2006-05-02, 20:59
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Idén om oändlig materiell tillväxt håller på att omvandlas till det universellt accepterade målet för livet i sig. Detta är den västerländska kulturens mest spektakulära seger, som vi kanske en dag kommer att beklaga djupt. Kanske det är så att detta är en process av degeneration som hindrar människan från att leva ett gott liv. Detta tankesättet är idag ytterst levande i form av t.ex de gröna och ekologiska rörelserna, och i tråden hdavidsson, som hävdar att västerlandets hybris vad gäller "civilisation" eller materiell utveckling är själva grunden till mänsklighetens säkra marsch mot sin undergång. Drömmen om att bemästra naturen, människans ofattbara högmod, som har lett till en åtevändsgränd där naturen slår tillbaka i form av naturkatastrofer och miljöförstöring. Utvecklingen leder med andra ord till andlig fattigdom, girighet, ensamhet, samtidigt som den förstör jorden.

Idén om oändlig tillväxt är alltså inte bara vansinne utan direkt destruktiv. Ett system baserat på ständiga krav på vinster kan bara leda till katastrof, då vi trots allt lever i en värld med ändliga tillgångar...
Floskler FTW?

EDIT: Alltså istället för att bara slänga ur dig massa skitsnack vore det intressant om du förklarade varför: en bevarad natur är bra i sig, på vilket sätt ändliga resurser spelar roll vid införsel av energi och hur du skall hindra människor att göra vad som är ligger i deras natur.
Citera
2006-05-02, 21:07
Medlem
Pansarmeyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Floskler FTW?

Den liberala radarn är påkopplad och beredd att spy ut sina one-liners. Några synpunkter annars? Felaktigheter? Existentiella resonemang? Vad som helst?
Citera
2006-05-02, 23:49
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Naturresurser? Hela universum består av naturresurser!

När jag var liten så tänkte jag att det hade varit bra med en underjordisk gång hem till min kompis som bodde ett par kilometer bort. Vi gjorde ritningar och planerade jobbet.
En gång läste jag om en stor diamant som fanns i rymden. Tänk om vi kunde fånga in den. Då kunde vi dela den i småbitar som vi kunde sälja till kungar och prinsessor. Då var jag kanske 6-7 år. Med tiden lärde jag mig vad som är fantasi och vad som kan göras på riktigt.

Om du sp3tt är 6-7 år gammal så finns det hopp om att du släpper denna typen av barnsligt drömmande. Om du är gammal nog att köra moped så är det nog kört för dig. Dina chanser att få ett normalt liv med vänner och familj är mycket små. Lycka till.
Citera
2006-05-11, 15:04
Medlem
De Larges avatar
Sökte på google på "rättvisemärket" och fick endast upp en länk som var kritisk till det, alla andra basunerade stolt ut hur bra det var, det ordnades arbetarkurser i ämnet och Alice Bah är en bättre människa än oss andra.

Var även en artikel i "Örebroarn" en gratistidning som kommer ut en gång i veckan här i stan, dom ska spela fotboll med förbundna ögon för att visa hur orättvis handeln är, skulle vara skoj att fråga dom (dom har en rättvisebutik här i stan) vad dom tror att barnen som får kicken från jobbet som fotbollsmakare gör nu istället? Svaret blir nog att dom går i skolan när dom med större sannorlikhet suger av gubbar eller svälter istället, men vad gör det när några vänsteridioter här i väst skaffar sig falskt gott samvete på deras bekostnad?
Citera
2006-05-11, 16:29
Medlem
hdavidssons avatar
Var kommer er skit från. Vem är det som ni lyssnar på?
Är det styrelseordföranden i Mc Donalds eller är det huvudägaren i NIKE. Vem skapar er "logik".
Vem har fått in dessa åsikter i era skallar, att om vi inte utnyttjar dem så går det år helvete för dem. Om inte vi utnyttjar barnen så gör någon annan det.

Jag förstår att det är era egna vinstintressen som ni bevakar. Det blir ju faktiskt lägre vinster för företagen om anständiga löner måste betalas.
Men snälla sluta tro att ni gör de utnyttjade barnen en tjänst. Erkänn att ni är egoister istället.
Citera
2006-05-11, 16:42
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Vem skapar er "logik"?

