Citat:
Ursprungligen postat av
quality1939
Det är en sak, att avsäga sig sitt svenska medborgarskap och förvärtva ett belgiskt. Däremot en annan, att återfå det svenska medborgarskapet. Då skulle han troligen bli tvungen att avsäga sig sitt belgiska, eftersom jag tror bl. a. det är en förutsättning. I så fall, OM han till äventyrs skulle kunna bli svensk medborgare på nytt, skulle han inte ha kvar sitt belgiska medborgarskap - ett medborgarskap han nog värderar högt. Han skulle inte ha något att vinna på det.
Jag hade för mig att den som varit svensk medborgare väldigt enkelt kunde bli svensk medborgare igen utan någon särskild prövning. Jag har dock tittat lite i lagtext osv och inte hittat något stöd för detta så fram till dess att någon visar annorlunda så får jag anta att jag minns fel helt enkelt.
Man kan förvärva svenskt medborgarskap utan att säga upp sitt gamla medborgarskap. Lagen ändrades för rätt länge sedan på den punkten.
Varför skulle han värdera sitt belgiska medborgarskap särskilt högt?
Citat:
Ursprungligen postat av
quality1939
Jag vet, att det inte sällan kan bli komplikationer, när EU-medborgare vill bli överförda till sina hemländer för avtjänande av straff; det kan dra ut oerhört på tiden. Kanske även svenska KVS spjärnar emot..?
Jag tror inte KVS spjärnar emot alls i det här fallet.
Belgien har mycket hårda och säkra fängelser och CO kommer knappast få någon förtidsfrigivning. Och det är numera enkelt att överföra EU-fångar, läste idag i en intervju med Kumlafängelsets chef Kenneth Gustafsson att Polen hyr ett plan om året för överföring av deras fångar medan baltstaterna är svårare att flytta fångar till. Så visst kan vissa länder vara svårare...men jag tvivlar på att Belgien skulle försvåra en överföring av ekonomiska eller principiella skäl.
För övrigt borde en sådan som CO ha skaffat holländskt medborgarskap istället. Holland tar gärna emot sina fångar och de som bara är dömda för narkotika brukar sättas på öppna anstalter även om de har tio års fängelse. Men nu var ju frugan hans belgare.