2017-08-22, 19:37
Medlem
krutojs avatar
Är han så fattig att han vill ha den svenska garantipensionen?
Citera
2017-08-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutoj

Tror jag knappast. Med tanke på att han varit skriven utomlands sedan början av 80-talet så skulle garantipensionen för hans del inte ens bli 4000 kr i månaden.
Citera
2017-08-22, 20:36
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:

Nja. Han kanske börjar bli gammal o skröplig.

Då brukar ju kriminella o skattefiflare o liknande, komma hem till Sverige för att bli försörjda o omhändertagna.
Citera
2017-10-31, 18:56
Medlem
Citat:
Den ökände brottslingen Clark Olofsson, 70, vill hem till Sverige – illa kvickt.
Nu har han ansökt om att förflyttas från Belgien där han avtjänar fängelsestraff för sin roll i en knarkhärva.

Citat:
Men om ansökan går igenom blir det ingen lång vistelse. Den 17 november har Olofsson avtjänat två tredjedelar av sitt fängelsestraff, vilket innebär att han skulle bli villkorligt frigiven redan om tre veckor.
I ett brev till den ansvarige chefen på Krminalvården, skriver Olofsson:
”Jag kräver alltså som svensk medborgare att få avtjäna det svenska brott som jag blev dömd till i Sverige, och även således bli frigiven i Sverige enligt svenska frigivningsregler".
Den formella ansökan har skickats in till belgiska myndigheter, men Olofsson är inte nöjd med arbetstakten.

I brevet till Kriminalvårdschefen vädjar han om draghjälp från svenska myndigheter:
”Jag vet sedan gammalt att det i allmänhet är ordning på torpet i Sverige och att det mesta går att ordna inom dessa sex veckor" (från tidpunkten då brevet skrevs, reds anm)
”Men jag vet också (numera) att i Belgien är det mesta en jävla röra där man aldrig kan få ett klart besked om någonting.”

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/clark-olofssons-kamp-for-nytt-liv-i-sverige/
Citera
2017-10-31, 20:36
Medlem
Jag kan inte tro att svensk kriminalvård kommer att ordna ytterligare en överföring av Clark, denna gång tillbaka till Sverige. Det kostar ju massor, och dessutom borde Clark ha lite bättre koll på hur rättssystemet fungerar i hans hemland Belgien. Dessa pajaskonster är ju löjliga. Lika löjligt, som när han i en överklagan tog tillbaka sitt erkännande. Han verkar inte ha blivit smartare med åren. För något halvår sedan var han ju så säker på att han skulle friges omedelbart i Belgien...
Citera
2017-10-31, 20:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Vilket betyder att vi som arbetar skall försörja honom..??
Tja,en mer eller mindre...!!..

Tja, så är det väl. Han är i alla fall svensk, även om han ställt till problem här, minst sagt. Enligt GW så är "gamla gubbar oftast harmlösa", så det får vi väl hoppas på..

Undrar hur lönsamt det egentligen varit för Clark gällande den kriminella karriären? -Om man dividerar de kriminella inkomsterna med antalet år han suttit inne, blir det väl knappast mer än en tjänstemanna-lön? (Antagligen mindre). Han har ju i alla fall många idéer samt är kreativ, synd att han inte ägnade sitt liv åt något mer nyttigt.. Märkligt nog hyser jag sympati för honom, brukar inte göra det när det gäller kriminella.

(Kommer ihåg när jag var grabb på 70-talet och min mor körde bil i Göteborg: När vi körde förbi en viss adress, sa alltid min mor: "Där bodde Clark Olofsson som liten"...
Citera
2017-10-31, 20:57
Medlem
Zilvios avatar
Hur i helvete kan en kriminell parasit och totalt värdelös person som Clark beviljas svenskt medborgarskap?
Han har ju för i helvete själv sagt upp det tidigare. En verklig skam för sverige att han återfått medborgarskapet och än värre om han dessutom tillåts komma hem och ha några veckors semester i fängelset och sedan släpps fri.
Citera
2017-11-01, 11:56
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Tror jag knappast. Med tanke på att han varit skriven utomlands sedan början av 80-talet så skulle garantipensionen för hans del inte ens bli 4000 kr i månaden.
Men alla hans nedgrävda sedlar har ju blivit ogiltiga nu...
Citera
2017-11-01, 12:07
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Knappast, men en gissning är att han pga de svenska reglerna med frigivning efter 2/3 av straffet kan knalla ut från fängelset som en fri man i samma sekund som han blir svensk medborgare och överförts till svenskt fängelse.
Citera
2017-11-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, så är det väl. Han är i alla fall svensk, även om han ställt till problem här, minst sagt. Enligt GW så är "gamla gubbar oftast harmlösa", så det får vi väl hoppas på..

Undrar hur lönsamt det egentligen varit för Clark gällande den kriminella karriären? -Om man dividerar de kriminella inkomsterna med antalet år han suttit inne, blir det väl knappast mer än en tjänstemanna-lön? (Antagligen mindre). Han har ju i alla fall många idéer samt är kreativ, synd att han inte ägnade sitt liv åt något mer nyttigt.. Märkligt nog hyser jag sympati för honom, brukar inte göra det när det gäller kriminella.

(Kommer ihåg när jag var grabb på 70-talet och min mor körde bil i Göteborg: När vi körde förbi en viss adress, sa alltid min mor: "Där bodde Clark Olofsson som liten"...

Lönsamheten avseende det kriminella värvet är givetvis svår att beräkna. Jag tror inte man kan dividera med antalet fängelseår, och inte heller jämföra med vad en tjänsteman tjänar. När det gäller Clark har han ju suttit inne ca 35-40 år av sitt 70-åriga liv. Det är så lång tid bakom galler, att knappast någon normalt funtad skulle anse det vara värt ens alla pengar i världen. Jag tror faktiskt att Clarkt trivs i fängelse - och att det är en förutsättning för att kunna leva det liv han gjort.

Clark är en glad gamäng och inte direkt osympatisk. Men det är lite malplacé att känna sympati, tycker jag. Han har inte varit tvungen att t. ex. fortsätta att ordna knarktransporter. Hans beteeende verkar närmast tvångsmässigt.
Citera
2017-11-16, 16:37
Medlem
Enligt uppgift i Aftonbladet idag (kan tyvärr ej länka) nekar kriminalvården Clark överföring till Sverige. Tydligen riskerar han att bli kvar mycket länge i belgiskt fängelse. Kanske i värsta fall fem år till? Även om jag tycker han varit klantig, kan jag här känna sympati. För en karl på 70 fyllda, kan ett sådant här beslut bli ödesdigert.
Citera
2017-11-16, 18:57
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Enligt uppgift i Aftonbladet idag (kan tyvärr ej länka) nekar kriminalvården Clark överföring till Sverige. Tydligen riskerar han att bli kvar mycket länge i belgiskt fängelse. Kanske i värsta fall fem år till? Även om jag tycker han varit klantig, kan jag här känna sympati. För en karl på 70 fyllda, kan ett sådant här beslut bli ödesdigert.

Hur i helvete kan man tycka synd om det här jävla svinet som har trixat och manipulerat i hela sitt liv?

Det bästa vore om han dör i belgiskt fängelse.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/el2ay/clark-olofsson-nekas-forflyttning-till-sverige

https://www.expressen.se/nyheter/clark-olofsson-nekas-overflyttning-till-sverige/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in