• 1
  • 2
2006-04-11, 13:37
Medlem
vad är fördelarna och nackdelarna med dessa? studsar rundkulorna lättare tillbaka,alltså lättare att få dom på sig? skjuter man hårdare med diabolo kulor?
Citera
2006-04-11, 13:44
Moderator
Oddballs avatar
Diabolokulor skjuts ju oftast med luftgevär som har räfflad pipa och dessa diabolokulor får då en mkt rakare kulbana än rundkulor som inte är lika träffsäkra.
Citera
2006-04-11, 14:00
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchez
[...] studsar rundkulorna lättare tillbaka [...]

Mitt första luftgevär sköt rundkulor, och jag brukade skjuta på ett gammalt oljefat. Det var inte helt osannolikt att kulan studsade tillbaka och man fick den på sig. Nu var det inget vidare bra tryck i det geväret, på längre avstånd (+10 meter) så fick man lobba kulorna mot målet mer eller mindre, så det var inte så farligt. Fast jag skulle inte vilja skjuta rundkulor med ett bättre luftgevär, eller -pistol.

Rundnos- och spetsnoskulor är också ganska kul. Rundnos har bra penetration (allting är relativt) och en fin kulbana. Spetsnos låter kul om de rikoschetterar (stavning?).

Den enda fördelen med runda kulor är att man kan ha rörmagasin till semiautomatiska (eller något modifierade, helautomatiska) luftpistoler, annars är de ganska värdelösa.
Citera
2006-04-11, 16:21
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Den enda fördelen med runda kulor är att man kan ha rörmagasin till semiautomatiska (eller något modifierade, helautomatiska) luftpistoler, annars är de ganska värdelösa.

Instämmer på det.
Hade en sådan luftpistol när jag var mindre (har säkert den kvar men jag har inte sett den på länge iaf) och visst var det kul att skjuta flera skott i följd utan att ladda om, men träffsäkerheten var ju inget vidare.
Citera
2006-04-15, 19:49
Medlem
vad är skilldnaden mellan rundad nos,spetsig nos,platt nos samt spetskula?
Citera
2006-04-15, 20:08
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchez
vad är skilldnaden mellan rundad nos,spetsig nos,platt nos samt spetskula?

De med spetsignos anses i regel vara värdelösa, dålig precision. Rundnos används till skytte på lite längre håll, vid t.ex. jakt och fiel target. Flatnos används vid tavelskytte för att få så runda och fina hål som möjligt, används oftast ut till tio meter men fungerar bra på avstånd långt utöver det.

Jag har prövat att skjuta rundkulor i ett hyffsat kraftigt luftgevär, BSA AirSporter. På en 3mm durkplåt och den bucklades även där den var bockad.
Citera
2006-04-15, 23:17
Medlem
är det lättare att skjuta hål i plåtburkar med diabolo kulor? kan man över huvud taget göra hål i brukar med rundkulor?

känns som om rundkulor lättare åker tillbaka mot skytten än vad diabolokulorna gör?
Citera
2006-04-15, 23:21
Medlem
503s avatar
Tror inte det gör någon skillnad om du skjuter med diaboler eller rundkulor mot en plåtburk, förutom att du prickar lättare med diaboler
Citera
2006-04-15, 23:22
Medlem
tror det är tvärt om? eftersom att diblokulan trycks ihop vid träffen av målet istället för rundkulan som är mer kompakt och får med sig mer kraft frammåt eftersom attr den inte trycks ihop på samma sätt... men samtidigt är jag långtifrån en expert, vädrar bara mina tankar
Citera
2006-04-16, 09:31
Medlem
^swestres^s avatar
Rundnoskulor är klart överlägsna, rundkulor är helt värdelösa. Plattnos är helt OK.

Citat:
Ursprungligen postat av storfiskarn
tror det är tvärt om? eftersom att diblokulan trycks ihop vid träffen av målet istället för rundkulan som är mer kompakt och får med sig mer kraft frammåt eftersom attr den inte trycks ihop på samma sätt... men samtidigt är jag långtifrån en expert, vädrar bara mina tankar
Kul att se att du kan din fysik.
Citera
2006-04-16, 11:32
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Rundnoskulor är klart överlägsna, rundkulor är helt värdelösa. Plattnos är helt OK.

Menar du till att skjuta hål på burkar eller att pricka målet nu?
I tävlingsskytte används endast diboler med platt nos.
Citera
2006-04-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Menar du till att skjuta hål på burkar eller att pricka målet nu?
I tävlingsskytte används endast diboler med platt nos.

En diabol med platt nos ger jämnare och skarpare hål i tavlan än med en spetsig nos.
Det fanns tidigare på hobbex en diabol med stålspets och själva kroppen tillverkad i nylon, Dom borde haft ganska bra genomslag jämfört med vanliga diaboler.
Någon som testat dom???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in