2014-03-31, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllan92
Stämmer bra att det är en sandsilo - en väldigt liten sådan. Hmm undra vem som öppnade den

Ett tips, när ni ändå är i de där trakterna, Kolla berget "bakom" Ättetorpskyrkan. För en sisådär 25 år sedan var jag o sprang där och hittade ett lätt förfallet inslag + någon form av "betong-kub" på hjässan.

Eftersom det var ett tag sen så är det lite svårt att peka ut exakta koordinater, men man borde möjligen kunna se spår av det om man går utmed bergssidan (utmed ättetorpsvägen)
Citera
2014-04-03, 18:17
Medlem
Hyllan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Ett tips, när ni ändå är i de där trakterna, Kolla berget "bakom" Ättetorpskyrkan. För en sisådär 25 år sedan var jag o sprang där och hittade ett lätt förfallet inslag + någon form av "betong-kub" på hjässan.

Eftersom det var ett tag sen så är det lite svårt att peka ut exakta koordinater, men man borde möjligen kunna se spår av det om man går utmed bergssidan (utmed ättetorpsvägen)

Har fått uppgifter ang det med, ska ha funnits ett skyddsrum där (inte säker) nått är det där iaf.
Jag har gått och kollat där 1 gång men hade lite bråttom på ärende just då och la kanske bara ca 20min på det och då hittade jag inget, men det blir och åka dit och springa där till man hittar det. Synd att det är så mycket hus i närhet bara...
Citera
2014-04-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicko91
<br /><br />om du får reda på nått spännande om de så kan du ju PMa mig

Absolut, ska ut på söndag och kolla läget lite på vikbolandet och krokek sidan.
Citera
2014-04-04, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllan92
Synd att det är så mycket hus i närhet bara...
Mina, lätt diffusa, minnesbilder är att vi gick över vägen ungefär där Ättetorpsvägen svänger in mot själva bostadsområdet (Lat N 58° 40′ 17″Lon E 16° 10′ 27″)
Går man in i "skogen" där, rakt in mot berget så borde man kunna gå utmed "foten" av berget utan att väcka för mycket uppmärksamhet.

Inslaget var en sprängd "fåra" in i bergssidan som sedan svängde 90 grader där den gick in i berget så att säga. Där satt även nån form av ventilations "skorsten". OM det är plomberat så borde man i vart fall se nån form av spår i naturen. I vart fall borde man kunna se resterna av det som fanns på hjässan
Citera
2014-04-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Inte en aning. Jag har inte tidningen. Jag bara hörde det från någon...

JAPP det gör dom=) Det stod i ridningen når det var massa snö en vinter
Citera
2014-04-14, 00:21
Medlem
Är det någon som är påläst angående platsen där "draken" var? Den är fortfarande starkt SO, vad är det för något där nu? Ja har många frågetecken som ev kan tas på pm om nån vet och vill upplysa mej om det.
Citera
2014-04-14, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bj81
Den är fortfarande starkt SO, vad är det för något där nu?

Grejen med SO är ju att objektet är lite hemligt. Oftast är det känt ATT det är nånting på en plats men exakt VAD det är och vilken roll det har är det man vill hålla hemligt.

Med lite logiskt tänkande och kanske ett besök på platsen kan man dock rätt snabbt klura ut vad som finns där....
Citera
2014-04-14, 20:03
Medlem
Svedjebondens avatar
Citat:
Är det någon som är påläst angående platsen där "draken" var? Den är fortfarande starkt SO, vad är det för något där nu? Ja har många frågetecken som ev kan tas på pm om nån vet och vill upplysa mej om det.

Citat:
Grejen med SO är ju att objektet är lite hemligt. Oftast är det känt ATT det är nånting på en plats men exakt VAD det är och vilken roll det har är det man vill hålla hemligt.

Med lite logiskt tänkande och kanske ett besök på platsen kan man dock rätt snabbt klura ut vad som finns där....

Drake ? Finns det annat än grävlingar, vesslor och hökar i Peking??
Citera
2014-04-14, 22:55
Medlem
Citat:

Jo ja vet SO:s innebörd Va ja menar är att jag har varit på platsen flera ggr, och den är allt annant än nerlagd som man kan läsa om "1978"
Det ska ha varit 4 st radar på platsen då, men nu finns det en kvar. vad är det för typ av radar?
Citera
2014-04-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svedjebonden
Drake ? Finns det annat än grävlingar, vesslor och hökar i Peking??
Ja Det fanns en Drake och en Kricka med + säkert nåt mer djur (känns som det borde funnits mer saker i trakten)

Citat:
Det ska ha varit 4 st radar på platsen då, men nu finns det en kvar. vad är det för typ av radar?

Om du varit på platsen så har du säkerligen sett den Har du INTE sett den beror det på att du var där vid fel tillfälle. Utifrån det så kan du säkert med lite kreativt googlande klura ut vilken typ som finns där i dagsläget (finns bara en att välja på)

Sen hur många som fanns på platsen tidigare är jag tveksam till. vad jag vet fanns det bara en PS08 + eventuellt en höjdradar som komplement. Sen kan det möjligen funnits en äldre station där innan och nånting tillfälligt innan nuvarande sattes dit.
Citera
2014-04-16, 09:25
Medlem
Gurkketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Ser ingen väg till hjässan så jag har svårt att få det till sandsilo även om läget helt klart får en att tänka på sandsilo.
Sandsilo
Citera
2014-04-16, 09:33
Medlem
Gurkketchups avatar
Citat:
Jo ja vet SO:s innebörd Va ja menar är att jag har varit på platsen flera ggr, och den är allt annant än nerlagd som man kan läsa om "1978"
Anläggningen var en ps08 radar, idag ombyggd till en PS 860-T spaningsradar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in