2024-08-22, 22:38
Medlem
Det är ganska lätt att sluta. Även efter 5g om dagen under längre tid.

Det enda man ska göra e att ge fan i o röka. ibland 5 min i taget. Ibland 5 sek i taget.

Allt annat man gör är bättre. Styrketräning hjälper mycket. Det gället att hålla signaysselsatt. Och att ge fan i att röka. Det är egentligen ganska okomplicerat. Men det känns inte så. Varenda minut är man besatt av tanken. Men det går över.

Man blir deprimerad. Man blir omotiverad. Det känns som att ens liv är slut. Men man behöver vara ärlig mot sig själv och ge sitt liv en ny chans. Livet kan vara fint utan röka också.
Citera
2025-04-02, 20:57
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hennybenny
Jag vill sluta men lyckas inte . Det är inte själva suget som gör mig galen , det är själva illamåendet o allt annat som gör mig galen .

Åksjuketabletter, typ Postafen hjälper mot illamåndet. I svåra fall ondansetron, men då behöver du recept. Betablockerare, t.ex. Inderal hjälper mot hjärtklappning och svettningar.

Lycka till <3
Citera
2025-04-02, 21:36
Medlem
PotatisHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastroftankar
Psykiskt kanske för klena individer. Fysiskt not so much.
Får du fysiska biverkningar är det för att ditt psyke inte kan hantera det och därför låter det gå ut över kroppen.
Har mer än en gång lagt av cold turkey efter att ha brukat dagligen i månader och år utan att märka någon som helst skillnad mer än en viss leda över att inte ha meckandet att sysselsätta sig med.
Min partner har samma upplevelse som jag, och vi är uppenbarligen inte ensamma om det.
Cannabis är inte mer beroendeframkallande än ost.

Beroende är ett resultat av hjärnans nedreglering av olika receptorer för att bibehålla normal funktion (homeostas). Cannabinoider binder till ett flertal receptorer, vissa direkt och vissa nedströms, som leder till att de så småning om nedregleras. Dessa är huvudsakligen dopamin, CB-1/2 samt adenosin-receptorerna. Det är denna nedreglering som ger upphov till abstinensbesvären folk upplever; sömnproblem, illamående, kallsvettningar, depression, etc.

Ge det några år. Hänger du mycket med stoners kommer du fatta förr eller senare, även om forskningen går långt över ditt huvud.
Citera
2025-05-20, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisHulken
Beroende är ett resultat av hjärnans nedreglering av olika receptorer för att bibehålla normal funktion (homeostas). Cannabinoider binder till ett flertal receptorer, vissa direkt och vissa nedströms, som leder till att de så småning om nedregleras. Dessa är huvudsakligen dopamin, CB-1/2 samt adenosin-receptorerna. Det är denna nedreglering som ger upphov till abstinensbesvären folk upplever; sömnproblem, illamående, kallsvettningar, depression, etc.

Ge det några år. Hänger du mycket med stoners kommer du fatta förr eller senare, även om forskningen går långt över ditt huvud.

Några år? Behöver man verkligen så lång tid för att återställa hjärnan? Jag liksom många andra har sömnsvårigheter och blir ett riktigt vrak i en vecka efter uppehåll. Ibland får jag också grov acne på köpet. Men efter en vecka känner jag mig relativt normal så fort jag fått in sömnrytmen igen. Jag har dock aldrig haft ett längre uppehåll än 3 månader på 10 år... Vet innerst inne att jag bör ha minst ett år uppehåll för att se vad som händer med kroppen men just nu är jag inte där.

Men är det verkligen så att man kan behöva flera år för att helt "återställas" ?
Citera
2025-05-21, 23:10
Medlem
PotatisHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Några år? Behöver man verkligen så lång tid för att återställa hjärnan? Jag liksom många andra har sömnsvårigheter och blir ett riktigt vrak i en vecka efter uppehåll. Ibland får jag också grov acne på köpet. Men efter en vecka känner jag mig relativt normal så fort jag fått in sömnrytmen igen. Jag har dock aldrig haft ett längre uppehåll än 3 månader på 10 år... Vet innerst inne att jag bör ha minst ett år uppehåll för att se vad som händer med kroppen men just nu är jag inte där.

Men är det verkligen så att man kan behöva flera år för att helt "återställas" ?

Absolut inte, brukar väl ta max någon månad innan man är mer eller mindre återställd, ofta kortare. Menar att det kan ta några års umgänge med stoners innan man börjar se hur beroendeframkallande cannabis faktiskt kan vara (förutsatt att man inte missbrukar själv).
Citera
2025-06-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Jag kan tyvärr inte hålla med dig där. Jag är uppenbart gladare och får ut mycket mer av att vara själv och röka än att ha o göra med andra människor..

Förväntade mig nästan att det där skulle komma.. Ganska pundigt tankesätt du far med, ändå.
Du har mycket att lära.

Spelar ingen roll om cannabis har ett beroendeframkallande ämne eller ej, det är ett psykologiskt och biologiskt faktum att hjärnan vill ha mer av det som är gott och gynnar en. Vill man ej det är man felkopplad alternativt gynnar aktiviteten i sig ej vederbörande.

Är det någon som e felkopplad så e det DU som inte ens kan låta bli dina vänners saker. Du skulle fått duktigt med stryk om du gjorde det mot mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in