• 1
  • 2
2006-04-20, 21:25
Medlem
spöardigs avatar
jag går i 3an nu och ska på studiebesök på ab. läraren har sagt att vi skulle få en fri frågastund och då skulle jag värkligen vilja ställa dem mot väggen. En fråga som jag hade tänkte ställ är "det står på eran hemsida att ni får 2 miljoner nya medlemmar varje dag (!) hur går det ihop med att endast finns 9 miljoner inv. i svergie, ni jobbar ju med journalistik så måste ju vara källkritska osv blallalalbalabla"
finns det mer fråga man kan ställa för att få dem att börja svettas =P
Citera
2006-04-20, 21:27
Medlem
skgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spöardig
jag går i 3an nu och ska på studiebesök på ab. läraren har sagt att vi skulle få en fri frågastund och då skulle jag värkligen vilja ställa dem mot väggen. En fråga som jag hade tänkte ställ är "det står på eran hemsida att ni får 2 miljoner nya medlemmar varje dag (!) hur går det ihop med att endast finns 9 miljoner inv. i svergie, ni jobbar ju med journalistik så måste ju vara källkritska osv blallalalbalabla"

Hmm.. kan du skicka länk till var det står att de får 2 miljoner nya medlemmar varje dag? Hittar inte..
Citera
2006-04-20, 21:27
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Var står det?
Citera
2006-04-20, 21:43
Bannlyst
Fråga om de anställda på tidningen skall ta ställning till om en publicering skall göras eller inte med bakgrund till hur en person kan uppfatta publiceringen och hur detta skiljer sig mot självcensur.
Citera
2006-04-20, 22:56
Medlem
johnny_viciouss avatar
frågor som rör deras inställning till rapporteringen om invandrarrelaterade brott och gärningsmän samt anna sjödin-skandalen bör ju vara av intresse..
Citera
2006-04-20, 23:21
Medlem
spöardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironikern
Fråga om de anställda på tidningen skall ta ställning till om en publicering skall göras eller inte med bakgrund till hur en person kan uppfatta publiceringen och hur detta skiljer sig mot självcensur.

var inte riktigt med på vad du menade ;]

jag misstolka det där med 2 miljoner nya medlemmar. det var 2 miljoner besökare, http://annonswebb.aftonbladet.se/sid...dor.php?aid=88

när jag leta efter siffrorna så hitta jag detta:
"Politiskt är Aftonbladet oberoende socialdemokratisk, vilket återspeglas på ledarsidan och i viss mån på kultursidorna. Dessa avdelningar leds av en politisk chefredaktör"

http://koncernen.aftonbladet.se/sido...idor.php?aid=2

för mig kan man inte vara oberoende socialdemokratisk, men men...
Citera
2006-04-20, 23:54
Medlem
MrSandmans avatar
Citat:
för mig kan man inte vara oberoende socialdemokratisk, men men...

Jag försvarar absolut inte aftonbladet nu, och jag tvivlar oxå på att de är så oberoende - av flera skäl. Men socialdemokrati är ju en ideologi. Partiet heter Sveriges Socialdemokratiska Arbetareparti. Well, en snabbförklaring iaf. Diskussionen om det hör hemma i en annan del av fourmet.

Fråga om de har ngn som helst policy för hur missvisande löpsedlar och rubriker får vara. Eller hur mkt spelrum de tillåter för möjliga dubbeltolkningar, om ni försår vad jag menar. Kommer naturligtvis inte på ngt exempel nu. Men det borde inte vara så svårt att bara slå upp morgondagens tidning och hitta ett exempel.
Citera
2006-04-21, 00:12
Medlem
spöardigs avatar
nu när jag läst lite om deras policy blir jag bara sur. läs http://koncernen.aftonbladet.se/sido...dor.php?aid=17 så förstår ni vad jag menar.
de står att de är " oberoende socialdemokratisk " och socialdemokratin är en ideologi. sen skriver de under redaktionell policy att: "inga lojalitetsband, vare sig till ägare, IDELOGIER, annonsörer eller samarbetspartners, får hindra aftonbladet att skildra verkligheten så ärligt det står i mänsklig makt."

Nu får jag inte ihop det, är jag ut och cyklar eller är aftonbladet det?
Citera
2006-04-21, 00:31
Medlem
Citat:
nu när jag läst lite om deras policy blir jag bara sur. läs http://koncernen.aftonbladet.se/sido...dor.php?aid=17 så förstår ni vad jag menar.
de står att de är " oberoende socialdemokratisk " och socialdemokratin är en ideologi. sen skriver de under redaktionell policy att: "inga lojalitetsband, vare sig till ägare, IDELOGIER, annonsörer eller samarbetspartners, får hindra aftonbladet att skildra verkligheten så ärligt det står i mänsklig makt."

Märkligt. Hur kan man vara oberoende och socialdemokratisk samtidigt? Även om det är en felskrivning och innebörden kanske är "oberoende socialdemokratin" så är det pinsamt. Fråga dem vad de menar.
Citera
2006-04-21, 00:36
Medlem
MrSandmans avatar
Skulle kunna tänka mig att de menar att även fast de har den ideologi som de har, så ska inte det hindra dem från att granska t.ex. sossar och andra socialdemokrater.

Men där har du ju ett perfekt upplägg för frågeställning.
Citera
2006-04-21, 00:44
Medlem
Det är väl inte så märkligt, de är socialdemokratiska men har ändå som mål att framföra nyheterna så nära verkligheten det går trots detta. Detta är alltså deras skrivna policy, hur det är i praktiken får väl var en tolka som de vill.

Edit: Äsch MrSandman hann före
Citera
2006-04-21, 00:47
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:

Det är en jävligt stor skillnad på en tidnings poltiska färg som avspeglas på ledarsidorna och dess redaktionella material.

Citat:
Märkligt. Hur kan man vara oberoende och socialdemokratisk samtidigt? Även om det är en felskrivning och innebörden kanske är "oberoende socialdemokratin" så är det pinsamt. Fråga dem vad de menar.

Det finns redan förklarat att socialdemokrati är en IDEOLOGI. Inte ett parti.

Citat:
Fråga om de har ngn som helst policy för hur missvisande löpsedlar och rubriker får vara. Eller hur mkt spelrum de tillåter för möjliga dubbeltolkningar, om ni försår vad jag menar. Kommer naturligtvis inte på ngt exempel nu. Men det borde inte vara så svårt att bara slå upp morgondagens tidning och hitta ett exempel.

AB, precis som alla andra journalister i Sverige försöker följa de fastslagna
publiceringsreglerna. http://www.sjf.se/portal/page?_pagei..._schema=PORTAL
Att de sedan har för vana att pusha gränserna så långt det går är en annan femma. Det kan du gott fråga om.

Citat:

Det är inte "de anställdas" jobb. Det ska ansvarig utgivare ta ställning till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in