• 1
  • 2
2006-04-23, 18:40
Bannlyst
Så hette en gammal slogan förr, arbete ger frihet, ungefär samma som vi hör nu att folk ska befrias från sitt Utanförskap?

Är det inte bättre att få komma till ett innanförskap?

Ger verkligen arbete frihet, är det inte tvärtom en gåva att vara arbetsbefriad men överleva ändå, som kanske lockar så många till det svenska paradiset?
Citera
2006-04-23, 19:22
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Norman:

Citat:
Ger verkligen arbete frihet, är det inte tvärtom en gåva att vara arbetsbefriad men överleva ändå, som kanske lockar så många till det svenska paradiset?

Att bli rik, att få vara ekonomiskt oberoende hade varit en dröm, en stor gåva för mig. Jävlar vad skönt att slippa jobba! Att däremot leva på a-kassa är inget jag drömmer om. Arbete lönar sig och jag vill ha råd med att resa ibland, köpa prylar till min flickvän, ta med min dotter på roliga saker och liknande.
Citera
2006-04-23, 19:24
Medlem
mpees avatar
Arbeit macht frei, arbete ger frihet - var det inte så det stog på portarna till koncentrationslägrena?
Arbeta ger pengar som i sin tur ger frihet. Alltså, pengar ger en frihet, inte arbete.
Citera
2006-04-23, 19:29
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norman
Så hette en gammal slogan förr, arbete ger frihet, ungefär samma som vi hör nu att folk ska befrias från sitt Utanförskap?

Vad vill du diskutera med detta, din mupp?
Citera
2006-04-23, 19:33
Medlem
Arbetar för att leva, lever inte för att arbeta.
Citera
2006-04-23, 19:33
Medlem
Jag ser inte fram emot pensionen, jag tänker arbeta så länge jag orkar. Man kan faktiskt få för mycket ledighet också.
Citera
2006-04-23, 19:49
Moderator
Strix m/94s avatar
Med tanke på...

...varifrån detta talesätt är hämtat, torde det väl vara uppenbart att ett så enkelt samband inte finns. Eftersom vi alla lever i ett samhälle och drar nytta av detta, är det år skyldighet att så långt vi förmår bidra till det gemensamma bästa. Rättigheter och skyldigheter är vad medborgarskap innebär!
Citera
2006-04-23, 20:31
Medlem
Cataclysms avatar
Citat:

Arbete ger frihet, inte bara till dem som jobbar och deras familjer utan även till andra bidragsberoende eller andra personer som trådstartaren Norman till exempel som är förtidspensionär.
Jag ser tre olika teman i ditt inlägg:
1. Huruvida denna slogan skall uppfattas
2. Om arbete ger verkligen frihet
3. Om svenska systemet lockar bidragstagande invandrare hit.
Vilket utav dessa vill du diskutera eller vill du ta dem samtidigt så att det blir en förvirrande tråd i likhet med många andra av dina trådar som hamnat på papperskorgen.
Citera
2006-04-24, 02:03
Medlem
Ankdammsmans avatar
Att döma av ökningen av mängden sjukskrivna och förtidspensionärer, som inte motsvaras av en försämring i det allmänna hälsoläget, så kan vi nog anta att många lockas av att inte arbeta.
Citera
2006-04-24, 03:19
Medlem
Engelbreckts avatar
Arbeta befodrar välstånd och hälsa och förhindrar många tillällen till synd, som den gode Luther sa.

Arbete skapar en viss ofrihet vad gäller hur man disponerar sin tid, men ger en frihet genom större möjlighet att engagera sig i meningsfulla eller interissanta sysselsättningar och därmed en mer meningsfull fritid. Om det inte är så att du arbetar själv så är det ju faktiskt någon annas arbete och möda som ger dig frihet.

Arbete ger frihet, tyvärr tvingas de som arbetar även generera frihet åt de som enbart parasiterar på samhällssystemet utan att själva tillföra något. Må vara hänt att vissa inte kan tillföra något, men viljan att arbeta och insikten att vi har en plikt mot vårat land verkar ha gått förlorade för många.
Citera
2006-04-24, 03:36
Medlem
Citat:

Luktar Hitler här, är du ute och snubblar över Godwin's Law nu igen?
Din disclaimer/signatur är nu längre än dina meddelanden...
Citera
2006-04-24, 04:20
Bannlyst
Om jag vore ekonomiskt oberoende så skulle jag aldrig jobba med något som jag inte tyckte var intressant, och där tror jag inte att jag skiljer mig så mycket från alla andra. Visst är det en frihet att kunna arbeta med precis det man vill, när man vill, och hur mycket man vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in