2006-04-06, 23:50
Medlem
Imorgon ska jag laga middag åt min flickvän och jag hade tänkt mig någon form av kassler i ugn. Det enklaste är att skiva den och lägga på lite pizzakrydda och ost... Men jag har färsk lime och citron och paprika i kylen. Nån som vet om detta går att föra in i maträtten på något vis?
Citera
2006-04-07, 00:04
Medlem
TattarJävels avatar
Om du har lite ketchup och ris så finns det smarrigare alternativ, pizzakrydda och ost hörs inte vidare mumma.

Kok Riset, och lägg det i en ugnssäker form

Skiva kasslern och lägg över riset

Blanda ketchup, grädde/gräddmjölk/annat substitut och kryddor(testa med o riva lite ost å ha i)

Häll över, ska vara rikligt iaf så det blir ett 3-5mm täcke över alltihopa.

Tryck in i ugnen på lagom temp

Avnjut

Blir underbart smaskigt
Citera
2006-04-07, 00:06
Medlem
Nåt sånt liknande brukar mina päron laga.
Vispad grädde blandad med chilisås som breds över den skivade kasslern.
Annars verkar det här dödligt gott:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=280159
Citera
2006-04-07, 02:12
Medlem
Detta är gott! ;)

Tjena.. Något jag brukar göra är en kasslergratäng. Väldigt enkelt att göra och sen så går det fort. Nu vet jag inte exakta måtten och så men jag brukar köra lite som jag tycker.

Du lär ha Kassler, potatis, lök, grädde, ev lite mjölk & ost.
Hoppas jag inte har glömt nåt.

Skär potatisen i skivor och hacka kassler och lök. Ta en form och smörj den med lite smör eller margarin. Finfördela potatisen i formen, lägg i kassler och lök.. Häll över grädde samt lite mjölk och toppa sedan med riven ost.. Salt och peppar såklart!

Släng in i ugnen och vänta tills det ska bli klart. Vet inte hur lång tid det tar men det får du känna efter på potatisen

Jag brukar även göra en liten sallad och ha vitlöksbaguetter till!
Ska nog gö det ikväll nu när jag tänker efter

-E-D-I-T-

Kom på något annat som också är väldigt enkelt och gott, skär kasslern i skivor och lägg en annanasring på varje, lägg sedan en eller två ostskivor på. Stek det och servera med ris! Även sallad funkar jäkligt bra till detta å!

/Jonas
Citera
2006-04-07, 02:20
Medlem
Kassler med Sparris

Morsan brukar laga nått som är grymt gott.

Hon tar kasslerskivor 0.3-0.4 cm tjocka, lägger på en ostskiva och rullar sedan in ostskivan med en eller två sparris.

Sen ner med rullarna i en form och på med matlagningsgrädde blandat med mjölk och chilisås. Sen in i ugnen.

Serveras till ris.
Citera
2006-04-07, 09:15
Medlem
Trevliga recept

Här är ett som jag hittade på internet som verkar passa mina "krav"
http://www.kfgota.se/recept/kassler_kalas.htm
Citera
2006-04-07, 09:33
Medlem
Christer ps avatar
Tycker att du borde sattsa på något bättre kött kassler har enligt mej nästan lika låg status som eldorado falukorv! Hade du tänkt att bjuda på snabb makaroner till det
Citera
2006-04-07, 14:42
Medlem
Hönapönas avatar
Jag brukar varva kassler och äppelskivor i en form och sedan lägga creme fraiche blandat med krossad rosépeppar över. Gratinera i 200 grader i ca 20 minuter. Gott med ris till.
Citera
2006-04-08, 17:20
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattarJävel
Om du har lite ketchup och ris så finns det smarrigare alternativ, pizzakrydda och ost hörs inte vidare mumma.

Kok Riset, och lägg det i en ugnssäker form

Skiva kasslern och lägg över riset

Blanda ketchup, grädde/gräddmjölk/annat substitut och kryddor(testa med o riva lite ost å ha i)

Häll över, ska vara rikligt iaf så det blir ett 3-5mm täcke över alltihopa.

Tryck in i ugnen på lagom temp

Avnjut

Blir underbart smaskigt

Lägg dit ett gäng ananasskivor så har du hawaiikassler, supernice!
Citera
2006-04-10, 22:23
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klabbe
Imorgon ska jag laga middag åt min flickvän och jag hade tänkt mig någon form av kassler i ugn. Det enklaste är att skiva den och lägga på lite pizzakrydda och ost... Men jag har färsk lime och citron och paprika i kylen. Nån som vet om detta går att föra in i maträtten på något vis?

Hur reagerade flickvännen på kasslern?

Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Lägg dit ett gäng ananasskivor så har du hawaiikassler, supernice!
Folkhemsexotism när den är som oblygast. Var är du ljuva sjuttiotal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in