2001-08-08, 18:55
äldre konto (old)
Ej medlem
Kan man spåra en mobiltelefon med oregistrart kontantkort?

hur lång tid tar det?
Hur exakt är spårningen?

taksam för svar/ frågan
Citera
2001-08-08, 20:39
äldre konto (old)
Ej medlem
spåra mobil

Ja, det går att spåra. Exaktheten är inte alls bra, närmaste RBS är det bara som nätet själv, kan känna av. Detta tar ingen tid alls, operatören ser på en gång vilken RBS som samtalet går igenom. Men det går även för operatören att se signalstyrka på signalen från din telefon och på så sätt räkna ut hur lågnt ifrån RBS:en du är. Exaktheten blir väldigt dålig här eftersom det beror alldeles på bebyggelse och vegitation. Detta är dock inget som används i Sverige så vitt jag vet.

/svaret
Citera
2001-08-09, 19:04
äldre konto (old)
Ej medlem
spåra mobil

Nej det går inte alls. Du kopplas aldrig genom samma växel!!!
Citera
2001-08-10, 21:39
äldre konto (old)
Ej medlem
spåra mobil

Samma växel, nej. Men operatören kan ALLTID att se vilken RBS samtalet/IMEI nummret kommer från.

Så det så !
Citera
2001-08-11, 11:15
Medlem
spåra mobil

Med hjälp av minst 3 st RBS'er så kan man triangelera fram en exakt position av mobiltelefonen... Detta brukar dock inte förekomma så ofta...
Citera
2001-08-13, 11:27
Medlem
spåra mobil

Även jag bekräftar att spårningen är möjlig men huruvida det används är en annan fråga!

En kompis till mig fick sin mobil stulen då den var inlämnad för reparation och mobilbutiken råkade ha inbrott under natten - snacka om otur! Han hade lämnat comviq (abonnemang) sim kortet i telefonen i go tro... tjuvarna knäckte pin koden och ringde friskt - slutnotan var på ca 5000 sek innan telefonen hann spärras. Ingen ersatte dessa pengar och vad märkligaste var att polisen inte var intresserad av spåra telefonen.Den var påslagen ett tag och vi ville inte spärra den på en gång. Den kunde ju lett till tjuvarna och brottet skulle ha blivit löst. Hos Farbror Blå fick vi veta att spårning används endast om brottet kan leda till minst X antal år i fängelse (10? - det minns jag inte riktigt) vilket i praktiken betyder misstänkt för mord... så om du vet att du inte är misstänkt för mord borde man inte vara rädd att bli spårad :)

Comviq sa att de kunde se basstationen men inget mer och det var ju inte till någon nytta direkt... egetligen var de direkt hjälpsamma. De flesta vi kontaktade tyckte att det lät som en hollywood hacker action movie och vill inte riktigt bli involverade :(

En anna sak berör oregistrerade comviq kontantkort. Enligt telefonsamtal till de fick jag veta att registrerings informationen används i marknadsförings-syften. Comviq vill få reda på vilka slags kunder de har t.ex ålder, kön, ort etc.

De lär har många Kalle Ankor från Ankeborg där :)

Citera
2001-08-16, 13:27
Medlem
spåra mobil

basstationen är det enda man kan se idag samt vilket imeinummer telefonen hade , vilket inte är användbart utredningsmässigt pga att den går att omprogrammera imei!
Citera
2001-08-25, 17:45
Medlem
spåra mobil

Lol apa hur gör man för att omprogrammera imei då.. för att göra det behövs ju grejer för cirka 10000$
Citera
2001-08-29, 12:58
äldre konto (old)
Ej medlem
spåra mobil

Samtal kan spåras med en felmarginal på 5-10 meter inom tätbebyggda områden. För att polisen skall göra sig besväret att spåra ett samtal så måste detta kunna leda till åtal för ett brott som ger minst 2 år.

GPRS intåg på marknaden kommer att underlätta spårning av samtal.
Citera
2001-09-06, 08:49
äldre konto (old)
Ej medlem
spåra mobil

qluaglic: På senare nokia kostar det 10000USD MEN på tidiga 21/31/81 så är det en enkelt match samt många ericsson osv..
Bara för att utrustningen är skitdyr så innebär det inte att man inte har den...:))

chimbo: Går inte att kolla med en felmarginal på 5-10 meter idag , det vet jag BÅDE från utredningar och via annan lärdom!
Det är inte TILLÅTET att tracka eller avlyssna om inte brottet leder till minst 2 år , det har inte så mycket med besvär att göra....
Dock helt rätt med GPRS...

För kännedom
jesus = apa
apa = Zypox
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här