Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-04-06, 23:51
  #1
Medlem
IMPlicits avatar
För er som inte redan sett: http://video.google.com/videoplay?do...65514994593432

Ett snyggare grafiskt gränssnitt har jag inte sett. Jag lyckades, efter ett par dygn av svordomar, få det att fungera igår och det fungerar strålande.
Citera
2006-04-07, 00:14
  #2
Medlem
Un Perros avatar
Så det var det snyggaste jag sett.

Om man inte kan någonting, kan man fixa det här ändå?

Vad måste man göra?

Måste man formatera HD?

Jag får ont i magen bara jag tänker på det.
Citera
2006-04-07, 00:23
  #3
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Så det var det snyggaste jag sett.

Om man inte kan någonting, kan man fixa det här ändå?

Vad måste man göra?

Måste man formatera HD?

Jag får ont i magen bara jag tänker på det.
Jag kunde absolut ingenting om Linux när jag startade min väg mot XGL, men har man tillgång till en annan dator samtidigt går det relativt bra med hjälp av en sjujäkla massa googlande.

Du måste partitionera om hårddisken du ska installera operativsystemet på (tror jag i alla fall). Jag tog bort en partition jag hade. Sedan skapar man minst en "root"-partition och en "swap"-partition och efter det är det bara att installera. Jag kan dock ta det från början. Du laddar ner Linux Ubuntu 6.04 som en *.ISO-fil och bränner ut den på en skiva. Skivan skickar du sedan in i datorn du vill ha Linux på, och startar. Om du har valt att datorn ska boota från CDROM-enheten kommer du direkt in i Ubuntu. Du kan alltså köra det från skivan, men det går segt. Det finns i alla fall en genväg på skrivbordet som heter ungefär "installera Linux permanent". Klicka på den och sedan börjar resan

Edit: http://cdimage.ubuntu.com/cdimage/re...-live-i386.iso - ISOn
https://wiki.ubuntu.com/XglHowto - Guiden för att aktivera XGL när du väl installerat Ubuntu (guiden begrep jag ingenting av innan jag började, men när det väl var dags att ta fram den gick det utan problem)
Citera
2006-04-07, 01:45
  #4
Medlem
Goggens avatar
Vackert värre. Ögongodis utan dess like. Men är det mer än så?
Citera
2006-04-07, 02:00
  #5
Medlem
Hin Håle.s avatar
Tjusigt värre, men utveckligen verkar ännu befinna sig en bit från en stabil produkt. Väntar nog tills det är en officiell del av XFree86.

EDIT: XFree86 har ersatts av X.org nu? Jösses, jag hänger inte med i svängarna..
Citera
2006-04-07, 02:14
  #6
Medlem
Seagates avatar
Visst var det snyggt, helt klart intressant att använda på en surfmaskin.
Citera
2006-04-07, 03:11
  #7
Medlem
Seagates avatar
Någon som har koll på hur säkerheten är per default?

Tänkte dra igång denna LiveCD som det länkades till i denna tråd och undrar om jag behöver konfiguera några säkerhetsinställningar innan jag vågar ansluta till Internet, eller är det bara att stoppa i CD:n och köra?

(Nej, jag hade inte tänkt installera det ännu).

Ps. Startas XGL automatiskt vid LiveCD?
Citera
2006-04-07, 03:32
  #8
Medlem
Jävlar va snyggt! Ska genast försöka fixa det!
Citera
2006-04-07, 03:42
  #9
Medlem
Seagates avatar
Varför beter sig inte LiveCD:n som på filmen??

Någon extrakomponent jag måste starta eller något? Just nu ser den ut som vilket GUI som helst, ingen av de funktioner som visas på filmen finns med. (D.v.s. skrivborden är inte applicerade runt en kvadrat, fönstren böjs inte när man drar runt med dem på skärmen, osv).

Förklara nu någon! Hur fan gör man?

EDIT: Är för jävla trött nu, det är alltså allt det som står på sidan https://wiki.ubuntu.com/XglHowto som måste göras? Går detta att göra på LiveCD? Eller måste jag installera?

Och ja.. är det allt som står på sidan som måste göras? Var ganska mycket.

Snart somnar även Farbror Seagate.

// Farbror Seagate
Citera
2006-04-07, 12:40
  #10
Medlem
Arkhons avatar
Skitsnyggt, skall nog skaffa detta när det blir stabilare. Detta är framtiden gällande grafiska gränssnitt. Det går inte att fixa detta på någon annan distribution än Ubuntu?
Citera
2006-04-07, 13:00
  #11
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Skitsnyggt, skall nog skaffa detta när det blir stabilare. Detta är framtiden gällande grafiska gränssnitt. Det går inte att fixa detta på någon annan distribution än Ubuntu?

Det går att fixa på vilken distribution som helst, efter vad jag erfar, och även BSD-varianter inom några månader, men det är mycket som måste patchas och kompileras om, så du gör nog bäst i att välja någon av de distributioner som officiellt stöder xgl. SUSE är nog ett säkert kort annars, eftersom det är novell som står bakom utvecklingen av xgl.

Kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/Xgl

Under external links länkas de till ett antal howtos för hur du skall gå tillväga vad gäller övriga distributioner.
Citera
2006-04-07, 13:03
  #12
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhon
Skitsnyggt, skall nog skaffa detta när det blir stabilare. Detta är framtiden gällande grafiska gränssnitt. Det går inte att fixa detta på någon annan distribution än Ubuntu?
...klart att det går att ordna tillvilkendist som helst, istortsett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback