2006-04-25, 00:25
Medlem
Det här torde vara helt otroligt bra för såna som oss.

Läs mer på http://www.bunker.nu/bocker8.htm. Den kostar däremot 295:- hos SMB. Och den innehåller vägbeskrivningar..
Citera
2006-06-09, 09:08
Bannlyst
Bumpar en tråd som var värd ett bättre öde.

Boken i fråga innehåller en massa roliga saker

http://www.bunker.nu/Välkommen%20MU.htm
Citera
2006-06-09, 09:50
Medlem
Även på Vapen & miltär finns en tråd om denna förnämliga bok:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=335152
Citera
2006-06-09, 17:37
Medlem
felstavadds avatar
Tips är att vissa bibliotek börjar köpa in den, där jag bor kommer den in i juli antagligen. Ovanlig bok så ställ er på kö så har ni antagligen god chans att få låna den först (om ni inte känner för att prioritera och köpa den, lite dyr men verkar intressant).

Tänkte jag skulle låna och scanna in de avsnitt som berör där jag bor, fult men billigt.
Citera
2006-06-10, 07:15
Medlem
Grishnacs avatar
*beställd*
Citera
2006-06-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
*beställd*
Du blir nog inte besviken!
Citera
2006-06-10, 09:39
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Du blir nog inte besviken!

Besvikelse består i så fall av att det verkar gå en våg av förstörelselusta över landet, vilket innebär att det man rest i timmar för att titta på, endast är en grushög när man väl kommer fram

Förstår inte varför de inte kan låta i varje fall de gamla bunkrarna stå kvar... Jag menar, de ska tåla ett smärre bombanfall, så det är ju knappast pga säkerheten som de plomberas, skottas över och rivs...

I början av boken skriver dom " Dock har vi medvetet inte tagit med anläggningar och områden där den nu pågående avvecklingen kan göra att lämningarna helt raserats eller på annat sätt blir obegripliga för betraktaren."

Tyvärr har det blivit någon miss, för i Gävle hade de då rivit trots att det stod i boken att det skulle finnas kvar.

Beskrivningen gav vid handen att det skulle finnas två skansar med skyddsrum, gångar och skyttevärn. Vid framkomsten fanns endast skyddsrummen vid en av skansarna kvar.

Men jag rekommenderar boken varmt, även om den inte är lika bra som internetsidan Fort och Bunker.
Citera
2006-06-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Besvikelse består i så fall av att det verkar gå en våg av förstörelselusta över landet, vilket innebär att det man rest i timmar för att titta på, endast är en grushög när man väl kommer fram
Jo, det är klart. Men då får man bli besviken på FortV och inte boken...

FortV plomberar så in i vassen just nu. Läste om att de bommat ett fort i Värmdö alldeles nyss. Jag som hade tänkt åka dit i juli.... Så det är bara att åka runt och kolla medan det finns något kvar att se. I Stockholm finns ju fortfarande en del kul ställen, som t ex Arningeforten, Måndalsfortet och framförallt Örnnästet. Det senare har jag suttit och fikat på och tittat på utsikten ifrån många gånger. Helt klart värt en omväg!

Men jag förstår ändå att FortV vill slippa ansvaret för forten. Den dagen någon unge får ett rostigt armeringsjärn genom benet kan det bli jobbigt för både personen ifråga och verket....

Edit: Hittade just det här hos en grävarfirma:
Citat:
Rasering av värn på Orust och Tjörn

Vi arbetar vidare med att rasera militära skyddsvärn åt Fortifikationsverket, som underentreprenör till SCART AB. Tidigare har vi varit uppe vid Bullaresjön i Tanums kommun – men fortfarande finns många anläggningar från andra världskriget kvar längs Västkusten.

För tillfället letar vi värn och skyddsrum i havsbandet, ute på Orust och Tjörn, men också på småholmar utanför öarna. Här finns 8-10 anläggningar – med totalt ett 40-tal värn och ett 10-tal skyddsrum – som vi ska ta oss an.

Att värnen nu rivs och skyddsrummen förseglas är för att förhindra olyckor. Tidens tand har gjort sitt och betongvalv börjat säcka in eller rasa ihop. Vi knackar ner och knackar sönder värnen så mycket det går och fyller igen med de massor som blir. Detta för att de ska smälta in i naturen – och för att ingen ska kunna skada sig. Av samma anledning gjuts alla skyddsrum igen.
Citera
2006-06-22, 20:31
Medlem
Grishnacs avatar
Nu har den kommit och jag har hunnit titta igenom den lite grann. Örnnästet verkar helt klart vara värt ett besök, men även den norra försvarslinjen har ju sina fort, Sollentunabatteriet och Prästgårdsfortet bland andra.
Det som mest lockar nu är i alla fall Myttingefortet på Värmdö, får se när man kan ta sig dit.
Citera
2006-06-22, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Nu har den kommit och jag har hunnit titta igenom den lite grann. Örnnästet verkar helt klart vara värt ett besök, men även den norra försvarslinjen har ju sina fort, Sollentunabatteriet och Prästgårdsfortet bland andra.
Det som mest lockar nu är i alla fall Myttingefortet på Värmdö, får se när man kan ta sig dit.

Är den värd att köpa?

Finns det några "utflyksmål" i våra trakter?
Citera
2006-06-27, 16:04
Medlem
Grishnacs avatar
Nog var det kanske lite i överkant....priset menar jag då. Men boken är väl illustrerad och berättar ingående om det som finns att se.
Det finns ju inte så mycket "UE material" av dom minnen som finns i vårt område - det vi har är ju LV5, Hemsö fästning och nåt mer, men lite står ju om fästningsverken på Storholmen och Tjuvholmen och det var kul att läsa, synd man inte har båt bara.

Jag tror inte du ångrar dig om du köper den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in