• 1
  • 2
2006-04-13, 04:15
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Vi kommer aldrig att kunna erövra fysiken, fysiken kommer att erövra oss. Vi ÄR den fysiska världen. Ska vi utplåna oss själva, vad finns då kvar?
Jag tror att människan fortsätter tills det tar stopp, så urbota dumma är vi som kollektiv. Vi kör tills bränslet tar slut (bokstavligt talat) och smällarna tar vi efteråt. Vi är lika kortsiktiga som vi är giriga. Tålamodet finns inte. Visionerna är strålande, verkligheten är nedslående.

Apropå ordet Insikt ser jag det som något svävande i metafysisk/filosofisk/andlig/abstrakt mening och inte som reell djupvetenskap. Insikt som en klar och tydligt uppenbarad sanning om livets innersta väsen. Idag talar vi inte om människan på människans språk utan i termer, främmande för de flesta. Vi är inte längre sorgsna eller ledsna, vi är deprimerade eller apatiska. Beteenden katalogiseras och stämplas, individen reduceras till en samling begrepp.
Ytan är densamma som förut, det är utforskandet av ytan som fortskrider.

Jag och många andra med mig är idag övergödda på kunskaper och undernärda på det andliga planet. (givetvis har jag makt att balansera mitt eget liv och gör det också, men få människor inser ens vad de saknar och hur de ska finna det). Den omedelbara tillfredställelsen är idag det medel flest människor använder för att bibehålla sin tro på livet som "meningsfull" dvs, om livet är njutningsfullt.
vilken misantrop du är Henkko! Människan är inte så förfärlig som du gör henne till. Det som är så frapperande med mänskligheten är att vi är kapabla till alla ytterligheter: både det mest förfärliga och det mest fantastiska. Jag håller med dig om att som det nu ser ut, så går människan mot sin och jordens undergång.... men vi kommer att förändras! Det finns redan så många människor som vaknat upp (du t ex) och insett att vi behöver något mer än vad den materiella världen kan ge oss... och den insikten växer över världen. (eller rättare sagt över den värld där de grundläggande behoven är säkrade).

Det är än så länge ytan som utforskas i den officiella världen, men revolter börjar alltid hos enskilda individer. Människors missnöje med hur världen ser ut och vad människan gör med vår planet, kommer slutligen att ge resultat i de politiska besluten--- så har det alltid varit. Just nu svänger pendeln åt materialistiskt håll... men motrörelsen har redan börjat och snart börjar den svänga åt andra hållet ... åt andlighet och immateriella värden.... det är en långsam process ... men den sker!
mvh
tt
Citera
2006-04-13, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
vilken misantrop du är Henkko! Människan är inte så förfärlig som du gör henne till. Det som är så frapperande med mänskligheten är att vi är kapabla till alla ytterligheter: både det mest förfärliga och det mest fantastiska. Jag håller med dig om att som det nu ser ut, så går människan mot sin och jordens undergång.... men vi kommer att förändras! Det finns redan så många människor som vaknat upp (du t ex) och insett att vi behöver något mer än vad den materiella världen kan ge oss... och den insikten växer över världen. (eller rättare sagt över den värld där de grundläggande behoven är säkrade).

Det är än så länge ytan som utforskas i den officiella världen, men revolter börjar alltid hos enskilda individer. Människors missnöje med hur världen ser ut och vad människan gör med vår planet, kommer slutligen att ge resultat i de politiska besluten--- så har det alltid varit. Just nu svänger pendeln åt materialistiskt håll... men motrörelsen har redan börjat och snart börjar den svänga åt andra hållet ... åt andlighet och immateriella värden.... det är en långsam process ... men den sker!
mvh
tt

