2006-04-17, 22:36
Bannlyst
Bör man äta ex. ris och fisk som stått framme 12 timmar i kastrull med lock på?
Citera
2006-04-17, 23:16
Medlem
TrhYs avatar
Ja.
Citera
2006-04-20, 06:39
Medlem
L.Skugges avatar
Dig skulle jag råda att äta ostron som legat i solen i 3 veckor.
Alla andra skulle jag be lukta på maten först.
Citera
2006-04-20, 10:00
Medlem
Dejads avatar
Ris är inte bra att äta om det inte kylts ner fort.
Jag skulle nog hetta upp det bra om jag skulle äta det och gärna koka nytt ris om jag hade tid annars äta grytan och bröd. Fast bara bröd är nog bra..

Vad du får tänka på är om du har kontaminerat maten. Har du lock på så svalnar det långsammare vilket gör att temperaturen håller sig i den "farliga" zonen längre. Mellan 10 och 50 grader trivs bakerier och mellan 30-40 grader älskar odm det. Säg att du har lagat maten och sen lägger lock på då kommer det nog att vara 30-40 grader i kring en timme och det kommer aldrig att sjunka under rumpsteperatur så har du då låtit några bakterier slinka med när du lagade maten har dom en riktigt fin grogrund. Ris kan innehålla listeria bakterier och dom bildar sporer som gör att du inte kan koka bort dom.

Men förmodligen är det bara att äta. Beror ju lite på vad som är i grytan med. Färska örter typ bladpersilja, dill, gräslök (dvs saker som kan ha varit i kontakt med jord nyligen) är ju ingen hitt att låta vara varmt länge...
Citera
2006-04-20, 11:40
Medlem
glyos avatar
Det skulle jag nog avråda dig från
Citera
2006-04-20, 12:02
Medlem
OliTs avatar
Det brukar inte vara någon större fara om man har en väl fungerande mage, men för att vara på den säkra sidan bör allt som ska ätas senare kylas ner snabbt.
Citera
2006-04-21, 20:02
Medlem
tapirs avatar
Öhm, man kan härda magen mer än man tror, varsej det är bakterier från mellanöstern, halvgammal mat eller fibrer, Du kanske får ränneskita ett par gånger, men sen är det lugnt!
Citera
2006-04-22, 08:30
Medlem
jo precis, 3-4 dagar kan man lata maten sta framme i rumstemperatur.
bara lukta pa maten luktar det bra sa gor det fint att kaka med.
Citera
2006-04-22, 11:40
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
jo precis, 3-4 dagar kan man lata maten sta framme i rumstemperatur.
bara lukta pa maten luktar det bra sa gor det fint att kaka med.
Nu hoppas jag du inte är seriös.
Citera
2006-04-23, 04:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.Skugge
Dig skulle jag råda att äta ostron som legat i solen i 3 veckor.
Alla andra skulle jag be lukta på maten först.
Du får prova först.

Men du skriver ju ständigt till mig istället för att filtrera, vem ska du häckla då med din hatkärlek?
Citera
2006-04-24, 23:32
Medlem
Hoffmeisters avatar
Käk som står framme mellan 5 och 63 grader är bakterie paradis. Och man åker nog på en fin magsjuka och man trycker i sig sånt.

Smittad mat behöver inte lukta och se sämmre ut, kan fortfarande se och lukta gott.
Citera
2006-04-25, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffmeister
Käk som står framme mellan 5 och 63 grader är bakterie paradis. Och man åker nog på en fin magsjuka och man trycker i sig sånt.

Smittad mat behöver inte lukta och se sämmre ut, kan fortfarande se och lukta gott.

Jag har ätit mycket suspekt mat i mina dagar, även sånt som jag har glömt på diskbänken över natten slinker utan problem ner nästa dag efter uppvärmning. Har också ofta ätit mat som blivit uppvärmd 3-4 gånger.

Under alla mina år har jag blivit magsjuk EN gång, vilket skedde i grekland för sisådär 8-9 år sedan.

Jag tror att de flesta människors problem ligger i att de är alldeles för noga med vad de stoppar i sig. Magen blir bara känsligare ju mer rädd du är för att få i dig bakterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in