• 1
  • 2
2007-02-21, 23:03
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Ideas are objects of thought, as opposed to ways of thinking about objects.

Det hr vet jag inte alls vad jag anser om. Svrt.
Jag tror att formuleringen frsker illustrera att en tanke r ngot objektivt, eget, som seglar in i ens medvetande, som barkbtar in i en pl ungefr. Till skillnad frn att medvetandet sjlv skapar sina tankar allts. Troligen r det en vink t den platonska idn om ett "id-trd" eller en "id-hund", en sorts ide-alisk, ur-id som har en egen existens och som vi kan mottaga.

Givetvis tror jag inte p sdant trams.

Jag gjorde testet, men resultatet sade mig inte s mycket. Jag befinner mig ngonstans vid Dogen eller Nagarjuna metafysiskt.

Edit: Fr skerhets skull garderar jag mig och medger villigt att jag har dlig koll p Platon, s ta inte min jmfrelse med hans idvrld s blodigt, det var mest en snabb jmfrelse.
Citera
2007-02-22, 00:38
Medlem
Inga verraskningar direkt.

Men lite knepiga frgor, fr nog gra om dem senare.

#1 William James
More information about this result. Get your selector results graphic and text links here. The most frequent top results for this selector. Read selected Books

#2 St. Thomas Aquinas
More information about this result. Get your selector results graphic and text links here. The most frequent top results for this selector. Read selected Books

#3 Aristotle

#4 John Locke

#5 John Stuart Mill
Citera
2007-02-22, 02:24
Medlem
spinoza p frsta plats, sartres p andra.. (sjlv gissade jag att jag skulle f sartre p frsta plats, men valet stod mellan ngon av dem bda..)

och det r klart mjligt att man faktiskt skulle kunna lra sig nya saker (ven om jag ocks finner platons tererinringslra vldigt plausibel), som jag ser det finns det argument fr och emot de bda stndpunkterna.. det vedertagna kriterierna fr kunskap r ju (1) att man ska tro p det, (2) man ska ha goda argument fr det (vilket verkar stdja en empirisk stndpunkt) samt (3) att det ska vara objektivt sant (vilket verkar stdja platons ider).

dock s finner jag tanken tilltalande (kanske mer p ett intuitivt/spirituellt plan, n ett logiskt) att all kunskap r kollektiv (antingen genom tererining frn idvrlden eller som ett resultat av ett kollektivt medvetande). det vill sga, att lra sig ngot r bara att pminna sig sjlv/eller uppvcka ider som redan finns/man redan har. allt det mnskligheten lrt sig genom historien r idag mjligt fr vem som helst att lra sig, det finns lagrat i ett kollektivt medvetande som vem som helst, med rtt metoder, kan ta del av (en vldigt demokratisk tanke p kunskap om jag fr uttrycka det sjlv). att jag dock vljer att tala om kollektivt medvetande istllet fr idvrld r drfr att vi idag kan f kunskap om saker som flygplan, atomers innersta bestndsdelar, konstgjorda insiminationer osv, saker som man under tex antiken aldrig kunde f kunskap om. detta verkar stdja teorin om att det inte r en konstant och ofrnderlig idvrld dr allt redan finns lagrat utan att det istllet rr sig om ett kollektivt medvetande som fr varje generation utkas.

ngra tankar kring detta?
Citera
2007-02-23, 19:30
Medlem
Slklubbarns avatar
1. Aristoteles
2. Spinoza
3. Hegel
4. Thomas av Aquino
5. William James

Inte alls vad jag trodde.
Citera
2007-02-23, 19:54
Medlem
Harry_Hallers avatar
Resultatet av det hr testet gjorde mig bde stolt och glad.

Citat:
1. Plato
2. G. W. F. Hegel
3. Martin Heidegger
4. St. Thomas Aquinas
5. Aristotle

Dessutom s vidimierar det min tro om att ingen avsevrd upptckt om livet och mnskligheten har intrffat under de senaste 2500 ren.
Citera
2007-02-24, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Resultatet av det hr testet gjorde mig bde stolt och glad.

Dessutom s vidimierar det min tro om att ingen avsevrd upptckt om livet och mnskligheten har intrffat under de senaste 2500 ren.

I second that!
Citera
2007-02-26, 20:16
Medlem
killaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller

Sanna ord min vn dock fick mitt test ett helt annat utslag. Tydligen r jag en existensialistisk empiriker med Locke och Sartre verst p min lista
Citera
2007-02-26, 20:43
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killara
Sanna ord min vn dock fick mitt test ett helt annat utslag. Tydligen r jag en existensialistisk empiriker med Locke och Sartre verst p min lista
Oroa dig inte. Allt av vikt gr att hrleda tillbaka till Platon och Aristoteles.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in