Om du skrollar till första sidan i det här ämnet så hittar du en artikel av Paul Krugman, som är professor i ekonomi vid Princeton. Han underbygger sina teser med massor av empiri och forskning.

Läs hans artikel och upprepa sedan dina åsikter.
Citera
2006-05-11, 16:59
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Erkänn att ni är egoister istället.
Javisst. Jag förstår dock inte problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Om du skrollar till första sidan i det här ämnet så hittar du en artikel av Paul Krugman, som är professor i ekonomi vid Princeton. Han underbygger sina teser med massor av empiri och forskning.

Läs hans artikel och upprepa sedan dina åsikter.
Å andra sidan är Krugman långt ifrån en sund ekonom. Det är bättre att hålla sig till riktiga ekonomer som vet vad de talar om. Till exempel den här artikeln.
Citera
2006-05-11, 17:31
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Var kommer er skit från. Vem är det som ni lyssnar på?
Är det styrelseordföranden i Mc Donalds eller är det huvudägaren i NIKE. Vem skapar er "logik".
Vem har fått in dessa åsikter i era skallar, att om vi inte utnyttjar dem så går det år helvete för dem. Om inte vi utnyttjar barnen så gör någon annan det.

Jag förstår att det är era egna vinstintressen som ni bevakar. Det blir ju faktiskt lägre vinster för företagen om anständiga löner måste betalas.
Men snälla sluta tro att ni gör de utnyttjade barnen en tjänst. Erkänn att ni är egoister istället.

Vem jag lyssnat på? Jag har skapat mig en egen uppfattning genom kritiskt tänkande.
Men berätta för mig vad barnen som sydde fotbollar gör nu?

EDIT: Inget svar än, om fair-trade-systemet generar pengar till barnens skolgång så är det ju en bra sak, men det kan jag väl inte tänka mig att det gör va?
Citera
2006-05-11, 17:53
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Å andra sidan är Krugman långt ifrån en sund ekonom.

Nja, att han är avskydd av den nyliberala tankesmedjan Ludwig von Mises Institute (som du länkade till) borde snarare göra honom mer trovärdig i vänsterns och hdavidssons ögon. :)
Citera
2006-05-14, 13:43
Medlem
De Larges avatar
http://www.na.se/artikel.asp?intId=1002191

Här berättas det hur hemskt barnen har det som syr fotbollar, men inte ett ord om vad som händer när fabriken dom jobbar på läggs ner. Kan sånna här människor bara tänka i ett steg?

Låter ungefär som att om vi kör ut alla uteliggare i skogen där man slipper se dom så har vi inga hemlösa längre.
Citera
2009-11-05, 14:18
Medlem
Intressant tråd

Meningen med just Fair Trade är inte att stänga ner produktion utan att ställa om den. Om man går med på att sköta produktionen på ett sätt som efterföljer Fair Trades kriterier ex. inget barnarbete och skälig lön så blir man Fair Trade certifierad. Man får då en garanti för att man alltid kan sälja sin vara till ett bra pris. Man får också en premie som ska satsas på att utveckla det lokala samhället.

Med just Fair Trade har jag svårt att se några större problem men däremot om man gör som beskrivs i trådstarten. Att man tvingar fabriker eller produktion att stänga ner utan att erbjuda att alternativ och på så sätt tvingar in personer i kriminalitet.

Och att barn arbetar är inget som per automatik är dåligt och det är dessutom vanligt i Sverige. Det är till och med komunerna som är en av dom vanligaste arbetsgivarna.
Citera
2009-11-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Nej gud förlåte oss om barnarbete skulle förbjudas och profiten per arbetad timme skulle sjunka med några procent. Att du talar om att höja levnadsstandarden till en dräglig nivå som 'krav från västerländska byråkrater' är tämligen smaklöst .

Poängen med att avskaffa barnarbete, vilket du häpnadsväckande nog verkar vara emot, är att ge barnen en chans att få en utbildning och därmed en äkta chans att ta sig ut från fattigdomen.

vad för sorts utbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in