• 1
  • 2
2006-04-20, 18:28
Medlem
attackks avatar
Som sagt, vad hände med den?

Husmanskosten var ju från början billig, nyttig och framförallt god mat. Idag har det blivit nästan det omvända. Husmanskosten är en vanligt förekommande inslag i div. rikemansfamiljer, men nästan ingen jag känner som lever på budget gör rotmos och fläsklägg i hemmet. Den serveras ofta på dyra krogar, och dem billigaste restaurangerna serverar hellre thaimat och kebab. Vad hände med den syltan, där man kunde få husmans för ett lågt pris? Och varför försvann den ur hemmen?

Jag tycker att det är förjävla tråkigt. Ska mina framtida knoddar behöva växa upp på typ, ruccolla, mozzarella och baba ganoush?

Vår egen matkultur däremot, den börjar sakta försvinna..
Citera
2006-04-20, 18:52
Medlem
von Schmerzs avatar
Själv sitter jag i alla fall och mumsar på isterband och gräddstuvade rotsaker. Inte fy skam direkt.

Anledningen till att många ratar husmanskosten är nog att den dels tar en stund att laga, och att den kan vara riktigt jävla tråkig om den är dåligt tillagad. Tänk bara på skolans försök till matlagning, många associerar nog husman till seg kalops, sönderkokt torsk och potatis där stärkelsen börjat fälla ut. Klart då att den utländska maten som är lättare att få ätbar, även om man gör det snabbt blir populär.

Att restauranger övervägande säljer utländsk mat nuförtiden beror nog mest på att det är utlänningar som driver dem.
Citera
2006-04-20, 19:33
Medlem
Den tar ofta tid och det saknar man mer och mer i dagens samhälle. Numera jobbar kvinnan också ofta heltid. Sedan är den väl inte överdrivet nyttig generellt om man är stillasittande, däremot var den ju väldigt energirik och bra för folk som jobbade hårt.
Citera
2006-04-20, 22:29
Medlem
stRs avatar
Ja det är trist och det har väl mycket med bantningshysterin och stressen att göra.

Jag håller kosten och då blir det svårt med husmanskost, men ringer far och har en stek i ugnen eller köttbullar i pannan med en gräddsås på spisen och potäter i kastrullen, då tar sig herr stR en ätardag
Självklart ska det avnjutas med hemmakokt lingonsylt och saltgurka.

Broccoli gratäng är galet gott.
Pytt i panna.
Lasagne har ju också blivit husmanskost, det är grejer det
Citera
2006-04-21, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Den tar ofta tid och det saknar man mer och mer i dagens samhälle. Numera jobbar kvinnan också ofta heltid. Sedan är den väl inte överdrivet nyttig generellt om man är stillasittande, däremot var den ju väldigt energirik och bra för folk som jobbade hårt.

till skillnad från i gamla dager er rotmos och potatis ju ochså en sort garniture, där proteinet spelar huvudrollen. man kann egentligen inte säga att de moderna trendrestauranter serverer äkta husmanskost

och sannt är det, att husmanskost är långsam mat. väl ägnad för weekenden, men på vardager finns det inte tid.
Citera
2006-04-21, 10:39
Medlem
Seamus Costellos avatar
Det behövs kockar som vågar förnya den. Kolla runt i världen. Att våga använda klassiska råvaror och förena det med influenser från hela världen borde kunna betyda att folk börjar prata om Det Nya Svenska Köket. Tyvärr står våra kända kockar och staplar strömmingsflundror i torn längst ut på ett hörn av en knäckemacka... Oj vad spännande! När dom kunde göra Strömming Teriyaki eller nåt annat...
Citera
2006-04-21, 15:56
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagen
och sannt är det, att husmanskost är långsam mat. väl ägnad för weekenden, men på vardager finns det inte tid.

Lagar alltid husmanskost även på vardagar. Att den är långsam kan jag inte hålla med om direkt. visserligen beror det på vad man lagar, men överlag så går det snabbt även med husmanskost.
Citera
2006-04-21, 19:49
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag försöker, när jag har tid, att laga husmanskost. Men som sagt, tidskrävande att göra och ett kasst rykte på grund av skolmaten. Tyvärr.

On the same subject: Ingen som vet en sida med recept på klassisk husmanskost?
Citera
2006-04-21, 20:05
Medlem
pentrys avatar
Vet ej var du bor attackk, men känner delvis igen mig i det du skriver. Under min tid i Malmö lös ställen med husmankost med sin frånvaro. Kommer ursprungligen från Östersund och har nu även flyttat tillbaka. Här finns det fortfarande många bra ställen som kan servera bra husmanskost till vettiga priser. Själv kommer jag från ett hem där, som exemplet du nämnde, rotmos och fläsklägg och annan vällagad god husmanskost dominerar. Husmanskost må vara på på tillbakagång i trendiga storstäder, dock inte i Norrland! Måste dock påpeka att jag är en allätare som prövar allt och har ett brett spektra gällande goda matupplevelser från alla delar av världen. Ombyte förnöjer! Tycker bara att det är tråkigt om den genuina svenska husmanskosten måste ge vika inför rådande mattrender som dyker upp varje kvart, vilket till stor del håller på att ske.....
Citera
2006-04-21, 20:13
Medlem
Jag gjorde bara för några dagar sedan paltbröd med fläsk och vit sås, det smakade mumma
Det är synd och skam att den yngre generationen (som mina barn) inte förstår att uppskatta dessa delikatesser
Nej det ska vara pizza, hamburgare, tacos m.m. fast det kan iofs smaka bra det också
Citera
2006-04-21, 20:41
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athena
Jag gjorde bara för några dagar sedan paltbröd med fläsk och vit sås, det smakade mumma
Det är synd och skam att den yngre generationen (som mina barn) inte förstår att uppskatta dessa delikatesser
Nej det ska vara pizza, hamburgare, tacos m.m. fast det kan iofs smaka bra det också

Tror att detta gäller alla barn, oberoende av vad som serveras hemma. Pizza, hamburgare och annan så kallad skräpmat är alltid favoriter hos barn. Så har det också till viss del varit för mej (och självklart är ibland fortfarande). När man blivit något äldre har man dock hittat tillbaka till den mat mamma (och för den delen mormor och farmor) lagade och uppskattar den fullt ut. Fortsätt att laga bra husman till dina barn och du skall se att dom kommer att hitta tillbaka till den när de blir äldre!
Citera
2006-04-21, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Tror att detta gäller alla barn, oberoende av vad som serveras hemma. Pizza, hamburgare och annan så kallad skräpmat är alltid favoriter hos barn. Så har det också till viss del varit för mej (och självklart är ibland fortfarande). När man blivit något äldre har man dock hittat tillbaka till den mat mamma (och för den delen mormor och farmor) lagade och uppskattar den fullt ut. Fortsätt att laga bra husman till dina barn och du skall se att dom kommer att hitta tillbaka till den när de blir äldre!
Jag ska sent glömma när jag för förta gången bjöd mina barn på paltbröd med fläsk och tvingade min dotter att provsmaka, hon grät
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in