• 1
  • 2
2006-04-23, 22:25
Medlem
Roger Pontares avatar
Är det pga av trikin som man ska genomsteka fläsk? Eller är det en gammal myt? Fläskfilé blir ju gärna rätt torr när man genomsteker den, är det farligt att steka den lite rosa?
Citera
2006-04-23, 23:42
Medlem
Det påstås av kockvänner att liiiite rosa kan det vara, men då ska man ha full koll på att rätt temperatur uppnåtts. Ett tips kan ju vara att steka den så den får lite stekyta och sen in med hela paketet i ugnen.
Citera
2006-04-24, 00:21
Medlem
Kan ju finns en massa läskiga parasiter i fläskkött. Därav noggrannheten med genomstekningen.

Edit: bra att jag läste ditt inlägg
Citera
2006-04-24, 09:51
Medlem
för i tiden fanns det sannt nog massor av parasiter i fläskkött, men inte numera. jag steker alltid fläskfilé och andra större biter fläskkött svagt rosa. hackad kött är en ganska annan sak, då det ju finns infektionsfara från campylobactor, salmonella, listeria etc., särskilld i dansk kött. jag har före mig att svensk slakthygien är mycket bättre än dansk.
Citera
2006-04-24, 10:01
Medlem
Motvilligs avatar
I Australien görs reklam för att man kan äta det lokala grisköttet rare. Tydligen inga parasiter.

Det är väldigt gott men kändes lite konstigt i början.
Citera
2006-04-24, 10:57
Medlem
tjompans avatar
Livsmedelsverket säga att allt kött ska upphettas till över 70 grader (då är det riktigt genomstekt) för att man inte ska riskera att bli sjuk.
Å andra sidan äts väldigt mycket nöt- och lammkött som är rosa eller blodigt och bara är upphettat till 55–65 grader och mycket få blir dåliga av det.
När det gäller griskött så tycker nog de flesta att det också är godare genomstekt. Helt säkert så med karré och spjäll. Fläskfilé kan gärna få vara aningen rosa, tycker många kockar (jag med) eftersom köttet blir saftigare då.
Men vill du vara helt säker på att inte drabbas av otrevliga bakterier så genomstek köttet.

Snott fr Aftonbladets matskribent
Citera
2006-04-24, 11:46
Medlem
ZätaGustavs avatar
Sen handlar det ju också om att griskött inte är speciellt gott "rare". Utan att var speciellt mycket muslim så finns det en unken smak i gris som gör att köttet tjänar på att vara genomstekt. Precis som vilt.

//Zäta (som dock älskar en ordentlig råbiff)
Citera
2006-04-24, 11:52
Medlem
Roger Pontares avatar
Finns det mer bakterier i griskött än nötkött?
Citera
2006-04-24, 11:57
Medlem
Seamus Costellos avatar
Jag tror att det bara är i Sverige det är farligt med rosa fläsk. Min fransoskompis käkar till och med rå kycklingfilé och är frisk och sund... Eventuella parasiter kan man ta kål på genom att frysa in grisen först. Jag gör filén svagt rosa om jag ska äta själv, ska lilla frugan ha så måste den stekas längre.
Citera
2006-04-24, 12:30
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Min fransoskompis käkar till och med rå kycklingfilé och är frisk och sund...
Citera
2006-04-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Min fransoskompis käkar till och med rå kycklingfilé och är frisk och sund...
Suicide Commando...
Citera
2006-04-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Finns det mer bakterier i griskött än nötkött?

det är ju i hanteringen, dvs slakt och förpackning, att köttet typiskt inficeras om man inte är mycket varsam, och då grisproduktion är intensivare än nötproduktion finns det väl flera potentiella smittekällor? värst tycks det vara med kyckling, åtminstone här i danmark.

om köttet inte hackas eller "steakas" är det dock normalt bara ytsidan som kann vara inficerad. stekar man ytsidan rejält, skulla man kunna känna sig tämligen säker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in