• 1
  • 2
2006-04-22, 15:38
Bannlyst
Du som studerar/har studerat till civilingenjör eller liknande, hur gammal var du när du började? några för-/nackdelar med att börja direkt efter gymnasiet respektive vänta några år? Själv har jag nämligen svårt att bestämma mig berätta din historia!
Citera
2006-04-22, 15:55
Medlem
Jag började plugga till civilingengör när jag var 20år, men hoppade av efter ett halvår då jag insåg att det inte var något jag ville spendera 4 år till på.

Hur som helst så ångrar jag inte att jag började plugga, trots att det blev "fel". Det har ändå varit lärorikt och gett nya insikter. Mitt tips är att börja så snart du känner dig intresserad. Blir det fel så kan du alltid byta och du är fortfarande ung.
Citera
2006-04-22, 16:04
Medlem
luulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Pee
Du som studerar/har studerat till civilingenjör eller liknande, hur gammal var du när du började? några för-/nackdelar med att börja direkt efter gymnasiet respektive vänta några år? Själv har jag nämligen svårt att bestämma mig berätta din historia!
Jag var 21 när jag började läsa på högskola - efter ett välbehövligt uppehåll från studier. Basår -> strökurser ett år -> civilingenjör. Man behöver inte vara orolig för att man "kommer att glömma all matte" eller att andra kunskaper kanske förvisats från lagringsplatsen. Inom mitt program började man från noll. Det är bra om man i alla fall kommer ihåg + och -, annars är det lugnt.

Håller med Fazel - det viktigaste är att man är motiverad!

Vad är du rädd för?
Citera
2006-04-22, 16:17
Medlem
Spottstyvels avatar
Så här skrev jag i den andra tråden du skapade:

Jag började plugga till civilingenjör året jag fyllde 20, efter att ha gjort lumpen. Börja direkt efter gymnasiet skulle jag inte kunna tänka mig, skönt att få göra något annat ett år. Jag skulle dock lika gärna kunnat vänta ett år till. Jag tycker absolut inte att det är bråttom att börja plugga när man är 20.
Citera
2006-04-22, 16:22
Medlem
-jOE!s avatar
Jag började läsa när jag var 27. Lite sent kan tyckas, men erfarenheten jag fått genom att jobba tror jag är till stor hjälp. Läser ekonomi förövrigt.
Citera
2006-04-22, 16:23
Bannlyst
Jag har att välja på följande: jobba ytterligare ett år och spara pengar inför studierna eller att börja plugga i höst. svårt att bestämma mig... alltid bra med pengar på fickan, o andra sidan känns ett år länge! är 22 nu...
Citera
2006-04-22, 16:31
Medlem
Deannas avatar
Det skadar ingenting att vänta. Personligen märker jag av att de som börjar senare i livet (25+) ofta är mer motiverade att fullfölja sina studier. Att skaffa sig livserfarenhet och erfarenhet i arbetslivet kan kanske underlätta i många ämnen och kanske också ett väldigt bra sätt att få extrajobb under studiernas gång om man nu vill det.

Jag var själv 25 då jag började plugga på min fyraåriga utbildning, det känns som det var en perfekt ålder att börja plugga.. Jag hade varit ute i arbetslivet en vända och var verkligen sugen igen att börja plugga på universitet.. Jag känner inte att det var försent eftersom jag lär gå ut vid 29 års ålder och då har jag öve 30 år till pension..
Citera
2006-04-22, 16:51
Medlem
25 verkar vara lagom, ska glida i 2 år till
Satsar på att "stadga" mig när jag är 30 så man har hunnit gjort lite i livet och inte bara suttit och ugglat med böcker. Livserfarenhet är minst lika viktigt. Ut och res folk
Citera
2006-04-22, 21:04
Medlem
ccjjs avatar
Jag påbörjade en ingenjörsutbildning förra året vid 21 års ålder. Hoppade sedan av efter en termin, ska börja studera ekonomi istället nästa år och kommer då att vara 23. Jag tror verkligen att det är bra att ta en paus några år efter gymnasiet och jobba med vad som helst eller att resa. Men visst kan jag ibland känna att det vore skönt om jag hittat rätt ett par år tidigare.
Citera
2006-04-22, 21:09
Medlem
Jag plugga iofs inte till ingenjör men ändå:

Jag började plugga när jag var 21. Jag hade då läst lite på komvux och jobbat i 2 år. Det var väldigt skönt att slippa skolan och ta en paus, och nu när jag pluggar igen har jag verkligen användning för min lilla arbetslivserfarenhet, men även den allmänbildning som ackumulerats. Jag anser att många av de yngre som börjar direkt efter gymnasiet saknar denna allmänbildning, och hela tiden frågar läraren. Mycket störande, därför råder jag alla att ta en paus efter gymnasiet och se världen.
Citera
2006-04-22, 23:52
Medlem
Ronald Reagans avatar
Började när jag var 20
Citera
2006-04-23, 00:49
Medlem
treborhoss avatar
Jag började på ett sk Tekniskt Basår vid 18 års ålder. Nu är jag 21 år gammal och läser på ett magisterprogram i datateknik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in