2006-04-16, 18:07
Bannlyst
Russia pledges urgent financial assistance to Hamas-led Palestinian government
http://ca.news.yahoo.com/s/15042006/2/world-russia-pledges-urgent-financial-assistance-hamas-led-palestinian-government.html
------------------------------------
Ryssland är inte förtjust i Hamas, speciellt med tanke på Hamas stöd till Tjetjenterroristerna. Lika lite är dom förtjusta i fienderna Israel. Det klassiska, min fiendes fiende är min vän (åtminstone tillfäligt )
Putin försökte ju ge Palestinierna nyligen avancerade Rysska vapen. Israel blev som galna, och sa att dom skulle attackera dom Rysska sändningarna. Det var nära att Ryssarna skickade vapnen. Men den ekonomiska hjälpen kan Israel inte förhindra, hur gärna dom än vill.
Citera
2006-04-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiJobbare
Russia pledges urgent financial assistance to Hamas-led Palestinian government
http://ca.news.yahoo.com/s/15042006/2/world-russia-pledges-urgent-financial-assistance-hamas-led-palestinian-government.html
------------------------------------
Ryssland är inte förtjust i Hamas, speciellt med tanke på Hamas stöd till Tjetjenterroristerna. Lika lite är dom förtjusta i fienderna Israel. Det klassiska, min fiendes fiende är min vän (åtminstone tillfäligt )
Putin försökte ju ge Palestinierna nyligen avancerade Rysska vapen. Israel blev som galna, och sa att dom skulle attackera dom Rysska sändningarna. Det var nära att Ryssarna skickade vapnen. Men den ekonomiska hjälpen kan Israel inte förhindra, hur gärna dom än vill.
Jag förstår verkligen inte varför Ryssland ger hjälp till Hamas. Ryssland är ju judestyrt.
Citera
2006-04-16, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krucifix
Jag förstår verkligen inte varför Ryssland ger hjälp till Hamas. Ryssland är ju judestyrt.

Mycket är judestyrt i Ryssland. Men Rysska duman har en viss makt, och Putin är inte lika förädisk som Jeltsin var.
Citera
2006-04-16, 19:18
Bannlyst
Och idag medgav Iran att man stödjer Hamas med 380 miljoner

Sedan har väl Ryssland sålt en satans massa vapen till Iran med?

Triangeldrama med Iran, Ryssland och Palestina?
Citera
2006-04-16, 19:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Alla antiliberala krafter förenar sig mot mot allt som är liberalt.
-A Moeller van den Bruck
Citera
2006-04-16, 20:09
Medlem
SajberSunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Och idag medgav Iran att man stödjer Hamas med 380 miljoner

Sedan har väl Ryssland sålt en satans massa vapen till Iran med?

Triangeldrama med Iran, Ryssland och Palestina?
Med tanke på Irans pågående urananrikningsfiffel,
kanske dags för Palestina att utveckla sin egen atombomb,
i maktbalansens namn?

Argument: "Israel har ju, varför får inte vi?"

Det skulle kunna bli världshistoriens första fällning
av atombomb från helikopter. Några flygplan har
dom inte, tror jag.
Citera
2006-04-16, 20:42
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SajberSune
Med tanke på Irans pågående urananrikningsfiffel,
kanske dags för Palestina att utveckla sin egen atombomb,
i maktbalansens namn?

Argument: "Israel har ju, varför får inte vi?"

Det skulle kunna bli världshistoriens första fällning
av atombomb från helikopter. Några flygplan har
dom inte, tror jag.
Ja, svara på din egen fråga: Varför får Israel inneha atombomber men inte Palestina?
Citera
2006-04-16, 20:57
Bannlyst
Sen kan Iran nog ochså bidra med ett par självmordsbombare om palestinierna skulle få slut på dem med. De har ju 40-50.000 som är redo
Citera
2006-04-16, 21:12
Medlem
Palestine:GNI per capita: US $1,120 (World Bank, 2005)
Israel:GNI per capita: US $17,380 (World Bank, 2005)

dvs. Israel är 15 ggr rikare än deras kära granne...

(http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/country_profiles/803257.stm)

Kanske därför att landets infrastruktur&ekonomi är uppåt väggarna? Skulle inte EU i nåt skede skicka pengar dit åxå?
Citera
2006-04-16, 21:41
Medlem
SajberSunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princan
Ja, svara på din egen fråga: Varför får Israel inneha atombomber men inte Palestina?
Dom har bevisligen det sans och ansvar som följer på ett sådant innehav. Även om jag personligen helst skulle se att dom inte hade atomvapen. Eftersom du vill diskutera på det planet infinner sig följande motfråga:

Anser du det trovärdigt att samma ansvar skulle kunna förväntas av Palestina?
Citera
2006-04-16, 22:12
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Varför får Israel inneha atombomber men inte Palestina?

En stat som inte ens kan upprätthålla lag och ordning på sitt eget territorium ska inte ha atombomber. Punkt.

Därmed inte sagt att muslimska länder inte får ha atombomber, bara att Palestina tillsvidare inte bör ha det.

Citat:
Och idag medgav Iran att man stödjer Hamas med 380 miljoner. Sedan har väl Ryssland sålt en satans massa vapen till Iran med?

Stämmer på båda punkterna, men det ska ses mot bakgrund av att USA och Europa har strypt sitt bistånd till Palestina efter Hamas seger i valet. Vad gäller den ryska vapenförsäljningen så lyfte USA vapenembargot mot Irans grannland Pakistan efter 9/11, och ryssarna är lika missnöjda som Iran med den amerikanska närvaron i Centralasien. Klassisk balanspolitik alltså.

Citat:

Nja. Flera av oligarkerna är judar, men de befinner sig ju inte precis på uppåtgående just nu. Även premiärministern är jude, men hans makt är inte i närheten av presidentens. (För mer info se List of Russian Jews)

Dessutom finns det en stark antisemitism i Ryssland ända sedan tsartiden. Det är ingen slump att mer än en miljon ryska judar har emigrerat till Israel sedan murens fall.
Citera
2006-04-16, 22:34
Medlem
De Larges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princan

Varför får inte hells angels ha vapen när polisen får det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in