Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-06-27, 20:16
  #25
Medlem
Arepos avatar
Efter att ha tagit del av åtskilliga hyllningar och höjanden till skyarna bestämde jag mig till slut för att bilda mig en egen uppfattning om denne, för mig hittills obekante, rumän. Jag beslutade mig för att läsa Nostalgia eftersom den tydligen anses vara en bra ingång till C:s författarskap och än det ena, än det andra...

Det må vara jag som är imbecill – och om så är fallet ser jag mig gladeligen tillrättavisad! – men jag kan inte för mitt liv förstå den oerhörda storheten i den här boken. Jag anser kort sagt att den är ganska ojämn. Visst, somliga bitar är klart bra, exempelvis den inledande delen om roulettespelaren. Andra bitar, som visserligen också har sina kvaliteter, urartar i vad som inte verkar vara så mycket mer än svulstiga svärmerier för det egna skrivandet (jag tänker här bl.a. på berättelsen om de lekande flickorna och den om orgelbyggaren).

Har jag fullkomligt fel? Är hans andra saker bättre?
Citera
2015-06-28, 05:11
  #26
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Efter att ha tagit del av åtskilliga hyllningar och höjanden till skyarna bestämde jag mig till slut för att bilda mig en egen uppfattning om denne, för mig hittills obekante, rumän. Jag beslutade mig för att läsa Nostalgia eftersom den tydligen anses vara en bra ingång till C:s författarskap och än det ena, än det andra...

Det må vara jag som är imbecill – och om så är fallet ser jag mig gladeligen tillrättavisad! – men jag kan inte för mitt liv förstå den oerhörda storheten i den här boken. Jag anser kort sagt att den är ganska ojämn. Visst, somliga bitar är klart bra, exempelvis den inledande delen om roulettespelaren. Andra bitar, som visserligen också har sina kvaliteter, urartar i vad som inte verkar vara så mycket mer än svulstiga svärmerier för det egna skrivandet (jag tänker här bl.a. på berättelsen om de lekande flickorna och den om orgelbyggaren).

Har jag fullkomligt fel? Är hans andra saker bättre?

Är för sjuk för att skriva ett motiverat inlägg, men det är skönt att läsa en kritisk kommentar om MC här på Flashback. Karln är en substanslös bluff.
Citera
2018-04-23, 16:31
  #27
Medlem
NoTruces avatar
Någon som läst hans dagbok och i så fall har något att säga om den?
Citera
2018-04-23, 16:46
  #28
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Någon som läst hans dagbok och i så fall har något att säga om den?

Ja, dessvärre, det sämsta jag läst av en känd författare. Självupptagen smörja om drömmar, pulverkaffe och om att han vill ha Nobelpriset. Det finns inga andra personer beskrivna med den minsta inlevelse. Denne ohängde tölp lider av själslig elefantiasis. Möjligen kan dagboken ha ett intresse för den patologiskt intresserade; en vanlig hederlig läsare har inget att hämta i den här sörjan-
Citera
2018-04-23, 17:01
  #29
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Ja, dessvärre, det sämsta jag läst av en känd författare. Självupptagen smörja om drömmar, pulverkaffe och om att han vill ha Nobelpriset. Det finns inga andra personer beskrivna med den minsta inlevelse. Denne ohängde tölp lider av själslig elefantiasis. Möjligen kan dagboken ha ett intresse för den patologiskt intresserade; en vanlig hederlig läsare har inget att hämta i den här sörjan-

Men gillade du dagboken eller inte?
Citera
2020-07-30, 21:26
  #30
Medlem
Frescas avatar
Snubblade precis över denna omtalade författare och de som har läst honom ger honom goda betyg. Det verkar som att Nostalgi är slut överallt och nyutgåvan kommer bara ut nästa vår. Hans senaste verk Solenoid på 800s kanske är lite väl mycket som en introduktion till Mircea. Eller vad säger ni som läst den?
Citera
2020-07-30, 21:48
  #31
Medlem
Detevigaavigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresca
Snubblade precis över denna omtalade författare och de som har läst honom ger honom goda betyg. Det verkar som att Nostalgi är slut överallt och nyutgåvan kommer bara ut nästa vår. Hans senaste verk Solenoid på 800s kanske är lite väl mycket som en introduktion till Mircea. Eller vad säger ni som läst den?
Solenoid är en rikgit bra bok tycker jag. Läste aldrig ut den för jag lånade från bibblan men ska lätt låna om den och ta igenom mig hela boken. Tyckte den var strålande
Citera
2020-07-30, 22:17
  #32
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresca
Snubblade precis över denna omtalade författare och de som har läst honom ger honom goda betyg. Det verkar som att Nostalgi är slut överallt och nyutgåvan kommer bara ut nästa vår. Hans senaste verk Solenoid på 800s kanske är lite väl mycket som en introduktion till Mircea. Eller vad säger ni som läst den?

Annars kan du ju testa Travesti. Har inte läst den själv, men den är nog lagom lång för en novis till MC:s författarskap.

Jag har Solenoid i hyllan, men har inte läst den. Tänkte ta mig igenom hans Orbitórtrilogi först.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback