• 1
  • 2
2006-04-15, 00:28
Medlem
Deon Limes avatar
Alltid när man köper humburgartallrik i Sverige är det antingen ingenting alls eller ketchup på pommesen. Aldrig fattar mig på denna svenska fixering med ketchup.

I Danmerk med fler länder tillhör det vanligheterna att det är med mojonäs vilket är hästlängder godare. Det lustiga är att när man tuggar pommes med majonäs ihop med någon/några så tycker de flesta att det är fan så mycket godare. Det hindrar dem däremot inte att plocka fram ketchupen av gammal vana nästa gång.

Äter man pommes skall det vara en klick majonäs bredvid - ingenting annat.
Citera
2006-04-15, 00:45
Medlem
pentrys avatar
Typiskt svenskt med ketchup på pommes? Knappast, vanligt i skräpmatens förlovade land USA också. Majonäs är däremot vanligt i länder såsom nämnda Danmark samt Holland vad jag vet. Helt OK, men troligtvis ovanligare än ketchup till friterad potatis.
Citera
2006-04-15, 00:49
Medlem
cavalls avatar
själv är jag äggallergiker, därav ketchup för min del.
Citera
2006-04-15, 00:53
Medlem
Trentors avatar
Ketchup är väl ändå lite en skandinavisk grej eller kanske svensk. Vi har ju ketchup till allt, köttbullar, pasta, pommes frittes, köttfärssås, korv, dansk korv you name it.
Citera
2006-04-15, 01:00
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trentor
Ketchup är väl ändå lite en skandinavisk grej eller kanske svensk. Vi har ju ketchup till allt, köttbullar, pasta, pommes frittes, köttfärssås, korv, dansk korv you name it.

Svenskar äter mest ketchup per capita i hela världen! Ganska coolt faktiskt!
Citera
2006-04-15, 02:04
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Svenskar äter mest ketchup per capita i hela världen! Ganska coolt faktiskt!
Oj nu känner jag mig stolt!
Citera
2006-04-15, 02:06
Medlem
Remslems avatar
Hellre ketchup på pommsen än majonäs, som i Holland
Ingen kombination av dem båda. Tvi.
Citera
2006-04-15, 02:08
Bannlyst
Jag sätter i mig kopiösa mängder ketchup!
För mig är det en enastående krydda. Jag älskar tomater i alla dess former och ketchup är ambrosia.
Utöver den välsmakande egenskapen så är det även väldigt nyttig (om man bortser ifrån sockerinnehållet).
Citera
2006-04-15, 02:10
Bannlyst
Jag är föresten vegetarian och gör ofta mustiga grönsaksgrytor med exotisk touch. Finns det någonting härligare än att slänga upp ett lass med kokt potatis i en djup tallrik, slå över den goda grönsaksgrytan, smula över lite feta ost och sedan skapa ett tätt rutmönster av ketchupsträngar över hela alltet?
Nae det gör det inte.
Citera
2006-04-15, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AllOkAlarm
Jag är föresten vegetarian och gör ofta mustiga grönsaksgrytor med exotisk touch. Finns det någonting härligare än att slänga upp ett lass med kokt potatis i en djup tallrik, slå över den goda grönsaksgrytan, smula över lite feta ost och sedan skapa ett tätt rutmönster av ketchupsträngar över hela alltet?
Nae det gör det inte.

Kokt potatis och ketchup är fan något av de äckligaste jag vet. Kokt potatis och ketchup skall ICKE blandas lika lite som Ris och ketchup!!

Så att det finns något som är härligare än de...JA de gör de
Citera
2006-04-15, 11:18
Medlem
Martinsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllOkAlarm
Nae det gör det inte.

Uhh.. det där lät riktigt äckligt...

Fast jag själv är ketchup missbrukare så får det inte vara ketchup till potatis eller ris.
Citera
2006-04-15, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Martinson
Uhh.. det där lät riktigt äckligt...

Fast jag själv är ketchup missbrukare så får det inte vara ketchup till potatis eller ris.

nä fy fan va äckligt.

Typiskt dessa manchesterkläda morotstuggande människor att fördärva maten!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in