Jag är, från början från södra södra sverige, men bor nu som student i Umeå och har några spön i källaren.
Allmänt bara, var i närheten (gärna i) Umeå kan jag fiska, vilka fiskar kan jag förvänta mig och vad bör jag fiska med, är väldigt nybörjare så alla tips välkomnas!
Är inte från Umeå själv så jag har ingen egen erfarenhet av fisket där, men kan bjuda på en länk med info om fisket runt Umeå, den kan ju komma till användning.
Gå till umeå turistinformation på renmarkstorget. Fråga där efter en gratis broschyr som heter Fiske i Umeå. Den tar upp allt. Bra vatten i Umeå kommun, vilken fisk det finns, hur mycket, pris på fiskekort osv.
Nydalasjön har ett schysst aborrfiske nu på våren efter islossning, och vill du ha tretusen halvkilosgäddor så är det bara att ställa sig och kasta från Kinabron. Umeälven rymmer id, dete fisket är snart aktuellt så fort leken kommer igång. Du kan meta abborre från stenpiren i Gimonäs.
Sedan beror det väl iofs på vilka arter du är ute efter, och i vilken storlek.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!