls? Han var kass som kriminell och något annat har han väl aldrig lyckats med?
Citera
2023-08-29, 10:32
Medlem
Clark med ett hov av värmländska fyllon sitter o super 24/7/365

När Clark kremeras kommer han brinna i 3 veckor 😂😂😂
Citera
2023-08-29, 10:35
Medlem
Citat:
Men Clark kan väl inget alls? Han var kass som kriminell och något annat har han väl aldrig lyckats med?
Är inte rätt person att avgöra om han var kass som kriminell. Vet egentligen någon, om och i så fall vilka brott som han kom undan med?
Han lyckades väl med åtminstone några universitetspoäng och skrev en bok. Han har väl minst 1 barn, som han har kontakt med? Ingen aning om vad hans barn anser om honom.
Är väl på en skala det där med att "lyckas". Han lever, sitter ej i fängelse och är väl inte missbrukare.
Citera
2023-08-29, 10:38
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:

Det är en spännande livshistoria och Clark verkar båda intelligent och charmig.

Samtidigt finns inte så mycket att lära av Clark om man tänker sig en karriär som laglydig medborgare.
Hans liv kantas av kriminalitet och elände.
Citera
2023-08-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Det är en spännande livshistoria och Clark verkar båda intelligent och charmig.

Samtidigt finns inte så mycket att lära av Clark om man tänker sig en karriär som laglydig medborgare.
Hans liv kantas av kriminalitet och elände.
Jo, det var väl lite det jag var inne på. Som mänska kan man lära sig en del av honom. Alltså allt det som inte direkt rör karriär och svensson-liv. En del av svensk historia också, känns det som, eller att se utifrån i relation till hur kriminaliteten ser ut idag.
Citera
2023-08-29, 11:15
Medlem
Citat:
Är inte rätt person att avgöra om han var kass som kriminell. Vet egentligen någon, om och i så fall vilka brott som han kom undan med?
Han lyckades väl med åtminstone några universitetspoäng och skrev en bok. Han har väl minst 1 barn, som han har kontakt med? Ingen aning om vad hans barn anser om honom.
Är väl på en skala det där med att "lyckas". Han lever, sitter ej i fängelse och är väl inte missbrukare.

Han har själv sagt att han inte var någon vidare pappa och en av söner så också det. Att det inte gick att se honom som en pappa utan mer som en avslägsen släkting som hälsade på ibland.
Sen har han suttit i över 40 år totalt tror jag. Det är inget bra betyg.
Boken skrev han nog inte själv.
Så vad finns kvar, universitetspoängen? Jag vet inte om det gör honom så märkvärdig ärligt talat.
Citera
2023-08-29, 11:18
Medlem
Citat:
Han har själv sagt att han inte var någon vidare pappa och en av söner så också det. Att det inte gick att se honom som en pappa utan mer som en avslägsen släkting som hälsade på ibland.
Sen har han suttit i över 40 år totalt tror jag. Det är inget bra betyg.
Boken skrev han nog inte själv.
Så vad finns kvar, universitetspoängen? Jag vet inte om det gör honom så märkvärdig ärligt talat.
Ok, ok, fan vad du tjatar. Ja, han har inte lyckas speciellt bra. Men det finns dom som gjort bort sig värre och ställt till med mycket mer problem och oreda. Iaf har han en berättarförmåga och några korn här och där av överförbar visdom.
Ok, du vann? Nöjd? (för denna gången... )
Citera
2023-08-29, 11:28
Medlem
Citat:
Iaf har han en berättarförmåga och några korn här och där av överförbar visdom.

Jag tror snarare att det är viktigt att vi ser till att folk inte lyssnar på hans svammel
Citera
2023-08-29, 11:34
Medlem
Citat:
Jag tror snarare att det är viktigt att vi ser till att folk inte lyssnar på hans svammel
Nä, fast det håller jag inte med dig om. Är bra att lyssna och lära från lite alla möjliga. Iaf lite. Helst mer än Janne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in