Alltså, jag hatar inte mänskligheten, jag avskyr bara vad hon utsätter själv och sin omgivning för. Visst, förändringar och motreaktioner kommer alltid men framtvingar inte sällan oroligheter och våldhandlingar. inbördeskrig startar genom uppror.
Problemet är att vi inte preventerar utan att vi åtgärdar det redan skedda. Det funkar när det gäller små företag men när vi pratar om så stora saker som planetens framtid och överlevnad önskar jag att vi hade mer framförhållning. Jag hoppas innerligt att jag har fel, att vi faktiskt kan vrida skutan innan hon störtar ner i ginungagapet
Människan som individ har jag inget emot, men i större sammanhang ser jag rätt svart på hennes omdömesförmåga. hellre att bränner ner alla storstäder och går tillbaka till självhushållning, till ett allas krig mot alla än att vi förstör för allt levande, då skadar vi åtminstone bara oss själva.
Citera
2006-04-13, 14:22
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Vissa filosofer, Hegel bland annat, menar att människan nedärvt utvecklas mot en bättre natur. att det är vårat öde.
Vad säger ni om det? Tror ni att vi blir lite klokare för varje generation?
Icke!
Aldrig i livet att vi idag överträffat våra förfäder i fråga om intellektuell förmåga, tvärtom. Vi förväxlar industrialismens bieffekter med intellektuell kapacitet. Tar vi bort industrin och konsumtion från dagens samhälle står vi på nollstrecket kunskapsmässigt och insiktsmässigt

Jag kan inte låta bli att känna att ditt inlägg skulle vara aktuellt för 90 år sedan, men knappast idag. Framstegstanken, att den upplysta människans ökade förnuft leder till en bättre och bättre värld gick defintivt i sank redan med första världskriget efter att dessförinnan sågats av t.ex. Nietzsche redan i slutet av 1800-talet. Med Irakkriget fortfarande högaktuellt så är det väl få som idag ser det som att vi går mot klokare tider.

"Vi förväxlar industrialismens bieffekter med intellektuell kapacitet", vilka gör det?
Citera
2006-04-13, 20:24
Medlem
IntimaIronikers avatar
Citat:
Farlig för vem? Individen är nog (skenbart kanske) tryggare än någonsin förr, tamdjur befolkar våra städer. Ligisterna och rebellerna är förhållandevis få. Globalt sett utgör vi såklart ett potentiellt förödande hot mot allt levande som övertrumfar allt vi tidigare upplevt.

Vi utgår från vår lilla snutt av världen blabla och allt det där, visst.
Men förnekar du att mänskligheten och hela vår planet sitter i en mycket svårare sits i dag än förut så lever du med stängda ögon. Kärnvapen, växthuseffekten, terrorism, pandemier är några belägg. Nu kan man förstås vända på femman och säga att vi i dag också har mer kunskap och därmed också kan möta problemen: jag är inte misantrop och utesluter inte att mänskligheten väljer en mer hållbar kurs (det finns ju tecken som visar på detta). Men människans drifter (på gott och ont) är som sagt desamma oavsett kunskap och den evige skeptikern inom mig säger att en Förnuft-märkt utveckling är ganska långt borta. Människan är alltså betydligt farligare för sin omgivning (låt oss säga Tellus) i dag än vad hon var förut. Svårigheterna i dag är globala som aldrig förr. Det kvittar om man bor i Täby.
Citera
2006-04-13, 21:22
Medlem
ro9vfjfdyu7s avatar
Det är lätt att bli pretentiös när man pratar om människan utveckling till högre insikt. För det första, vi är biologiska varelser som styrs av biologi. Trots detta förnekar vi i princip vårt ursprung från andra djurarter (jo, ni läste rätt, människan är ett djur bland andra).
Igår kväll tog Vetenskapsmagasinet upp hur vi människor omedvetet registrerar lukter (sk feromoner) vilka ger oss information om vad den andra individen önskar/vill/känner/behöver/har att erbjuda. Dvs ungefär på samma sätt som hundar nosar rätt på doftspår fullspäckade med information från andra hundar.
Och detta är bara ett exempel, vår biologi styr oss långt mer än vad vi nånsin kan tro.

För det andra styrs vi av vårt känsloliv. Dvs vi undviker det obehagliga till varje pris; våra behov måste tillfredställas till att maximera vinsterna och minimera förlusterna.
Hjärnan är till 4/5 outforskad. Vi har alltså bara kartlagt 20% av hjärnan och dess funktioner. Det är spännande; 80% av vår totala kapacitet är alltså helt okänd!

Vårt allt större behov av andlighet i en materialistisk värld är inte svår att förstå. Där kan vi släppa kraven från "måsten och borden", lätta på det civiliserade oket och bara vara. Låta oss uppfyllas av släktskapet med det eviga och slippa vara statusjägare och intellektualiserande broilers som hotar att sprängas av frustration.
Och det behöver vi säkert de där 80 procenten till...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in