Flashback bygger pepparkakshus!
2006-04-25, 11:31
Medlem
Seamus Costellos avatar
En annan har gått och blivit trendig, lagar mat med blåslampa. Och fan vad bra det funkar! Gjorde en stek igår och brynte den runt om. Perfekt! Kremerat paprikor också, förutom att det blir bra så är det skojigt och imponerar på tjejer!
Idag ska jag nog karamellisera nåt!

Köp en blåslampa!
Citera
2006-04-25, 12:07
Medlem
Söndermarkens avatar
Se till att ha brandsläckare hemma med!!
Citera
2006-04-25, 12:14
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
En annan har gått och blivit trendig, lagar mat med blåslampa. Och fan vad bra det funkar! Gjorde en stek igår och brynte den runt om. Perfekt! Kremerat paprikor också, förutom att det blir bra så är det skojigt och imponerar på tjejer!

Köp en blåslampa!

Men du kan ju omöjligt påstå att det blir lika bra med en gasolbrännare som det blir om du bryner steker i smör/olja runt om innan!

Alla aromer, salter och enzymer lever ut till sin fulla mängd när den värms upp utav smör och olja.

Visst att det är roligt att Caramelisera lite socker på en creme caramel med att ta den som ett komplement till en stekpanna vet jag dock inte!
Citera
2006-04-25, 12:30
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Men du kan ju omöjligt påstå att det blir lika bra med en gasolbrännare som det blir om du bryner steker i smör/olja runt om innan!

Alla aromer, salter och enzymer lever ut till sin fulla mängd när den värms upp utav smör och olja.

Visst att det är roligt att Caramelisera lite socker på en creme caramel med att ta den som ett komplement till en stekpanna vet jag dock inte!

Låter som en tänkbar pepsi-challenge! En stek, som jag gör den, hinner ju ligga och gona sig i både smör och kryddor i timmar! Smakerna av bryningen släpps fria när ytan blir sådär en 150 grader varm. Dessutom kan man punktmarkera problemområden som hörn och sånt lättare. Smör smakar ju bäst om det är lite svalare.
Citera
2006-04-27, 00:37
Medlem
Bultmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello

Köp en blåslampa!
Trendig verkar som jag missat nåt av den senaste tidens utveckling av matlagning.
Citera
2006-04-27, 09:51
Medlem
Frejuss avatar
Var köper man en snygg och trendig leksak som denna?
Citera
2006-04-27, 12:13
Medlem
Seamus Costellos avatar
På Clas Ohlson! Jippijaj! Fast så värst snygga blir dom inte, mer praktiska. Gjorde en Crema Catalana igår! Helfestligt!
Citera
2006-04-27, 17:31
Medlem
Jag måste vara väldigt otrendig eftersom jag aldrig hört om detta mycket underliga påfund. Det enda jag sett någon använda en blåslampa till är vallning av skidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in