• 2
  • 3
2020-06-17, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Har sett en billyft som med bara en skruvdragare får upp bilen till arbetshöjd. Väldigt enkel konstruktion, istället för lufttryck eller hydraulik så används gängor som du gissar upp eller ned med skruvdragaren.

Pic or it didn't happen, skål påre själv!

Här ska startas banbrytande bilverkstad!
Citera
2020-06-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
45 grader är en utmärkt vinkel, oavsett vad jobbet är, det skulle vara spolarvätska som är överfull, och kylvätska, vilket jag betvivlar skulle vara ett problem. Om så vore så kan man tänka sig en pump på rutin, och suga de få deciliter det ev handlar om.
https://www.youtube.com/watch?v=2KvWV7FaDTk

Du är bara avundsjuk på mina tankar, men vi bor inte i samma stad, så det är lugnt!

I övrigt har du självfallet poäng, om man inte kör svart... men det var ju inte tanken...

Är verkligen inte avundsjuk men realistiskt så kommer det bli så mkt problem med en sån anordning att det skulle vara fullständigt olönsamt. Kan du säga en enda bilverkstad som använder en sån vagga? plåtverkstäder möjligtvis

Sån här du kanske menar då?
https://verktygsboden.se/vinkellyfta...gn=lowerfunnel
Senast redigerad av Vilgo 2020-06-17 kl. 14:56.
Citera
2020-06-17, 14:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denarge
Är nog en "tipgirl" som ni söker:
kolla:
https://www.fyndborsen.com/kuriosa/b...ipgirl/102380/

Jag köpte delar av en snubbe som hade en sådan. Den användes främst för att demontera delar ut de bilar han skrotade ner. Det fanns ett antal balkar som man kunde montera beroende på hur man ville fästa bilen och hur mycket den skulle roteras. När jag var där så var bilen fäst i stötfångarbalkarna.
Citera
2020-06-17, 15:05
Medlem
Knucklehugss avatar
Citat:
Pic or it didn't happen, skål påre själv!

Här ska startas banbrytande bilverkstad!

Sök på Autolift3000, men den jag såg lyfte hela bilen.
Citera
2020-06-17, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Är verkligen inte avundsjuk men realistiskt så kommer det bli så mkt problem med en sån anordning att det skulle vara fullständigt olönsamt. Kan du säga en enda bilverkstad som använder en sån vagga? plåtverkstäder möjligtvis

Sån här du kanske menar då?
https://verktygsboden.se/vinkellyfta...gn=lowerfunnel

Vet inte vad det är för fel på dig, nu börjar du tjafsa som en kärring, har redan postat principen, hur lyften funkar!

Tjafsa bara för den sakens skull får du faktiskt göra med någon annan!

Men jag är tacksam för er input mina vänner, även din.
Citera
2020-06-17, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Sök på Autolift3000, men den jag såg lyfte hela bilen.

Tack, men det där är inte 45 grader, vilket vore en mycket behaglig arbetsposition!

Spécialité, trimma Mercedes... mon dieu!
Citera
2020-06-17, 16:03
Medlem
Citat:
Tack, men det där är inte 45 grader, vilket vore en mycket behaglig arbetsposition!

Spécialité, trimma Mercedes... mon dieu!

Vad är de för mercedes du trimmar i 45 grader?
Citera
2020-06-17, 16:48
Medlem
Du kan inte ha en sådan vagga om du skall driva bilverkstad där du tar betalt av kunder.
Det är alldeles för lång "ställtid" att montera upp / ner en bil på en sådan vagga för att det skall bli någon lönsam business. De används för "längre projekt" typ minst några dagar när man jobbar med karossplåt.

Minimum för effektivitet i bilservice är en tvåpelarlyft, de hittar du nya för ca 18000 kronor.
Då kan du ta in en bil, hissa upp på några minuter, fixa på bilen, hissa ner och
själva lyftandet tog försumbar tid. Då tar du betalt för själva jobbet med bilen
och inte för någon timme när du kämpat med att montera fordonet i din vagga.

Men det jag tror du tänker på är en sådan här "kaross-snurra":

https://verktygsboden.se/motorstativ...or/karossnurra

Samma där, inget för snabbt upp/ner utan där det får ta sin tid att montera upp bilen.
Senast redigerad av alcantario 2020-06-17 kl. 16:56.
Citera
2020-06-17, 18:24
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Tja!

Har blivit av med jobbet som så många andra p.g.a detta kinavirus!

Tänkte göra slag i saken och öppna bilverkstad! Är inne på fordonslyften, såg en väldigt smidig sak för många år sedan, en innovation, där man kör in bilen, och sen kan du rotera den med handkraft. Kan dock inte för mitt liv komma på vad den heter, någon som känner igen detta?

Såna används mest vid karosserijobb/lackering?

Du kan ju inte vända en kundbil 90 grader med de följderna det får..

Köp en vanlig lyft med x antal pelare/armar så att du kan gå rak under bilen
Citera
2020-06-17, 21:38
Medlem
I Trafikmagasinet från 80-90 talet så använde de en vagga för att visa upp bilens underrede, se på Youtube. Men totalt opraktiskt för en bilverkstad då man ofta jobbar vid hjulhusen där vaggan är infäst och då många vätskor kommer rinna ut.
Citera
2020-06-19, 07:32
Citat:
Autovip... Frugan hitta det. Här har vi något liknande, men inte hela vägen vad jag såg... Man behövde inte ta av hjulen och montera den i vaggan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZK33atC4Cdc

Den vanligaste varianten av den som såldes i Sverige hette TipGirl, har även sett en som hette TipBoy. TipGirl tillverkades av Comec eller om det var Cowec. Jäkligt osmidig att montera tycker jag. Sen är det ett måste att ha en någorlunda höglyftande domkraft också. Den modell du menar har jag kanske sett, vet att jag har sett en modell med lite större bågar. Men om den fästes direkt i hjulen eller naven minns jag ej. Det var så längesedan🙄.

Men är du ute efter en 45° vält så finns det väl ngn makapär som har två, typ gafflar man kör in från sidan och tilltar bilen. Har sett dessa på blocket och marketplace någon gång.

Ang att det skulle läcka ut olja och kylvatten så vet jag att TipGirl företaget sålde även pluggsatser för ändamålet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in